Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Nieuw winterproject

 
Schrijver Hans

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 12 okt. 2024 17:37 | Aangepast door: Hans 
Het is weer herfst, dus maar eens weer een nieuw winterproject opgepakt.
Had al weer jaren een CX (1978 ZL kenteken) in de hoek van de werkplaats staan, ooit bedoeld voor mijn oudste dochter - maar die heeft helaas nooit haar motorrijbewijs gehaald -, die eens nodig gerestaureerd moet worden. Moet toch ergens weer een excuus hebben om te sleutelen
De algehele conditie is gewoon goed (heeft bij mij altijd binnen gestaan !).
Wel is in het verleden de kleur metallic grijs op alle lakdelen gespoten, dus helaas geen mooi oud patina op de originele lak meer.
Jammer want dat krijg je dus nooit meer terug
Het slopen/uit elkaar sleutelen was in een ochtend gebeurd.
Geen rottigheid aan het frame of achterbrug, geen afgebroken bouten en zelfs de buis van de hoofdstandaard ging er gemakkelijk uit.
Ook de bekabeling was gelukkig nergens rot of verprutst.
Dus maandag gaan er 8 framedelen (frame, achterbrug, hoofd- en zijstandaard, ventilatorbehuizing, stang van de achterrem, 'zitting'van het luchtfilterhuis en de voorste motorophanging) naar de straler / poedercoater. Zoals gebruikelijk wordt het 70% glanzend zwart.

Heb vorig jaar van Matthijs een standaard overgenomen waarop het motorblok kan worden gemonteerd. Er schijnt dat clublid Willem er ooit eens een aantal heeft gemaakt. Dus dat nu maar eens geprobeerd. Tjonge wat een mooie stabile constructie.
Je kunt nu heel fijn rondom vrij aan het blok sleutelen / poetsen.
Wil van die standaard wel een paar foto's bijvoegen, alleen lukt mij dat (weer) niet.

Dus Coen, als je nog weer eens zou willen helpen ??????

Wel wordt het project de komende maanden vervolgd.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 13 okt. 2024 11:30 
He Hans,

Ziet er weer uit als een mooie uitdaging met een voorspoedige start. Ben altijd wel geïntrigeerd door dat poedercoaten. Heb zelf ooit een frame laten poedercoaten, maar na heel veel jaren in opslag verkocht. Hoe heb je dat gedaan met schroefgaten en lagers? Heb je alles afgedekt/oude bouten erin? Gaan er straks nieuwe lagers in?

Ben natuurlijk benieuwd naar de foto's en help je met alle plezier om ze hier in het draadje te zetten.

Groeten en succes, Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 okt. 2024 12:37 | Aangepast door: Hans 
Hoi Coen,

Bij elk restauratieproject laat ik zo veel mogelijk onderdelen stralen en daarna primeren/poedercoaten.
Met de schroefgaten doe ik niets, daar haal ik na afloop gewoon de tap doorheen. Dek wel de schroefdraad voor de plug van de achteras af en ook het balhoofd. Verder zorg ik er voor dat alles goed vetvrij is (ook binnenin de cardan tunnel en het balhoofd) want poedercoaten gaat op 200° dan loopt het vet uit en hecht de coating niet. Verder ook niet het lager + keerring van de achteras die in het frame zitten vergeten te verwijderen.
En nee ik vervang wel de keerringen maar de lagers zijn eigenlijk nooit nodig. Die maak ik goed schoon en vet ze daarna weer in.

Standaard betaal ik voor dat alles € 150,00 (handje contantje).

Ik zal de foto's naar je mailen om op de site te zetten.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#4 | Geplaatst: 13 okt. 2024 16:52 
Dank voor de toelichting. Ik blijf doorvragen..

Dek je het balhoofd af me de lagers erin, of haal je die er eerst uit?
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 13 okt. 2024 17:50 
Die "lagers" in het balhoofd zijn losse kogeltjes. Dus die gaan er uit.
Heb je de fotos gemaild.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#6 | Geplaatst: 14 okt. 2024 11:26 
En bij deze dan het plaatje bij het praatje:



I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 okt. 2024 15:24 | Aangepast door: Hans 
Dank!
Ben nog vergeten te vermelden dat ik altijd voordat ik een motor uit elkaar haal eerst test of het ding wil lopen.
Want je kunt de motor beter / makelijker lopend maken voor de restauratie dan daarna.
Dus kill-switch op 'off ' en starten tot het oliedrukcontrolelampje uit gaat.
Altijd afwachten of de motor dan wil starten op de oude benzine die nog in de tank zit.
En warempel met de kill-switch weer op 'on' na al die jaren stilstaan gelijk lopen .
Lekte wel een drup koelvloeistof bij de aansluiting van de waterpijp op de waterpomp.
Ik kwam er (met de motor in de standaard ) al snel achter dat in het verleden ooit eens iemand daar met siliconenkit aan het knoeien is geweest.
En de O-ring kwam er in 2 delen uit. Dus die lekkage is zeer verklaarbaar.
Omdat het waterpijpje behoorlijk last heeft van roest, die ook maar meegegeven om te poedercoaten.
Vanmorgen de hele handel naar de poedercoater gebracht en hopelijk dat ik volgende week maandag kan ophalen.

Afgelopen week ook nog een handig stuk gereedschap gekocht via Temu (ja ik weet het zou je eigenlijk niet moeten doen, maar ja .....).
Klepstelgereedschap voor de Honda. Dat is een stuk gereedschap dat bestaat uit 2 delen; 1 deel om de 10 mm klepstelbout mee vast te houden / te draaien en het andere deel dat daarin valt/past met een vierkant inbus om het klepsteelboutje mee te verdraaien. Geen geklooi meer met 2 aparte steeksleutels.
En dat voor 'maar' € 5,--
Al geprobeerd en het werkt fantastisch en zeer nauwkeurig.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 14 okt. 2024 16:47 
coenox:
het plaatje bij het praatje

Je hebt een echte Kuipwillem standaard !
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
VT500 E 1983 , hoera ik heb kenteken, nou kijken hoe dat rijdt
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver coenox

Voorzitter 
#9 | Geplaatst: 14 okt. 2024 19:56 
Kun je me een foto van dat klepstelgereedschap sturen? Ben wel benieuwd.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 14 okt. 2024 22:00 
Gedaan.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#11 | Geplaatst: 15 okt. 2024 14:55 | Aangepast door: coenox 
Dank je voor de info. Dit moet hem dan zijn, in de 10 mm versie: Kleppenstelgereedschap

Ik ga zo'n ding bestellen. Moet ik nog voor iemand mee bestellen?
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 15 okt. 2024 18:43 
Wil je er voor mij 1 meebestellen?
Dank alvast!
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver coenox

Voorzitter 
#13 | Geplaatst: 15 okt. 2024 21:12 
MAST:
Wil je er voor mij 1 meebestellen

Doe ik!
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Nieuw winterproject

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven