Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

Rempotje lekt

Schrijver RennerRemco
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 11 nov. 2024 15:06 
Dag allemaal,

Bij scheefstand van het stuur lekt er wat remvloeistof uit het reservoir op het stuur.
Ik verdenk het membraam hiervan, die lijkt namelijk in de loop van de tijd wat vervormd te zijn geraakt.
Dus ik dacht: 'hupsakee; ff een nieuw membraam bestellen.'
En dat is gerust te vinden, bijvoorbeeld bij Nr1motor. https://www.nr1motor.nl/reservoir-diaphragms-for-master-cylinder-voor-honda-cx-500.html
Maar... dat is kennelijk een membraam voor een Custom. En ik heb een 'gewone' CX (een 'B' uit 1982, dus met rechthoekig potje).
Vraag is nu; weet iemand of het membraam voor een Custom past op mijn CX?

Alvast bedankt.
Remco

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 nov. 2024 15:19 | Aangepast door: Hans 
Ik denk niet dat het membraan lekt. Ze vervormen best wel, maar zo lang er geen scheur in zit is er niets aan de hand.
De remolie staat vaak flink onder het membraan en zelfs bij scheefstand zal de olie niet kunnen weglekken.

Ik verdenk eerder de O ring van het remvloeistof reservoir. Als je het reservoir demonteert zie je gelijk wat ik bedoel: de 0 ring is totaal verkalkt en vaak deels opgelost.

Er zijn 2 verschillende o ringen voor het rempotje. Een voor de ronde en een voor de vierkante.
Voor de ronde rempot is de maat 44 x 2,5 mm
Voor de vierkante 27,3 x 2,4 mm.

Jouw link laat het membraan voor het vierkante rempotje zien.
Je kunt op de site je eigen CX model invullen/selecteren; waarschijnlijk het model vanaf 1979 met vierkant rempotje (type RVD-107).
Dat moet dus passen.
Dat membraan kost € 14,50.

Het type RVD-103 laat het membraan voor het ronde rempotje zien. Dat kost € 15,10.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver RennerRemco
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 nov. 2024 16:22 
Ah, dank voor je reactie, Hans.
En dan heb je het dus over de o-ring die onder het potje zit?
Want dan ga ik die vervangen.

Kun je dat potje er gewoon met een schroevendraaier oid af wippen? Weet jij dat toevallig? (ik zie namelijk verder niet iets waarmee het vast zou kunnen zitten)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 nov. 2024 16:45 | Aangepast door: Hans 
Het mooiste werk je als je de hoofdremcilinder loskoppelt zodat je op de werkbank kunt werken.

Dat rempotje heb je echt zo maar niet los.
Het kan vreeeeeselijk vast zitten door alle oxidatie rondom de 0 ring.
Je moet eerst de 2 schroeven binnen in het rempotje er uitdraaien (althans die zitten bij het ronde reservoir; weet niet of dat bij de vierkante ook zo is). Die kunnen ook erg vast zitten.
Dus een goed passende schroevendraaier gebruiken, anders gaat de schroefkop er geheid aan (en moet je gaan uitboren).
Dan de hoofdremcilinder met beleid in een bankschroef oid klemmen.
En vervolgens handmatig aan het potje gaan draaien en wrikken. Alles met de nodige voorzichtigheid.
Het kan helpen als er wat speling op komt om er een schroevendraaier onder te zetten en iets te hevelen.
Het reservoir dicht af op de 0 ring, en niet op de rand van de hoofdremcilinder zelf.

Is het reservoir los dan heb je ook gelijk de mogelijkheid om de ruimte die daaronder zit eens goed schoon te maken. Daar zit vaak veel viezigheid en drap.
En ook het terugloopgaatje van de remolie wil graag dicht gaan zitten.

Nadat je de rand waar de 0 ring in de hoofdremcilinder valt goed hebt schoongemaakt en de nieuwe 0 ring hebt ingevet met een beetje rempasta druk je alles heel gemakkelijk op zijn plek. Schroeven weer monteren en klaar is de klus.

Succes met deze operatie.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver RennerRemco
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 nov. 2024 16:50 
Dank je Hans!

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Rempotje lekt

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven