Heb inmiddels een ander frame van zolder gehaald.
Want het winterproject moet toch doorgang vinden en op het vinden van een lasser moet ook niet te veel druk komen staan.
Aan dat frame is vrijwel geen roest te ontdekken en alle ophangpunten zijn gelukkig nog gewoon solide.
Dus dat kan komende week met alle andere onderdelen mooi naar de poedercoater.
Het blok voor dit frame heb ik al schoongemaakt en van een nieuwe laklaag voorzien.
Als een frame nog te redden is, dat wil zeggen geen doorgeroeste onderdelen heeft, dan is het aan te bevelen om de afwateringsgaatjes onder bij de achterste motorophanging en van de ophangoren voor de uitlaat met behulp van een boortje vrij te maken.
Dat betekent een 5 mm boortje voor de motorophanging en een 3 mm boortje voor de ophangoren de afwateringsgaatjes even doorboren.
Daarna kun je het inwendige met perslucht doorblazen. Bij het hierboven genoemde frame kwam er in een stofwolk (= zand) een hoop rotzooi uit.
Dat betekent in ieder geval dat het daar van binnen droog is, dus geen vocht bevat. Maar goed, dat frame lag ook al weer meer dan 20 jaar op zolder.
Als het terug is van de poedercoater kit ik de openingen op de framebuizen af. Dat voorkomt dat er van bovenaf troep in komt en vooral dat er water in kan lopen
Uiteraard blijft de onderzijde open om eventuele condens te laten weglopen. Te overwegen is om voor de opbouw van het frame de binnenzijde nog met tectyl te behandelen of met olie te spoelen zodat eventueel aanwezige/beginnende roest wordt gestabiliseerd en nieuwe roest veel minder kans krijgt.
Na het genoemde kitten het frame op zijn kop zetten en tectyl / olie in laten lopen, schudden en het frame weer omdraaien zodat overtollig spul kan weglopen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.