Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Weer een CX minder?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Hans

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 dec. 2024 16:39 | Aangepast door: Hans 
Ben van plan komend jaar weer een nieuwe CX onder handen te nemen.
Al jaren (meer dan 20) staat er een redelijk compleet 1978 frame (blauwe plaat) in de hoek van de garage.
Ooit eens overgenomen van iemand die zijn project zag stranden.
Wel een mooie uitdaging want hij had het blok al wel helemaal gereviseerd.
Dus vandaag het frame uit zijn hoek gehaald en op de hefbrug gezet.
Op het eerste oog ziet alles er nog redelijk uit maar rechts op de lug van het achterframe wel veel roest.
En ja hoor aan de binnenkant van de onderste motorophanging rechts een mooi doorgeroest gat. De buitenkant lijkt nog helemaal gaaf!
Eerste reactie: daar begin ik dus niet meer aan. Jammer maar waar weer een vroeg CX frame naar de oud ijzer boer.
Of is er toch nog een veilige redding mogelijk? Verrotte stuk er uit snijden en nieuw er in lassen.
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe ver de roest daar (en ook elders) al is gevorderd. Het houdt op gegeven moment toch op!
Voor de rest lijkt het nog redelijk; achterbrug is goed en ook de ophangoren voor de uitlaat.
Wie denkt er even mee?

cx cx

cx
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 dec. 2024 17:09 
Ik heb nog en goed frame staan samen met een blauwe cx met kenteken

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 30 dec. 2024 18:15 
... Ook ik heb nog een frame met kenteken staan, eventueel met meer onderdelen......

Het lassen van dit probleem lijk mij een moeilijke klus, ik zou het niet snel zelf doen, laten doen zou maar zo een onprettig prijskaartje aan kunnen hangen....

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 30 dec. 2024 18:37 
Zal eerst eens volgende week het rotte stuk er uit snijden. Denk dat te doen met de plasmasnijder. Valt het daarbinnen mee en zijn de overige ophangpunten van het frame nog solide, dan overweeg ik er een stukje in te zetten. Kan zelf redelijk lassen en heb ook zelf de apparatuur daarvoor (elektrisch en MIG). De randen van het ophangoor zijn daarvoor meer dan stevig genoeg.
Dus: wordt vervolgd.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 30 dec. 2024 18:43 
Hans:
Zal eerst eens volgende week het rotte stuk er uit snijden

Ik zou het ook proberen, maar dan met een 1 mm slijpschijf, zodat je het goede deel weer kunt hergebruiken.
Heel spannend lijkt het niet?
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 30 dec. 2024 18:48 | Aangepast door: Hans 
Als ik ga slijpen met een haakse slijper dan lukt dat niet omdat de ruimte te beperkt is. Je raakt onbedoeld dan ook andere delen. Vandaar mijn idee met de plasmasnijder.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#7 | Geplaatst: 31 dec. 2024 02:04 
ik ben niet goed in denken, dat laat ik aan chantal over...
prettig gestoord; voor mij prettig voor jou gestoord? zolang ik er zelf geen last van heb is dat niet zo erg...
(beter dat ik t zeg als iemand met zijn volle verstand, en ook dat werkt 2 kanten op)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 3 jan. 2025 17:52 | Aangepast door: Hans 
Vandaag eens verder met het frame. Had nog een totaal verzaagd frame staan van waaruit ik het in te lassen stuk kon halen. Dat was bepaald niet de grootste klus. Dat was wel het lassen; het is redelijk gelukt, maar dus niet perfect en voor mij ook niet betrouwbaar genoeg.
Bij nadere inspectie van het frame kwam nog meer roest tevoorschijn. De andere zijde van de ophangbeugel is ook door net als het linker ophangoor voor de uitlaat / voetsteun duo passagier. Ongelooflijk hoeveel troep (zand en losse roest) dan te voorschijn komt. Ligt puur aan de constructie; zand kan er via de frame buizen gemakkelijk in en dus ook (regen) water, maar het gaatje onderin is zo klein dat het door verstopping er niet meer uit kan, dus gaat het vrolijk roesten 👺.
Daarom besloten de klus (het redden van een 1978 CX frame) uit te besteden aan een professionele lasser. Die kan dan gelijk het door mij ingelaste stuk doorlassen. Zelf kan ik wel de benodigde passtukken maken/aanleveren.
Nu nog een goede lasser vinden (dus geen 'bakker') 🤔.
Wordt vervolgd 👌.

cx cx

cx cx

cx vx

cx cx
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 3 jan. 2025 21:18 
Lekker bezig
ik kan wel een beetje lassen, maar eigenlijk alleen maar tig. Dus kan je er niet mee helpen helaas.
Wel mooi om nu eens echt te zien hoe slecht het ontwerp eigenlijk is
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 4 jan. 2025 00:22 
Ron:
Wel mooi om nu eens echt te zien hoe slecht het ontwerp eigenlijk is

Ja, en altijd net als de garantie is afgelopen
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip, in groot onderhoud
die rode VT500 is alweer verkocht.
o ja, donateur ca.2007-2025 💰

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 5 jan. 2025 14:05 | Aangepast door: Hans 
Heb inmiddels een ander frame van zolder gehaald.
Want het winterproject moet toch doorgang vinden en op het vinden van een lasser moet ook niet te veel druk komen staan.
Aan dat frame is vrijwel geen roest te ontdekken en alle ophangpunten zijn gelukkig nog gewoon solide.
Dus dat kan komende week met alle andere onderdelen mooi naar de poedercoater.
Het blok voor dit frame heb ik al schoongemaakt en van een nieuwe laklaag voorzien.

Als een frame nog te redden is, dat wil zeggen geen doorgeroeste onderdelen heeft, dan is het aan te bevelen om de afwateringsgaatjes onder bij de achterste motorophanging en van de ophangoren voor de uitlaat met behulp van een boortje vrij te maken.
Dat betekent een 5 mm boortje voor de motorophanging en een 3 mm boortje voor de ophangoren de afwateringsgaatjes even doorboren.
Daarna kun je het inwendige met perslucht doorblazen. Bij het hierboven genoemde frame kwam er in een stofwolk (= zand) een hoop rotzooi uit.
Dat betekent in ieder geval dat het daar van binnen droog is, dus geen vocht bevat. Maar goed, dat frame lag ook al weer meer dan 20 jaar op zolder.

Als het terug is van de poedercoater kit ik de openingen op de framebuizen af. Dat voorkomt dat er van bovenaf troep in komt en vooral dat er water in kan lopen
Uiteraard blijft de onderzijde open om eventuele condens te laten weglopen. Te overwegen is om voor de opbouw van het frame de binnenzijde nog met tectyl te behandelen of met olie te spoelen zodat eventueel aanwezige/beginnende roest wordt gestabiliseerd en nieuwe roest veel minder kans krijgt.
Na het genoemde kitten het frame op zijn kop zetten en tectyl / olie in laten lopen, schudden en het frame weer omdraaien zodat overtollig spul kan weglopen.

cx cx

cx
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 5 jan. 2025 14:45 
Dat ziet er veelbelovend uit!
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 7 jan. 2025 11:26 
Het andere goede frame met alle aanbouwdelen ligt sinds vanmorgen bij de poedercoater.
Kan het in de loop van volgende week weer ophalen. 80% glanzend zwart.
Wat ik nu wel extra laat coaten is het voorspatbord. Daarvan is het chroom op enkele plekken vrijwel verdwenen.
Het chroom is dus niet meer te redden.
Er zitten verder geen gaten of deuken in, dus dat moet goedkomen .

De bedoeling is dat ik dat spatbord ga monteren op de zwarte CX die ik vorig jaar heb gerestaureerd.
Die heeft heeeeel veel zwarte delen (w.o. ook het motorblok). Dus een zwart voorspatbord kan we ook nog wel bij .
Het goede chromen spatbord dat er nu op zit ga ik gebruiken op dit nieuwe project.

Hierna heb ik nog 3 CX-en te gaan. Althans er liggen nog 3 frames te wachten op heropbouw.
Kijk ik naar mijn voorraad onderdelen dan kom ik gelukkig een heel eind.
Goede/mooie chromen voorspatborden en mooie chromen waterpijpjes motorblok kan ik voor mijn projecten echter nog wel gebruiken.

Zorgenpunt is ook heel vaak de kabelboom; of deels verbrand, verknipt of zelfs incompleet. Het is vaak een hele puzzel om die weer goed te krijgen.
En dan maar hopen dat de stator de tand des tijds ook heeft doorstaan.

Maar goed het is een hobby, dus enige uitdaging mag je dan ook verwachten
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 7 jan. 2025 11:39 
Kijk eens op het Duitse forum, Ralf F104wart heeft nieuw verchroomde koelwater pijpjes (op ruilbasis geloof ik). Er is/was een Australiër die nieuwe kabelbomen maakt dat adres ben ik even kwijt, was niet eens erg duur geloof ik, kijk daar eens rond.

plezier, Frans

(heeft aan twee motoren werk genoeg )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip, in groot onderhoud
die rode VT500 is alweer verkocht.
o ja, donateur ca.2007-2025 💰

Schrijver Hans

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: < 1 dag | Aangepast door: Hans 
Alle gepoedercoated delen vanmorgen opgehaald. Zoals altijd goede kwaliteit en een mooie prijs (nog steeds € 150, maar voor hoelang nog? Want immers alles wordt in sneltreinvaart duurder 👺).
Voor het andere frame ben ik nog steeds op zoek naar een lasser om de doorgerotte plekken te repareren. Moeilijk te vinden die jongens 🤔😡

cx

cx

cx
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Weer een CX minder?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven