Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

wel of geen spanningsstabilisator?

Schrijver josodl
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 jan. 2025 16:58 
Ik wil mijn klokkenset van mijn CX 500 Euro vervangen omdat de wijzerplaat van de snelheidsmeter/kilometerteller nogal scharrig is. Nou zit er achter op de originele tellerunit een spanningsstabilisator voor de tank- en temperatuurmeter. Op de set die ik wil monteren zit hij niet. Nou blijkt uit het schema (Peters) dat op verreweg alle modellen van de CX 500/650 een spanningsstabilisator zit maar uitgerekend op het schema van de Euro staat hij niet aangegeven. Omdat het boordnet altijd nogal fluctueert kan ik me niet voorstellen dat tank en temperatuurmeters nauwkeurig aangeven als de spanning niet is gestabiliseerd.

Weet iemand hoe dit zit?

Het lukt me trouwens niet om een afbeelding bij te voegen.

Jos

Schrijver Ron
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 jan. 2025 17:01 
Is fat een stabilisator, of een dingetje welke de spanning verlaagd? Ik kan me nog heugen dat deze de spanning verlaagd naar 7? Volt
Per aspera ad astra

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 jan. 2025 23:36 | Aangepast door: brinkcx 
Bij de CX500E zit de spanningsregelaar voor de temperatuurmeter in het intrumentenpaneel gebouwd, zie nr.1 op deze (klik) onderdelen pagina. Zoals daar ook bij staat is dat gewoon een 7 volt constante spanning regelaar voor de temperatuur meter, net zoals er op de andere CX-en ergens een 12 naar 7 volt regelaar zit. Of de brandstofmeter daar ook gebruikt van maakt weet ik niet - geen schema voor de E bij de hand - maar dat lijkt me logisch.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip, in groot onderhoud
die rode VT500 is alweer verkocht.
o ja, donateur ca.2007-2025 💰

Schrijver josodl
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 jan. 2025 00:25 
Beide meters, zowel voor temperatuur als voor de tank zitten op die spanningsregelaar. Maar op diverse schema's o.a. voor de Euro, vind je die regelaar niet, dat is het gekke. Ik denk dat ik de bekabeling maar overzet, inclusief de regelaar . De meters op beide tellerblokken zijn identiek, met een weerstand van ca. 50 ohm. Ik heb ze getest op 7 volt en dan gaan ze beide naar de uiterste stand. het is dus niet zo dat sommige meters op 12 volt werken ( is ook niet logisch ivm spanningswisselingen in het boordnet).

Jos

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 9 jan. 2025 08:54 
josodl:
Maar op diverse schema's o.a. voor de Euro, vind je die regelaar niet

In de meters van een 650E zit de 7 volt regelaar niet, dat zou de reden kunnen zijn dat er in die schema's geen regelaar te vinden is.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 jan. 2025 15:53 
Dat leek me nogal apart, geen 7 Volt, en daarom eens rond gesnuffeld op het net. Die 650ś bestaan tenslotte al lang dan heeft iemand er vast al eerder ongenoegen mee gehad en dat verteld. En idd, zie deze link (klik) naar de Australiërs.

Schijnt dat er voor de CX650E een soort regelaar met een bi-metaaltje in het tellerhuis zit (!!!!) dat iets regelt aan de spanning voor de (draaispoel?) meters.

Kortom, even goed kijken bij verandering in die hoek, niet zo simpel blijkbaar. Soms heeft Honda techniekjes die wel schijnen te werken maar niemand die ze begrijpt Zo heb ik nog een oliekoeler van een CBX650 liggen, nog niemand heeft me kunnen uitleggen hoe dat werkt...
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 jan. 2025 09:47 
Volgens het schema in mijn 'Peters' handboek voor de CX500/650 heeft de CX500E wel degelijk een spanningsstabilisator/regelaar. De schema's in de verschillende uitgaven van dat boek verschillen soms , en soms flink, maar in mijn uitgave staan achterin de elektrische schema's en rechts bovenin is , vlak onder de 'alternator' het stabilisatie-ding te vinden.

Harmony,
Hans.
( elektriek..altijd spannend ... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 11 jan. 2025 11:50 | Aangepast door: brinkcx 
Goed, ik puzzel mee.

Ja, klopt voor de CX500E. Nou nu heb ik toevallig ook zo'n boekje en het dan maar eens opgezocht, in het Haynes boek (engelstalig) staat dan in het schema voor de CX500/650 E-D uitvoering een aardig detail:

650meter

hoe het dan wel aan elkaar zit voor de 650 is minder duidelijk

Schrijver josodl
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 17 jan. 2025 17:02 
Dat verklaart een hoop.. In het Peters boek staat dat niet. Die tellerset van mij zal dan wel van een 650 zijn geweest denk ik. Ik heb de kabelboom van de oude teller maar overgezet, als ik de regelaar bekrachtig met 12V gaan de temp en benzinemeter netjes naar max dus het is volgens mij zo goed.

Jos

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 17 jan. 2025 22:49 
josodl:
als ik de regelaar bekrachtig met 12V gaan de temp en benzinemeter netjes naar max dus het is volgens mij zo goed.

ik zou verwachten dat ze dan op de laagste stand blijven staan .... testen met de sensor aangesloten lijkt me?

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 wel of geen spanningsstabilisator?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven