Nou, dan wil ik met mijn VRO-certificaat ook wat zeggen! Die VRO-cursus is trouwens een heel goed idee als je wederopstapper bent of een beetje ervaren. Ik heb dus zo'n dag gedaan in Lelystad, met de hele dag ongeloofelijke zeikregen tussen de plensbuien door. Dat was niet leuk, maar daardoor wel leerzamer. En ik zal je vertellen: je kunt in een rechte lijn in de regen wel zo megahard remmen, dat wil je niet weten! Als je maar in een rechte lijn blijft. Vol in he remmen bij 90 per uur, maar wel "aanvoelend opbouwen" zo snel mogelijk. Hoe dat moet? Veeeel oefenen, eigenlijk elke dag, elk rit een keer een noodstop maken, zodat je dat gevoel in je rechterhand traint (nee niet dat gevoel, het remgevoel). Hou maar voor ogen dat een stuntman ook op nat wegdek een "stoppie" kan maken, zoveel grip is er dus op het voorwiel, als je maar op de goeie manier remdruk en wieldruk opbouwt. Dat fenomeen dat je naar datgene toerijdt waar je naar toekijkt is bekend, kweet ook niet waarom we dat doen. Maar ook dit kun je trainen/afleren door het vaak te doen. Is ook op de VROcursus behandeld, maar blijft lastig. Wat de truuk is dat je je realiseert dat je je gedachte moet vermijden van oh shit een auto, of de vangrail, maar dat je resoluut je hoofd om moet gooien en je zelf moet DWINGEN te kijken waar je eigenlijk heen moet. Zo ging ik laatst in de duitse Taunusstreek iets te hard een scherpe bocht in, en zag de grijs/rode vangrail op me afkomen. Gelukkig kon ik mezelf dwingen toch de bocht in en door te kijken, waardoor ik het uiteindelijk wel weer haalde. Kijk ook maar eens goed naar Rossi, Biaggi en soortgenoten. Kijk maar eens hoe vreselijk ver zij een bocht door kijken. Die kijken ook niet naar de coureur voor zich, of angstig van, dalijk raak ik 'm. Ze rijden hun eigen lijn, en laten zich niet afleiden door een valpartij, of wat de andere deelnemer dan ook doet. Ik heb altijd een beetje het gevoel dat je je gezichtsveld "los" maakt van jezelf en je motor: je bent in gedachten al daar waar je heen kijkt.
Bewondering voor Floris' reemtechniek hoor! Maar wel ingewikkeld. Ik gebruik die lullige trommel achter bijna nooit. Al het gewicht moet toch naar voren op het voorwiel. De trommel heeft zo weinig power, en achter heb je zo weinig gewicht, dat je snel blokkeert en weinig remvermogen eruit kan halen. Dus gewoon leren om snel en hard met voor te remmen! Achter is leuk voor de remlichtschakelaar...
Groetjes
Ray |