Hoi ruud,
Inmiddels zit alles in elkaar geschroefd.
De operatie is betrekkelijk eenvoudig uit te voeren.
Ik heb wel de volledige seal vernieuwd omdat je toch het geheel als setje geleverd krijgt.
Voor het eruit peuteren van de oude seal kan je gewoon een kleine maar dan wel een niet al te stompe schroevendraaier gebruiken en hem eruit halen pas op dat je de rand van de zitting niet teveel beschadigd zoals ik want dan heb je wat meer werk om alle bramen weer weg te vijlen.
Toen het gat er weer redelijk uit zag ben ik aan het monteren van de nieuwe seal begonnen.
Ik had alleen niet zoveel zin een hele plaat te maken en bovendien was M20 bij de praxis niet te krijgen zoals ik al verwachtte.
Wat ze wel hadden was een dop van een doppenset merk LUX met sleutelwijdte 27 mm kosten € 3,60 te doen lijkt me.
Verder haal je twee stukken draadeind van M8 en M6 die zaag je af op ca 10 cm wel eerst een moer erop draaien dan kan je de schroefdraad weer gangbaar maken.kosten ook een paar euro
De dop moet even tegen een vlakke slijpsteen worden gehouden om een vlakke kant de krijgen aan die tegen de rand van de seal moet drukken.
Draai de draadeinden in de gaten van het waterpomphuis aan de blokzijde
Zet de nieuwe saelbus op de zitting (de bus wel eerst met een goed smeermiddel insmeren) schuif nu de dop over de bus en schuif het pomphuisdeksel over de draadeinden zodat de dop klem komt te zitten tussen de sealbus en het deksel.
Let op dat alles goed recht zit druk eventueel eerst het deksel tegen de dop en draai de moertjes met de hand aan.
Toen werd het een beetje spannend omdat ik niet wist of het deksel sterk genoeg was om de kracht te weerstaan, dus alle moertjes stuk voor stuk een klein beetje aangedraaid zonder een steek of ringsleutel aan het einde beet te pakken om niet teveel kracht op het pompdeksel te zetten.
Misschien kan je ook een vlakke strip tussen deksel en dop inzetten maar ik heb dat niet gedaan.
Na het aandraaien van de moertjes zag in de bus tot mijn genoegen zomaar steeds meer naar binnen schuiven.
Ik heb me toen maar even niet druk gemaakt over het pompdeksel maar de kracht die er bij mij voor nodig was viel me mee.
Als de seal bijna op zijn plek zit en nog een klein stukje ca. een 0,5 mm moet haal je alle moeren los.
Anders zit de dop klem tegen het blok en zie je niet meer wat je doet.
Als je moeren verder aan zou draaien mol je je deksel echt dus niet doen.
Ik heb de seal de laatste paar tiende mm op zijn plek gekregen door de dop er nog even op te zetten en daar even een tik met een vuisthamertje op te geven.
Hij ging vrij gemakkelijk verder.
Vanavond heb ik 25 km gereden en nergens lekkage kunnen ontdekken, ik hoop dat het zo blijft.
Ik weet dat mijn methode misschien niet helemaal zoder risico'is maar als je de tijd neemt en je draaid rustig en voorzichtig de moertjes aan dan luk het wel.
Let wel goed op dat het deksel niet scheef komt te staan t.o.v. de dop want dan gaat de boel wel echt kapot.
In het deksel heb ik bij mij nog niet eens een afdruk van de dop kunnen zien dus ik denk dat het wel gaat.
Het maken van dit verhaal heeft meer tijd kekost dan de hele operatie ik hoop dat ik je van dienst ben geweest.
Mocht je nog vragen hebben mag je ook bellen.
Gertjan |