Het is vooral belangrijk om op zo'n manouvre te anticiperen. Er wordt idd niet vaak voor geschreven. Bij een ongeval is de schuldverdeling bij mijn weten bijna altijd 50-50. Dit hangt samen met het gedogen van het tussen de file door rijden.
Ik hanteer de volgende vuistregels:
- niet harder dan 20 km/uur dan de auto's (tot een maximum van 50/60 km/uur).
- altijd vier auto's vooruit kijken (2 links en 2 rechts). Let op afwijkend rijgedrag, veel automobilisten sorteren voorafgaand aan een "lane-switch" bijvoorbeeld al een beetje voor.
- Kijk vooral ver vooruit (naar de beschikbare ruimte) bij het inhalen van een vrachtwagencombinatie.
- Kies bij tempowisselingen altijd voor het tempo van de snelst rijdende kant, maar blijf wel in het midden rijden. Dat is de enige plek waar je voor iedereen zichtbaar zou moeten zijn. Bovendien word je zo zelf geen "lane-switcher" en ben je voor anderen het meest voorspelbaar.
- bij een stilstaande file oppassen geblazen voor openslaande deuren.
- zorg dat je opvalt (verlichting, alarmlichten). In het donker ben je tussen al die koplampen extreem onzichtbaar.
- Bedenk goed, sommige weggebruikers zijn nog steeds niet gewend aan ons, dus waardeer het als ze voor je opzij gaan (hou die middelvinger maar aan je stuur).
- Hou bij meerdere motorrijders voldoende onderlinge afstand. Laat een snellere collega vooral voorgaan en laat je dus niet opjagen.
- Blijf ver uit de buurt van bellers, lippenstifters, scheerders en krantenlezers (en ga er zeker niet vóór rijden).
- Kijk kritisch naar jezelf, zeker bij lange files neemt je concentratie snel af. Doe dan vooral rustig aan!!
- En zoals gezegd, wees extra alert bij rijstrook samenvoegingen en invoeg/uitvoegstroken (daar wordt vaak op het laatste moment snel van lane geswitched).
Er zijn vast wel meer tips, maar dit is wat honderden kilometers file-ervaring mij heeft opgeleverd. Ik hou me van harte aanbevolen voor meer tips.
Hou de blinkende kant boven,
Edward
(o ja, over vluchtstrrok en regressiestrook, los van de boetes is het ook vragen om een een lekke band) |