Sinds gisteren ben ik nieuwe eigenaar van een Honda CX 500. Vorige eigenaar: voorzitter Coenox. Begin oktober deed ik een verzoek op de site of iemand een Honda te koop had en Coen schreef toen: "Hmm.. desnoods verkoop ik de mijne hoor. Vorig jaar gekocht van Roelof. Frame is gepoedercoat, dus gegarandeerd roestvrij. Voor en achterband vervangen. Inmiddels ander blok. Gereviseerde koni's en voorvering met luchtdruk. Uitlaten vrijwel nieuw met roestvrijstalen balanspot. Als ik hem verkoop is dat voor mij weer een extra drive om mijn project af te maken. Neem maar contact met me op via". Dat heb ik gedaan, door een vriend een proefrit laten maken omdat ik zelf nog geen rijbewijs had en na wikken en wegen tot koop besloten.
Met enige pijn, zoals hij zelf zei, nam Coen gisteren afscheid en maakte ik voor het eerst van mijn leven een tocht op een Honda CX; dat niet alleen, ook mijn eerste tocht op een motor, want afgelopen dinsdag heb ik, ondanks het rijden door een rood stoplicht, mijn rijbewijs gehaald. Waarschijnlijk had de examinator medelijden met de wat oudere man die door stromende regen en fikse windvlagen geteisterd werd.
Mijn eerste tocht was van Linschoten, vlakbij Woerden, naar Zwiggelte, iets onder Assen, Drenthe Een behoorlijke vuurdoop: de eerste paar kilometers was echt wennen: de zit op de motor, maar ook koppeling, richtingaanwijzer etc. waren anders dan de lesmotor. Via Wilnis op provinciale weg naar Hilversum. Toen we onder de A2
door waren linksaf langs de Vecht richting Loenen en Baambrugge en daar op een terrasje de eerste ervaringen uitgewisseld met twee vrienden die mij op de eerste tocht hebben begeleid. Toen besloten om
de snelweg op te gaan richting Amersfoort en dat was toch wel wat anders dan alleen de snelweg Assen-noord naar Assen-zuid. Ongelooflijk druk, veel vrachtwagens en veel wind vangen, maar na Amersfoort begon ik er lol in te krijgen. Snelheid een keer uitgeprobeerd maar bij 150 vond ik het veel te snel gaan dus weer terug naar 120. Wat een kracht zit er in zo'n motor. Na Zwolle via een schitterende route langs de Overijsselse Vecht naar Coevorden en
toen .... pruttel, pruttel. Benzine op bij 207 kilometer. Mijn ervaren meerijder was al even doorgereden dus ik stond er alleen voor. Benzinekraan in reservestand gedraaid (dacht ik) maar bleek de dicht stand te zijn, dus ik kwam nog steeds niet vooruit. Toen ook nog sleuteltje als een soort starter gebruikt waardoor de sleutel in P stand vast bleef zitten. Maar gelukkig wist de inmiddels omgedraaide en teruggereden motorvriend, raad. Uiteindelijk na ff tanken (12 liter, hoeveel zit
er eigenlijk in de tank????) )om ca. 18.15 thuis, na 250 kilometer
motorrijden. En zoals dat dan gaat in het dorp: ze komen kijken bewonderen en.... goedkeuren.
De kop is er dus af. |