Hallo John,
in een paar Nederlandse zinnen... Goed, ik heb me ermee bemoeid en wie A zegt moet B zeggen (en daarna CX?) dus heel, heel kort samengevat uit die Engelse tekst :
Om de voltages op te wekken voor de CDI (de vonkjes dus) heeft je CX twee spoeltjes, eentje die tot zo'n 5000 toeren werkt en tot een volt of 90 opwekt, dat komt binnen bij de CDI via de witte draad. Boven de 5000 toeren gaat een tweede spoeltje de boventoon voeren met 100+ volt via de blauwe draad. Is die "hoge" slecht heb je een probleem boven de 5000 toeren. Wat de "witte-draad-truuk" doet is die 90V van de "lage" spoel ook aan de CDI voeren in plaats van de wat er van de blauwe draad hoorde te komen. Resultaat is ook weer vonk boven de 5000 toeren. Niet zo optimaal, maar goed genoeg blijkbaar. Ze adviseren ook de elektrode afstnd van de bougies wat kleiner te maken als je het zo doet.
Als je 't tot zover nog kunt volgen ...
Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰