Hoi Werner,
De ronde beugel op het stuur werkte prima, was ook de meest voor de hand liggende optie; mooie plaats tussen het stuur, maar het overkwam mij dat het gietstalen beugeltje brak bij het aandraaien.
Enerzijds pech, anderzijds denk ik dat het beugeltje vroeg of laat toch gebroken zou zijn, maar dan onder het rijden door trilling. Gietstaal heeft nu eenmaal toch de eigenschap wat broos te zijn en te breken onder spanning en trilling. Bij nader onderzoek bleek ik niet de enige te zijn die dit overkwam.
Gebruik je het tonnetje voor op de rechter stuurhelft, dan heb je langere boutjes nodig, maar plaats ook ringetjes tussen het tonnetje en de houder van het remhandel om ruimte te creëren zodat het beugeltje er om heen kan gaan. Bij mijn CX lukte het anders niet.
Gebruik je de spiegelsteun voor op de linker stuurhelft: dat kan alleen bij spiegels waarvan de spiegelsteun een knik heeft. Anders is er te weinig ruimte voor de GPS, de spiegel zit dan in de weg. Ook zal het nodig zijn de schroefdraad van de spiegelsteun te verlengen, anders zit de spiegel en de GPS vast met 2 a 3 schroefdraadgangen, en dat is te weinig, of je verliest de boel of je schroefdraad gaat kapot bij het vastzetten.
Dan is er nog de optie van vastplakken op het zekeringkastje: dan heb je geen zicht op het scherm en ook laat het plakmateriaal nagenoeg niet verwijderbare sporen na, vertelt mij de brochure. Niet doen dus.
Een heel verhaal, ik heb denk ik alle opties bekeken, maar dit zijn mijn ervaringen met de montage van een Tom Tom Rider op een CX Custom.
Vandaar dat ik op de uiteindelijke optie terecht gekomen, waar ik zeer tevreden over ben.
Succes, Johan
Honda CX 500 Custom 1984