Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

Rijlessen (tips gevraagd)

Schrijver edward
Gast 
#1 | Geplaatst: 26 jan. 2007 08:18 
Beste motorvrienden,

Mijn meisje wil ook graag haar motorrijbewijs halen. Voor mij is het al weer even geleden, dus ik weet niet zoveel van de meest recente ontwikkelingen. Ik weet dat je drie keer examen moet doen, 1x verrichtingen, 1 x theorie en 1x praktijk en dat moet allemaal binnen een jaar.

Ze heeft al aardig wat autorij-ervaring, maar heeft bijvoorbeeld nog nooit echt brommer gereden (alleen een snorfietsje)
- Wat is een beetje gebruikelijk, hoeveel lessen heeft ze zo'n beetje nodig om die verrichtingen onder de knie te krijgen en hoeveel lessen heeft ze totaal ongeveer nodig?
- Wat is de handigste volgorde, eerst theorie of eerst verrichtingen?
- Wat is slimmer, 10 x één uur per week of bijvoorbeeld in een kort tijdsbestek op meerdere dagen dubbele lessen?
- Weet iemand nog een goede rijschool in de omgeving Woerden. Komende woensdag heeft ze een proefles bij rijschool "Hans" in Woerden. Kost 42 Euri per uur. Hans gaat kijken of ze aanleg heeft (?). Geldklopperij of gedegen voorbereiding?

Kortom, heeft iemand nuttige tips?

Dank,
Edward

Schrijver gompie

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 26 jan. 2007 08:47 
Meestal wordt eerst de theorie aanbevolen. Als je die binnen hebt, heb je een half jaar om je pratijk te halen. Omgekeerd lijkt mij niet praktisch.
Het hangt er van af wat ze wil. Wil ze zo snel mogelijk haar rijbewijs hebben of neemt ze er de tijd voor.
In het eerste geval is een "motorkamp" aan te bevelen. Je krijgt dan, na een intake waarbij men oplet wat de mogelijkheden zijn, in twee of drie dagen zoveel les dat het je neus uitkomt en de opvolgende dag doe je examen.
Bij een gewone rijopleiding weet je hoe het gaat. Eens in de zoveel dagen lessen...
Maar ondanks dat dit soort lesmotoren geen racekuip hebben, willen de instructeurs toch graag weten wat ze voor vlees in de kuip hebben. De hoeveelheid rijlessen wordt dan ingeschat.
Voor de deelneem(st)er is het ook fair om te weten waar ze aan toe zijn.
Indien "Hans" geen geschikte rijschool zou zijn, had je dit vast al wel vernomen...
Wens haar succes met het lessen!
Dirk
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver HansD
Gast 
#3 | Geplaatst: 26 jan. 2007 08:47 
Beste Edward,

uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik het heel prettig vond om iedere week een motorrijles van 2 uur te hebben. Dit omdat een periode van een week mij voldoende tijd gaf om voor mijzelf de vooafgaande les te evalueren en hiervan zoveel mogelijk te leren voor de volgende les. Ook merkte ik, dat ik gedurende zo'n week een gezonde spanning opbouwde richting de volgende les en dat ik hierdoor de juiste focus had en de stress factor, zeker in het begin, minimaal bleef.

Vanuit praktisch oogpunt had het ook als voordeel dat ik vond dat ik zowel de bijzondere verrichtingen als ook de verkeersdeelname beter kon oefenen. Dit omdat, zeker in het begin, je toch al snel een kwartier tot een half uur nodig hebt om ontspannen op de motor te gaan zitten en dat je eigenlijk pas vanaf dat moment echt gaat leren.

Ik kan me echter ook voorstellen dat je meisje graag snel haar rijbewijs wil behalen maar geloof mij dat het niet zoveel uitmaakt of je er een maand langer over doet. Zodra je eenmaal je rijbewijs hebt kun je per van slot van rekening nog jaren lang motorrijden...

De handigste volgorde is om sowieso het theorieexamen te behalen, dit is een jaar geldig en moet over het algemeen meer dan voldoende tijd bieden om binnen dit jaar ook je bijzondere verrichtingen en je verkeersdeelname examens te behalen.

Veel plezier voor je meisje gewenst en vergeet niet dat een goed begin het halve werk is, zeker voor motorrijden, waarin elementen zoals spanning en zelfvertrouwen goed in balans moeten zijn.

groeten Hans

Schrijver startweer
Gast 
#4 | Geplaatst: 26 jan. 2007 08:47 
Gedegen voorbereiding, lijkt me. Ook ik heb eerst een proefles genomen om te kijken of het echt zo leuk was als ik dacht. Als het goed is kan de instructeur dan zien of je bv. erg bang bent.
Hoeveel lessen je nodig hebt lijkt me heel moeilijk te bepalen. Ik hoor wel vaak van andere vrouwen dat ze veel lessen nodig hadden. Ik had er 65 nodig dus ze zal mij niet snel voorbij gaan :-)
Volgens mij is het handiger om wat meer lessen in de week te nemen, want dan is de vorige les nog vers. Ik nam er 2 per week, maar geen dubbele lessen. Vooral in het begin is motorrijden hard werken (maar ik ben bang dat jij je daar niet zoveel bij voor kunt stellen, als kilometer vreter), en een dubbele les kon dan wel eens te veel van het goede zijn.

Conclusie: gaaaaaaan. Je ziet wel hoe snel het gaat en hoe leuk ze het vindt. Het is een investering voor de toekomst(ige vakanties)!

Succes ermee, meisje van Edward!

Gea (die ook een reactie van Ray en Motormini verwacht)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 jan. 2007 10:04 
Ik zou bij meerdere rijscholen een proefles nemen, om vergelijken welke het best bevalt. Rijschool Hans van den Berg heeft redelijk goede slagingspercentages (informatief linkje, nietwaar?). Ga ook 'ns proefrijden bij rijschool Veronica in Utrecht, daar gaan goede verhalen over. En Utrecht is tenslotte toch de stad waar Debby straks examen moet gaan rijden.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Engeltje

Moderator 
#6 | Geplaatst: 26 jan. 2007 12:14 
Hoi Edward,

Ik heb in Harmelen gelest, bij (Theo) Miltenburg.
2 uur per keer. Een echte topvent. Hij rijdt op zijn eigen motor (doet niet iedereen, Veronica bijv. rijdt mee in een auto) mee.
Ik heb heel veel bij hem geleerd, omdat ik tijdens mijn eerste examen in 1992 onderuit ben gegaan. Hij heeft geduld, je kan met hem lachen en zeker kennis. Hij heeft mij geleerd dat je eerst je motor moet leren kennen en dan 'netjes' gaat leren rijden. Verder leert hij je over stoepranden rijden, over grind (slipgevaar), hellingproef, staand, met 1 hand en dan met 60 km per uur slalommen. En uiteraard wat je nog meer moet kennen.

Ja ik raad hem aan. Het enige is dat het voor mij nu 4 jaar geleden is dat ik voor het laatst bij hem gelest heb, dus je moet even contact met hem opnemen.

Verder heb ik bij Veronica gelest, maar ik heb het niet zo op grote rijscholen. Het voelde daar aan of ik een nummer was. Maar dat is mijn ervaring met deze rijschool. Ze willen het liefst zo veel mogelijk lessers hebben en dan gaat de kwaliteit ook eraf.

Maar goed. Het is een moeilijke keus, dat is zeker.

Veel succes
Lieke
(blij dat ik mijn rijbewijs niet meer hoef te halen en ik ben er echt zuinig op)
Het "(getrouwde) liefje van de Voorzitter" en in bezit van mijn rijdende steun en toeverlaat Merlijn, een witte Silverwing. Maar nu vooral rijd op een paarse GL1500span Harry.

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 jan. 2007 12:34 
Debbie, SUCCESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Ray
Gast 
#8 | Geplaatst: 26 jan. 2007 14:01 
Hoi,
Mijn meest recente ervaring is die van mijn liefje Motormini. Zoals je weet vooralsnog geen goed einde, want na het gebroken sleutelbeen zijn er daarna en daardoor serieuze problemen met de rug ontstaan. De aanbevolen volgorde bij Rijschool Paul Lam ( uitstekende reputatie, ik heb het er ook geleerd) was theorie, verrichtingen en "eind"examen.
Ik heb wel geleerd dat het heel persoonlijk is, de ene instrukteur is de andere niet. Ik zou het ook bij niet al te grote rijscholen houden, daar is commercie belangrijker dan vakmanschap. Kijk ook naar de motoren: hoie zien ze eruit, hoe worden ze onderhouden en hoe is de vervangingsgraad.
En dan het geestelijke aspect, je moet het vanuit jezelf willen leren en niet voor een ander ( vriendje bijv.) Je moet vrij proberen te zijn van angsten opdat dat anders een strijd op zichzelf wordt en dat het leren in de weg staat. Het blijkt in de praktijk moeijlijk om daarover heen te stappen. Een open mind en vastberadenheid is dus wel nodig. Ik hoop dat Debbie dat allemaal mee kan nemen naar haar lessen en dat de ellende die mijn lieve Motormini heeft , haar bespaart blijft.
Het ziet er overigens naar uit, dat Motormini definitief gaat stoppen....
Groetjes en succes
Ray ( die daar verdrietig over is en nu een zwarte 650E over heeft...)

Schrijver Engeltje

Moderator 
#9 | Geplaatst: 26 jan. 2007 14:59 | Aangepast door: Engeltje 
Edward,

Hierin staat een hele mooie waarschuwing voor jou en Debbie.
Zelf lesgeven is namelijk duur; zie dit draadje

Vroeger (1992) heb ik ook 's morgens vroeg op een zondag geoefend, en toen kwamen ze ook controleren, alleen ik kwam er toen goed vanaf...

Lieke
(die daarom nooit zonder rijbewijs heeft gereden)
Het "(getrouwde) liefje van de Voorzitter" en in bezit van mijn rijdende steun en toeverlaat Merlijn, een witte Silverwing. Maar nu vooral rijd op een paarse GL1500span Harry.

Schrijver Haapee
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 29 jan. 2007 23:13 
Edward,
Zoek een instructeur die de leerling iedere les op de motor volgt. Bij de KNMV kun je navragen welke instructeurs bij jou in de buurt KNMV-gediplomeerd zijn. Wat dat inhoudt, kun je op de website van de KNMV lezen. Het zijn stuk voor stuk instructeurs die zelf ook gek zijn van motorrijden en hun vak zeer serieus nemen. Volgen met de auto heeft voor de leerling veel meer nadelen dan voordelen. Spoedcursussen zijn erg in de mode, maar vertonen soms grote overeenkomsten met de methodes die gebruikt worden om ganzen aan een grote lever te helpen voor de foie gras, namelijk trechter op de keel, volstorten met mais en dan aanstampen! Met andere worden: slikken of stikken en zo is het ook met rijlessen.
Succes, Henk
Veel dingen in het leven zijn zo eenvoudig, dat veel mensen er moeite mee hebben.....

Schrijver edward
Gast 
#11 | Geplaatst: 30 jan. 2007 17:02 
Jongens en meisjes, mede namens Deb, dank voor jullie reakties, ik hou jullie op de hoogte.

Edward (die toch al niet van foie gras hield)

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Rijlessen (tips gevraagd)

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven