Gisterenmiddag op een motor gereden uit de categorie 'PK-pakhuis'. Naar verluid 147 PK. Een klok met het onwaarschijnlijke getal van 300 km/uur. Pas na 14.000 toeren 'rood'. Of ik ook een stukje wil rijden?
Toch maar even proberen, rustig aan de straat uit, wel stug op de verkeersdrempels. De provinciale weg op, even voelen wat dat doet. Tjonge, wat rijdt dat strak, geen hobbeltje te voelen. Hoe snel rijden we nu? 100 al, derde versnelling van de vijf, viel niet eens op achter de stroomlijn, de wijzer van de snelheidsmeter heeft ook al bijna niet bewogen. Toeren? Ook al niet zo veel, het zoemt wat onder mij. Even later een rotonde helemaal rond en terug naar huis. En, hoe rijdt het?
Tegen de avond nog even de CX uit de schuur gehaald, om een tiental kilometers gelijk op te rijden. Een tevreden brom van onderaf, rechtop achter het stuur in de wind, iets over de 100 op de teller, een beetje meer gas doet rustig versnellen. Stationaďr een rustig ploffen om en om, je kunt de slagen bijna tellen. Kijk, dat loopt mooi! Thuis beland ik uitgewaaid op de bank. Toch lekker, zo'n CX.
Honda CX 500 Custom 1984