Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

Ledenaantal

Schrijver lswarte
Gast 
#1 | Geplaatst: 10 mei 2007 08:34 
Het ledenaantal van onze club lijkt indrukwekkend. We hebben misschien al over de 1000 leden! Heel wat voor zo'n oud lijk als een CX!

Maar, is het allemaal goud wat er blinkt onder de zon? Regelmatig zie ik 'nieuwe leden' hun oude en lang vergeten motorfiets te koop zetten op de CX site. Deze 'nieuwe leden' hebben zich dan net de dag voor de advertentie ingeschreven...

Het valt mij ook op als ik contact zoek met andere leden van de club. Zo wilde ik laatst een toertocht uitzetten ergens in den lande. Omdat ik daar niet zo bekend was zocht ik contact met de leden die in die omgeving wonen.

Ik heb even geturfd: van de 12 leden die ik een mailtje heb gestuurd naar hun @hondacx500.com email adres kwamen er 9 terug als onbezorgbaar. Het 'doorzendadres' bestond niet meer.

Kortom, het ledenaantal lijkt indrukwekkend, maar is het dat ook? Het lijkt mij steeds meer dat een groot deel van deze leden 'slapende' leden zijn.

Daarom lijkt het mij wel eens wat realistischer om, als een gewone vereniging, contributie te vragen, of een prijskaartje te hangen aan het inschrijven en verkrijgen van een email adres. Op die manier scheiden we het kaf van het koren en onze oude Cx'en verdienen het!

Groetjes,

laurens.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 mei 2007 08:47 
Wij werken sinds vorig jaar met contributies en ik moet zeggen dat het hier ontzettend goed werkt. We hebben nu een 250 betaalde leden en we hebben dus een goed beeld van de omvang van onze club. Ik heb daar echter ook bij opgemerkt dat er een hoop leden wel betaald hebben maar nooit het forum gebruikt hebben maar goed, we hebben in ieder geval een tientje binnen van ze en verder hebben wji inderdaad het hierdoor voor elkaar gekregen om het kaf van het koren te scheiden.

Het is echter wel een hele rompslomp om dit op te zetten en je hebt een vrijwilliger nodig om de ondankbare taak van ledensecretaris op zich te nemen. Ook heb je dan natuurlijk te maken met een hoop technische dingen zoals de website en dergelijke en in het geval va deze club ook nog een hoop legale verplichtingen en het omzetten van stichtnig naar vereniging. Ik meen mij te herinneren dat er toendertijd bewust voor stichting was gekozen omdat dit beter in het voordeel van de club en het bestuur was?

De vraag is of dat in vergelijking met hoe de club nu loopt het wel of niet nodig is om deze drastische veranderingen door te voeren. Zoals deze club nu gaat vind ik persoonlijk dat het op deze manier ook wel goed loopt.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver edward
Gast 
#3 | Geplaatst: 10 mei 2007 10:27 
Deze discussie komt ook om de zoveel tijd weer terug. Er is volgens mij geen ideale oplossing, maar ik ben blij met de keuze van het bestuur om te kiezen voor een stichting.

Juist vanwege die rompslomp waar Wouter over spreekt. Goed dat jullie het in Engeland zo voor elkaar hebben gekregen, het vergt flink wat inspanning en heeft zeker voordelen. maar volgens mij wil "onze" club laagdrempelig (zeg maar: low-profile) zijn en blijven. En een vereniging vergt naast genoemde rompslomp ook allerlei organisatorische verplichtingen, waardoor je high-profile georganisserd bent en dat past niet bij het karakter van deze (van oorsprong) virtuele club. Dus: Laten we het vooral simpel houden.

Laurens, ik denk dat je over het ledenaantal gelijk hebt. Ik steek m'n hand ook niet in het vuur voor het duizendtal. Ik heb gehoord, volgens mij van Floris, dat je gemiddeld moet rekenen op 10% actieve leden en 90% slapende leden. Dta is kennelijk bij meer clubs het geval.

Al met al prima toch? Motorrijden staat voor vrijheid/blijheid, laten we dan als club niet te "strak"worden.

Groet,
Edward (die bovendien geen lid van een criminele organisatie wil zijn)

Schrijver voorbijganger
Gast 
#4 | Geplaatst: 10 mei 2007 13:58 
Ik ben blij met de opzet van de club zoals deze nu is.

Ik heb het al eens eerder geschreven ik heb er een CX bij en ik post regelmatig op deze site, echter voor ritten rijden enzo heb ik haast geen tijd.

Ik rij woon werkverkeer:
Ik werk in de weekenden om en om dus als er dan een weekned wat te doen valt dan moet ik flink kiezen uit: gezin, fotografie, volvo hobby, bmw motorhobby. Ach en fotograftie valt meestal wel te combineren met t een en t ander maar de rest laat zich moeilijk combineren.
En soms moet je sleutelen of je wil of niet anders doet "iets" het niet meer.

Vandaar dat ik blij met met de opzet van deze club zoals tie nu is.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#5 | Geplaatst: 10 mei 2007 14:15 
Laurens en anderen,

Klopt er zitten 'virtuele' leden in het bestand en het aantal is niet helemaal realistisch. Formeel mogen we niet eens van leden spreken omdat we geen vereniging zijn. Deze club en de website valt onder de Stichting CX motorVrienden. Dit is een bewuste keuze geweest.

De club is ontstaan uit een idee van Frans en mij. We vonden het leuk en ons enthousiasme sloeg over op anderen. Met het organiseren van ritten en bijeenkomsten kwam de verantwoordelijkheid om de hoek kijken. een vereniging oprichten is een optie, maar we waren bang het vriendelijke en vrijblijvende karakter van de club en de site kwijt te raken. Geen vrijheid blijheid meer dus. De CX is voor velen een keuze uit overtuiging, maar voor net zo velen een keuze uit financiele overwegingen. We vinden het belangrijk dat ieder CX rijder toegang heeft tot de informatie en tips op deze site, zonder kosten.

Maar de club maakt natuurlijk wel kosten (website, investering in shopspullen, verzekeringen). Daarom hebben we het systeem van donateurs opgezet. Iedereen die ons wil steunen kan een donatie doen. Jaarlijks, vrijblijvend, zonder opzegging. Daar zitten risico's aan, maar tot nu toe blijken er al twee jaar achtereen meer dan 100 mensen te zijn die dit willen doen. Het verplicht ons ook ons best te blijven doen, donateurs stemmen met hun voeten/portemonnee.

Ik wil daarmee niet stellen dat we het kaf van het koren gescheiden hebben. Mensen die niet doneren horen niet per se tot het kaf, maar we weten wel dat we een bestand van dik 100 mensen hebben waarvan we zeker weten dat ze serieus zijn. Dei 10% klopt dus aardig. Ik weet niet of ik bekend zou willen maken wie doneert en wie niet. Maar is iets om in het bestuur te bespreken.

Voor wat betreft het 'ledenbestand' gaan we nadenken hoe we dit kunnen opschonen. Gelukkig krijgen we ook wel mailtjes van mensen die verzoeken hun gegevens te verwijderen, maar er zijn er ook veel die de nieuwsbrieven gewoon blijven ontvangen terwijl de CX al lang de deur uit is.

Coen
voorzitter CX motorVrienden
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver startweer
Gast 
#6 | Geplaatst: 10 mei 2007 16:50 
maar er zijn er ook veel die de nieuwsbrieven gewoon blijven ontvangen terwijl de CX al lang de deur uit is

Of die geen CX hebben, maar wel een warm hart voor de CX? Ik kon wel afscheid nemen van mijn Harry, maar niet van deze club.....

Ik ben blij met de club zoals die is. Zonder mijn CX-en had ik deze leuke groep mensen nooit leren kennen. En dàt zou zonde geweest zijn. CX-ers zijn leuke mensen. Dat merk je als er aktieve mensen bij komen: ze zijn eigenlijk altijd leuk! Onze club verdient dan ook de bijnaam Heavens Angels (zoals een zeer gewaardeerd forum lid zegt als er weer een kapotte CX door leden de weg op is geholpen).

Gea

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 mei 2007 19:27 
Ik vind dat er over het algemeen een zeer goede mentaliteit heerst hier in de club/stichting en dat maakt het ook een groot succes buiten het feit om dat er een zeer enthisiouaste (Waar is de spelling check?) groep mensen zeer hard op de achtergrond werkt om het allemaal goed te laten verlopen!
Ik heb opgemerkt dat het hier niet al te vaak voorkomt dat er mensen binnen komen alleen maar voor een onderdeel of wat hulp of gewoon om hun CX te verkopen en daardoor voordeel trekt uit de goede wil van de andere leden.

In de Engelse club hebben we daar wel nogal wat problemen mee gehad in het verleden toen de club nog vrijblijvend was. Mensen werden lid voor hulp en maakten gebruik van de goede wil van leden voor hun eigen voordeel. Vaak werden er onderdelen of technishe hulp gezocht waarna de desbetreffende motor op Ebay te koop werd gezet voor winst en dat hebben we nu toch door het contributie systeem sterk kunnen laten afnemen.

Wel vind ik het belangrijk om hier nog even te vermelden dat met het Kaf van het koren scheiden alleen dit soort mensen mee wordt bedoeld hier. Donateur worden is uiteraard vrijblijvend en mensen die hier niet voor kiezen voor hun eigen redenen worden daar natuurlijk niet op aan gekeken. Ik denk dat er toch wel meer dan 100 mensen hier actief zijn van tijd tot tijd hoewel er zoals in elke club er altijd wel een vaste kern van mensen is die je regelmatig ziet verschijnen.

Laat de club zoals het is want het werkt prima zo!

Wouter
(Die nog steeds zeer onder de indruk is van de goede vertrouwde atmosfeer die hier hangt)
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 mei 2007 23:40 
Wouter zei : Laat de club zoals het is want het werkt prima zo!

En daar ben ik het helemaal mee eens. Het enige wat men zou kunnen veranderen is "ledenaantal" in 'aantal inschrijvingen" , dan zit je ook niet met de dubbelen en zo :)

De "10% regel" kan ik het mee eens zijn. En ik ben het helemaal eens met het laag-drempelige karakter van deze club/stichting. Ja, jammer dat er af en toe iemand binnen komt om een Cx te slopen en te verkopen, persoonlijk zie ik liever dat er weer eentje rijdend wordt gemaakt, veel leuker. Maar maak je de toegang moeilijker, dan zouden sommigen, zoals ikzelf, zich nooit aangemeld hebben.

Tja, de niet bestaande e-mail adressen zou je kunnen uitschrijven. Stuur mail, komt onbestaanbaar terug, dus schrappen. Helpt dat ?
Het bestand loopt toch wel weer vol, met mensen die incidenteel komen, hun e-mail veranderen, of simpelweg de inloggegevens kwijt zijn, en zich voor de tweede of derde keer aanmelden. Kijk de lijst er maar op na....

Nee, ik heb niet zo'n probleem met dubbele, of slapende leden.

Harmony,
Hans.
( komt maar 1 keer voor in de lijst )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 mei 2007 00:40 
Als het om procent regels gaat denk ik eerder aan de belasting dan aan de CX club. Maar ik sluit me graag aan bij het "Laat de club zoals het is want het werkt prima zo!" van wouter en anderen.

Zie je de verzamelde CX'ers al stemmen over de statuten en de kascommissie in SJK of zo? Nee hè? Lekker zo houden. Over honderd jaar heb je dan misschien in theorie 999 liefhebbers van de laatste CX die niet in een museum staat, maar goed, mooi toch, en waarom zou je daar nu van wakker liggen?

groeten, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Ledenaantal

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven