Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

Hoe een cx met zijspan rijdt.....

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Engeltje

Moderator 
#1 | Geplaatst: 31 mei 2007 08:08 | Aangepast door: Engeltje 
Naar aanleiding van een draadje van Hans (Orca) -> Schurgers kuip, wil ik mijn ervaring wel vertellen.

Het begon als kind al dat ik gefascineerd was van motoren met zijspan. Ik heb toen altijd al gezegd, als ik mijn motorrijbewijs zou kunnen halen en ik krijg kinderen wil ik er ook zo een.......

Maar goed jaren gaan voorbij, eerst een motor (tje) Rebel 250 cc, gekocht in 1992, maar nog geen rijbewijs. Pas jaren later, (omstandigheden: getrouwd, samen een bedrijf, kids, ellende) heb ik mijn rijbewijs kunnen halen. Na wat motoren, maar nog geen zijspan, verder mocht ik tijdens SJK 2006, op een zijspan rijden. Jeetje wat een verschil, en het was al warm, maar ik had het wel behoorlijk heet. Maar goed ik was nog steeds onder de indruk.

Elke keer wanneer ik met de kids wilde gaan rijden, moe(s)t ik mijn broer Michael inschakelen, omdat 2 kinderen op 1 motor niet gaat. Ik geloof ook niet dat Michael het echt beroerd vond/vind om het te doen, maar ik geloof ook wel dat hij andere dingen heeft te doen, dan alleen zijn zuster achterna te rijden omdat zij weer zo nodig op de weg moet zitten ;-). Gelukkig zijn de kinderen ook aardig motorfreak en vinden elke motor wel spannend, maar Angel vinden ze helemaal te top.

Ok nu eventjes verder. Het verhaal van aanschaf van Angel (zijspan) staat hier ergens ook op het prikbord en ik ben er al mee naar mijn werk geweest. Rondjes gereden omdat ik toch de behendigheid wat meer wil hebben omdat we er volgende week mee naar Vechta gaan.

Hoe het rijdt: Zwaar! Echt, maar spannend. Anders. Je moet echt geconcentreerd rijden. Tegensturen, en dat ben je als solorijder niet gewend.
Ik word nu al sjag als mensen durven te beweren dat zijspanrijden geen motorrijden is (uitspraak die mij vaak gezegd werd door een motorrijder, nee niet Coen). Ik heb ook wel eens gedacht, is dit het, maar met mijn grote mond en mijn jarenlange wens is het wel wat ik blijf doen. Het is ook wel stoer, maar het is gewoon best moeilijk en het zal (wat ik ook op internet lees) wel wat rijkilometertjes duren voordat je het echt onder de knie hebt.

Wat ik wel van plan ben, is om wat rijvaardigheidslessen te nemen, om de techniek beter aan te leren. Ik zal best wel wat fouten maken, maar de info die ik al gelezen heb, doe ik het aardig goed (ik vind dat ik best een beetje talent heb) en daarom durf ik de stap naar Duitsland wel te maken.

Ik ben wel benieuwd naar andere zijspanrijders, wat hun eerste ervaring was en hoe lang het bij hen geduurd heeft, voordat ze het echt onder de knie kregen.

Lieke
(die nog wel wat vraagjes heeft hoe je sommige heuveltjes op de weg moet nemen.)
Het "(getrouwde) liefje van de Voorzitter" en in bezit van mijn rijdende steun en toeverlaat Merlijn, een witte Silverwing. Maar nu vooral rijd op een paarse GL1500span Harry.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 31 mei 2007 09:02 
Hoi Lieke,

Ik heb het eens op een Ural geprobeerd. Zoals je zegt is het inderdaad een hele kunst om dit te doen en je moet het maar net leuk vinden. Een kennis van ons kon er zo goed mee overweg dat ie de zijspan in de lucht kon krijgen! Niet zo ver bij ons vandaan zit een dealer in russisch junk die ook cursussen geeft. Niet alleen zijspan leren rijden maar ook om ermee te stunten!

Ikzelf ben er niet zo weg van maar ik vindt het wel knap dat je hiermee gaat rijden en inderdaad is het een geweldige oplossing voor de hele familie dus ik wens je veel succes ermee.

Wouter
(Die het wel leuk vind om motoren met zijspan te bekijken)
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 31 mei 2007 09:10 
Tja...

Ik heb altijd al eens wille proberen hoe dat nu rijd, zo'n zijspan. Tot op heden nog geen kans voor gehad, maar ik heb er geen haast mee. Of het komt, of het komt niet. In elk geval zal mijn Joke nooit in zo'n bakje willen stappen. Ze denkt dat 'ie er vanaf kan breken, net als in oude slaptick films.......

En Engeltje, wat betreft de hobbels in de weg:

Die neem je net als de hobbels in het leven, behoedzaam en met vertrouwen in eigen kunnen.

Harmony,
Hans.
( ervaring met levenshobbels )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 31 mei 2007 10:22 | Aangepast door: Hans 
Jaaaren geleden ook zijspan gereden.
Maar het was wel van korte duur. Vond het behoorlijk zwaar sturen en je moest altijd alert zijn en anticiperen. Maar het rijden met het span is echt een genot!
Op gegeven moment met het zijspan (ja in een rechtse flauwe bocht) onderuitgegaan.
Stuurde die bocht niet goed in, schrok van een tegenligger die deels op mijn weghelft reed, remde vol en toen kwam het (lege) bakkie omhoog en was de motor niet meer onder controle. Tegen de stoeprand aangereden en met de motor (de zijspanbak fier omhoog) een tuin ingegleden.

Heb toen de motor (die na al die jaren nog steeds met die schade -tank- in de garage staat) met een aanhanger opgehaald, onder toeziend oog van mijn vrouw (die behoorlijk schrok toen ik gehavend thuiskwam) het zijspan gedemonteerd en ze werd pas rustig toen het zijspan was verkocht en opgehaald door de nieuwe eigenaar (de verkoop ging heel snel, maar goed het was ook een Steib LS 200 en die zijn zeer gewild).

Sindsdien is de durf weg om nog met een bakkie ernaast te rijden.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 31 mei 2007 12:45 
Ik reed tijdens een Promotortoer achter een zijspan aan, die helemaal verkeerd uitkwam met een bocht naar rechts. Hij belandde in de linker berm.
Gelukkig niets aan de hand, geen tegenliggers, maar hij was wel erg geschrokken. Verstandig om er wat lessen mee te nemen. Gefeliciteerd met jouw droom !!
Tot Vechta, groetjes van Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#6 | Geplaatst: 31 mei 2007 13:19 
ik roep al jaren; ik wil een zijspan voor de winter want dan kan ik met sneeuw en gladheid niet omvallen deze winter gaat die droom in vervulling...

ik heb al een ural frame waar een badkuip op moet komen, hoe of het rijd maakt niet uit, mijn motto is; waarom autorijden als je motor kan rijden?
(spreek mee hier nogmaar eens op aan als ik eenmaal zijspan rijd, dan kan ik de zijspan gevoelens mee delen?)

groetjes werner
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Michaelr

Bestuur 
#7 | Geplaatst: 31 mei 2007 17:20 
Neem dan een zeehond in je badkuip, lijkt mioj wel bijzonder tijdens het rijden, maar hou dan wel de plug erin, anders denkt iedereen dat CX lekt.

Succes ermee,misschien wel leuk aparte side voor zijspan(nende) verhalen

groetjes,

Michael
(hierbij is mijn zus dus WEER EERDER dan ik)
Gl500 (RodeWoerd) GL650 (Puk) CX650E (Lammetje) CX500A
CX500E (Orca)

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 3 juni 2007 23:06 
Hey Lieke,

Heb ik je nou dat extra zetje gegeven op SJK? Dat rondje samen met mijn span heeft waarschijnlijk ook wel enige indruk achter gelaten...

Ik hoop dat je het leuk gaat(blijft) vinden ik in elk geval wel!! Ik zie je op Vechta wel. Hoop dat Guido het span weer wil rijden dit keer. Zelf kom ik met de 50's CX en dit keer met de PAv erachter!!!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Engeltje

Moderator 
#9 | Geplaatst: 3 juni 2007 23:17 
Ik ben beniewd Erik of Guido met jou span wilt rijden. Lijkt me wel leuk, ben ik niet de enige.
Ja het heeft wel geholpen dat ik samen met jou dat ritje heb mogen maken. Tuurlijk heb wel eventjes gedacht, is dit het inderdaad, maar dat was toen ik hem net had.
Van het weekend was ik met Angel in Ede voor een nieuwe band en voor nog wat andere dingen. We hebben hier en daar nog wat aan gedaan en Angel heeft een topkoffer gekregen. Op de terugweg reed vaders tot aan Veenendaal op Bambi(Shadow VT600), (die heeft hij vorig jaar oktober van mij overgenomen) mee en stak bij het afgaan van de afrit zijn duim omhoog. Bij thuiskomst heb ik hem nog eventjes gesproken en hij zij dat ik het goed deed, alleen met de bocht naar rechts moet ik de ruimte nog wat nemen. Deed mij goed, dat ik door een 'oude rot' in het vak, hij heeft zelf ook zijspan gereden, gecomplimeerd werd.

Nu nog een kuip, ik hoop dat het me lukt voor Vechta, want ik zie er aardig tegenop om in de wind te rijden. Maar daar zijn we druk op naar zoek.

Lieke
(die altijd mijn broer voor is, maar dat is zo geboren)
Het "(getrouwde) liefje van de Voorzitter" en in bezit van mijn rijdende steun en toeverlaat Merlijn, een witte Silverwing. Maar nu vooral rijd op een paarse GL1500span Harry.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 5 juni 2007 09:11 
Hey Lieke,

Mooi dat het span rijden je nu al bevalt!!
We zien elkaar komend weekend!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver edward
Gast 
#11 | Geplaatst: 5 juni 2007 09:21 
Ik begrijp dat je kuip inmiddels in Linschoten is, op de beugels na. Komend weekend is de wind aangenaam warm, dus no worries als de kuip niet lukt. Of ben je bang dat je haar in de war waait ;-)

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 5 juni 2007 13:12 
Hoi Allen,

Helaas moet ik meedelen dat Guido moet werken en dus niet het Span zal berijden. :-(
We zien wel hoe we wel komen!

Groet Erik.

Schrijver Engeltje

Moderator 
#13 | Geplaatst: 5 juni 2007 13:45 
Maar waarom kom jij niet met het Span, of vind je die andere mooier.

De beugels zijn binnen, vanmorgen vroeg. Nu nog kijken of het lukt voor vrijdag.

Nee ik ben niet bang dat mijn haar in de war komt, heb immers een helm op. Dat het warm is, het zij zo, rijd ik wel met vizier open. Het gaat niet om de kou dat ik achter de scherm wil zitten maar gewoon omdat het zwaar rijden is en als je naar recht of links moet kijken gaat dat ook niet zo vlot.

Maar mocht het niet lukken, dan het zij zo, dan na Vechta, dan kan de kuip spuiten in de 'originele' kleur.

Weet trouwens iemand de orignele 650E kleur (nummer)?

Lieke
(die super trots is op haar Angel)(........met haar telefoon)

Schrijver MAST

Moderator 
#14 | Geplaatst: 5 juni 2007 14:09 | Aangepast door: MAST 
Het originele kleurnummer zou je aan de hand van het chassisnummer terug moeten kunnen vinden. En als je mailt met Japarts zouden ze je moeten kunnen vertellen wat de originele kleur van jou " engel" is/was.
Marcel. (ook wel benieuwd naar jou telefoon zijspan)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 5 juni 2007 19:40 
Hoi Lieke,

Ik ga proberen iemand anders met de CX te laten rijden (neef Jan).... en dan zelf met het span sturen. Mocht hij dat nou niet willen dan ga ik met de 50's CX. Ook al is ie nog lang niet klaar, heb ik daar net zo veel bekijks mee als met het span. We zien wel.

Groet Erik.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Hoe een cx met zijspan rijdt.....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven