Wat ik vanavond meegemaakt heb ...
Ik had een werkafspraak in Lunteren, en dus rond de klok van half zeven in Beverwijk op de CX gestapt. Vlak voor de afslag Barneveld langs de A1 stop ik om te tanken, dan hoef ik dat niet meer op de terugweg te doen.
Maar wat blijkt als ik de motor uit wil zetten; de contactsleutel is verdwenen! Let wel, de motor draait, het contact staat op 'on', maar de sleutel dus weg. En dus ook de sleutel om de tank te openen. Probleem.
Telefoontje naar Beverwijk: kun je een reservesleutel komen brengen? Met nog genoeg liters in de tank naar de werkafspraak. Daar met de stopknop de motor afgezet, en achter het zijkapje de 'plus' van de accu gehaald. Nu kan de accu niet leeg raken en men zou er ook niet met mijn CX vandoor kunnen gaan.
Rond de klok van tien komt mijn vrouw met de reservesleutels aan. Is de sleutel niet ergens tusen gevallen? Nee, dat kan niet ... Kijk nog eens goed dan ... Kijken, nee joh, onmogelijk. Op de radiateur blijven liggen, na ruim 80 km 100 - 120 km/uur rijden?
Nog eens kijken, aan de andere kant ... dit kan niet waar zijn ... vanuit een opening aan de rechterkant tussen cilinderkop en radiateur zie ik het rubberen label hangen, de sleutel steekt in het gat ...
Hoe groot is de kans dat je contactsleutel al rijdende uit het slot raakt? Hoe groot is de kans dat je sleutel niet op straat valt maar in een opening tussen frame en motorblok blijft hangen? Hoe groot is de kans dat je hem alsnog niet verliest?
In gedachten ga ik mijn wegen na. Ben ik hard over een verkeersdrempel gereden? Door een kuil in de weg? Over een venijnige bult? Ik kan het mij niet herinneren.
Dan kom ik terug bij het moment van vertrek uit Beverwijk. Ik rijd mijn CX 500 Custom uit de tuin en zet hem op de zijstandard in de poort. Ik draai het contact aan en start de motor die gelijk aanslaat. Ik klik de Tom Tom in de houder waarbij ik al rijdende de contactsleutel niet kan zien. Ik loop naar het hek van de poort om die te openen. In de poort spelen wat kinderen van een jaar of zes. Rustig tuf ik de poort uit vanwege het groepje spelende kinderen ...
Kinderen?!? Het zal toch niet waar zijn ... ?!?
Honda CX 500 Custom 1984