Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

onderdelen in de het cdi kastje

 
Schrijver keesgroot
Gast 
#1 | Geplaatst: 4 juli 2007 19:47 
Met veel belangstelling de uitleg op de Honda CX club gelezen over het maken van een cdi kastje.
Nu is mijn kastje kapot gegaan en wil ik er ook een zelf maken zoals op de site omschreven.
Ik heb het schema uitgeprint maar kan hier niet de onderdelenlijst van vinden zoals de dioden en de thyristors (SRC) en wat zijn de TH1+ TH2.
Verkoopt jermischien de printjes en onderdelen?
Ik hoop snel iets van iemand te horen zodat de honda snel weer op de weg kan.

Groetjes
Kees Groot.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 juli 2007 09:26 
Ik heb deze vraag min of meer ook al gesteld, ik worstel met het zelfde probleem. Door tijd gebrek heb ik mij er niet in kunnen verdiepen.
er is nog een probleem, ik weet dat er veel weerstanden gebruikt zijn van een veel groter vermogen. 1 tot 2 wat is geen uitzondering.
Ik weet ook dat de transitors of wat het dan ook moge zijn geen koeling nodig hebben en ook niet aan het metalen kastje vast zitten.
Het enige wat we kunnen afleiden is het gebruikte type van de test prints. Hierin kunnen we wel schatten wat de vermogens zijn die door de transistors gaan. Daarnaast kunnen we in tabellen nog wel het een en ander gokken. We weten dat er werk spanningen van 180 volt wissel aan wezig zijn.

Kees, zou je me eens willen bellen of direct willen mailen. Ik wil weten wat we voor elkaar kunnen betekenen. Tevens wil ik weten waar je woond. Wie weet komen we er met zijn beiden wel uit. Mijn zwakke punt is het tekenen van de print lay out. Toch heb ik al een print liggen die oppen gewerkt is/ of nagemaakt is. Deze doe het namelijk wel maar ook ik loop hier en daar vast door tijd gebrek.

Mijn gegevens,
Marco Becker
Vleigers Veld 37
8256 GN
Biddinghuizen
Tel 0321 312336
of 0622690706
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Frans
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 5 juli 2007 09:39 
Ik weet bijna zeker dat jullie bij Stuut en Bruin in Den Haag de onderdelen zouden kunnen vinden: zij hebben alles op het gebied van transistors, dioden etc.

Anders moet het bij Conrad online ook lukken?


Frans

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 juli 2007 13:14 
Hey Allemaal,

In het schema zie ik 3 van die thyristoren en op de print zie ik er maar 2, Hoe zit dat? Ik heb niet het hele artikel gelezen maar zag daar zo snel niets over.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver keesgroot
Gast 
#5 | Geplaatst: 5 juli 2007 14:43 
In het verhaal is wel veel duidelijk behalve de thyrisoren en de naar ik begrijp temperatuurregelaars. Ik dacht dat Rupert dit printje al gemaakt had en alleen de extra regeling had weggelaten wat volgens mij ook geen probleem hoeft te wezen waardoor de derde thyristor niet nodig is. Ik zat te denken om twee kastjes te maken een voor elke bobine waardoor een storing goedkoper te repareren is. Marco je kan ook met een standaard printje werken met draad doorlussingen. Kan iemand Rupert benaderen, ik had hem een mail gestuurd maar geen antwoord. Ik ben nu het kastje aan het openwerken maar de thyristoren zijn denk ik niet meer uit te lezen.
Groetjes Kees.

Schrijver beussie
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 juli 2007 16:39 
als iemand een kapot CDIkastje heeft kan Hij deze dan naar Beussie sturen want ik zie wel een kleine mogelijkheid om hier een rontgenfoto van te laten maken Ik kan niks garanderen maar het is het proberen waard om de div. onderdelen zichtbaar te maken.
mvg. Beussie.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 juli 2007 17:17 
Ik heb op dit moment een kapotte CDI bij Rupert liggen, die hij van nieuwe onderdelen gaat voorzien. Uiteraard zijn daar kosten aan verbonden maar dat heb ik graag over voor zo'n experiment. Waar Rupert z'n onderdelen koopt is mij niet bekend. Wat ik wel weet is dat er al is getest met een CDI die door hem is vernieuwd. Ik geloof dat Terry proefkonijn is geweest.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver keesgroot
Gast 
#8 | Geplaatst: 5 juli 2007 17:42 
Ik hoop dat Rupert zijn kennis met anderen wil delen zodat we elkaar kunnen helpen. Zodra ik iets weet horen jullie het uiteraard ook.
Hoop dat Rupert reageerd. Kan Terry mischien zijn ervaringen doorgeven?

Schrijver gghouweling
Gast 
#9 | Geplaatst: 5 juli 2007 19:58 
Beste Mensen,

Ik heb al heel lang geleden eens contact gezocht en gevonden met Rupert omdat ik (electro)technisch geinteresseerd was in de zelfgemaakte CDI.
De onderdelen die gebruikt zijn, zijn gewone standaard onderdelen; de thyristoren gewoon standaard, 400Volt of 800 Volt bij iets van 4 A. De dioden ook 400Volt of 800 volt typen bij 1 of 2A.
De onderdelen zijn bij elke electronica zaak te verkrijgen voor een habbekrats.
Eventueel bestellen bij CONRAD, of http://www.electronicaonline.nl/
Ik meen me te herinneren dat er een tweetal (of waren het er 4?) weerstanden in zit die geen standaard waarde hebben, dat zijn weerstanden die (waarschijnlijk) gebruikt werden om de CDI op de juiste specificaties te krijgen. Lijkt me dat je dan gewoon de aangegeven waarde zo dicht mogelijk probeert te benaderen.
Het kan wel eens moeilijk zijn om 1 of 2 Watt weerstanden te krijgen maar je kunt door parallel schakelen van 4 weerstanden van 1/4 watt een weerstand met een vermogen van 1 watt krijgen.

Hoop hiermee een bijdrage geleverd te hebben.

M.vr.gr.
Gijs Houweling

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 5 juli 2007 21:14 
Wellicht dat bijgaande link al bekend is;

http://weltformel.gmxhome.de/doc/PAGE5.HTM

Maar bij naspeuringen op deze site, vond ik de beschrijvingen toch wel goed en duidelijk. Niet alleen voor het CDI - kastje, maar ook voor het principe van de totale ontsteking.

Wat het samenstellen van een print betreft;
Als je via bijv. een copieermachine of digitale camera een afdruk van de print-lay-out maakt, er voor zorgt dat je deze op het juiste formaat afdrukt, dan kun je dit eenvoudig overbrengen op een nieuwe foto-gevoelige print. Evt. handmatig bijwerken en daarna etsen.

Het verkrijgen van onderdelen is, als ik de specs zo zie , geen probleem
Weerstanden zijn tegenwoordig veel kleiner van omvang (dus niet van waarde) en passen daardoor vaak veel beter.

Eigenlijk zou je nu een serie van deze kastjes moeten gaan maken, gezamenlijk testen en een aantal op voorraad leggen (bij de club?) die dan uiteraard tegen een vergoeding beschikbaar kunnen worden gesteld als je onverhoopt met een kapotte CDI komt te zitten.
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver keesgroot
Gast 
#11 | Geplaatst: 7 juli 2007 09:01 
Ben nu aan het slopen maar zie toch wel printverschillen (ik open een zwart kastje) met de foto´s welke denk ik van een gewoon kasje zijn. Heb nu een gewoon kasje in de cx500 i.p.v. een zwarte maar rijd gewoon hetzelfde. Diodes type V06E / VO8G , SRC staat gewoon voor thyristor dus geen type. hij zou tussen de 200 en 450 volt moeten werken dus als iemand het weet graag antwoord (ik ga nu lossolderen en proberen te lezen. de TH 1 EN 2 zijn kleine temperatuurregelaartjes ook nog niet bekend.
Wordt vervolgt.
Cees.

Schrijver gghouweling
Gast 
#12 | Geplaatst: 7 juli 2007 12:41 
Kees,
TH1 en TH2 zijn thermistors, temperatuurafhankelijke weerstanden.
Er bestaan weerstanden met positieve temperatuurcoëfficient, PTC's en weerstanden met negatieve temperatuurcoëfficient, NTC's.
Ik gok erop dat in de CDI NTC's gebruikt zijn. De waarde is volgens het schema van Rupert (heeft ooit hier op de site gestaan maar kan het niet meer vinden) is 470 ohm (bij 20 graden); dat is een standaard waarde.

Schrijver MAST

Moderator 
#13 | Geplaatst: 7 juli 2007 13:14 
Het verhaal van Rupert kan je hier lezen.
Het staat bij "techniek"--> "hulpmiddelen en tips" -->"uitgebreide CDI beschrijving".
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver keesgroot
Gast 
#14 | Geplaatst: 8 juli 2007 18:13 
Heb er eens met een goede vriend over nagedacht en na het verhaal van rupert over de scoopwaarden zijn we tot de conclusie gekomen dat de toerenregeling niet echt nodig is als je normaal rijd. Het is dan ook een heel simpel schema geworden met twee thyristoren TIC 126 M. en al de dioden hetzelfde type 1n4007. We vergeten de aansluitingen van de regeling welke achter op de krukas zit daar dit minimaal werkt. Dus de blauwe / oranje en lichtblauwe draad alleen gebruiken. Hiermee moet de motor prima gaan lopen . Eerste op vakantie en dan ga ik hem bouwen. Als er iemand eerder wil bouwen kan ik het schema wel opsturen zodat het getest kan worden.
M.vr. groet Kees.

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 onderdelen in de het cdi kastje

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven