Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

De geschiedenis van de motorgroet.

 
Schrijver startweer
Gast 
#1 | Geplaatst: 5 juli 2007 18:05 
Gejat van een andere motorsite:


De geschiedenis van de motorgroet

De oorsprong van de motorrijdergroet ligt in het stenen tijdperk.
Er waren toen maar heel weinig motorrijders. Er waren nauwelijks verharde wegen en de wielen waren van steen.
Alleen echte bikkels verdroegen de ongemakken van het motorrijden.
Wanneer twee zulke bikkels elkaar tegenkwamen, stopten ze, stapten af en lieten elkaar de geopende hand zien, om zo te bewijzen dat ze er geen vuistbijl in hadden verborgen. Zo is de motorrijdergroet ontstaan.

Winterrijders en softies (ook wel mietjes genaamd).
Onder dezelfde moeilijke omstandigheden zijn op de dag van vandaag nog de winterrijders onderweg.
Motorrijders zijn ofwel winterrijders of softies.
Softies kom je in April in het kantoor van de verzekeringsmaatschappij tegen, waar ze hun afgemelde bike weer aanmelden.
Winterrijders daarentegen rijden door. Hun aantal is gering.
Als twee winterrijders elkaar tegenkomen zijn ze heel blij en groeten. Vanaf April groeten winterrijders niet meer. Want winterrijders groeten geen softies.
Softies herken je daaraan, dat ze in de eerste weken van de lente wild en met twee handen alles groeten wat zich op twee wielen voortbeweegt.
Ze zijn zo opgewonden, dat ze vergeten dat iets verderop een bocht ligt.
Ze hebben altijd schoon ondergoed aan - je zou eventueel in het hospitaal kunnen belanden.

De verboden groet.
Het groeten door motorrijders is aan strenge regels gebonden en wordt door beginnelingen terecht als uiterst ingewikkeld ervaren.
Het is omgeven door allerlei geboden en verboden.
Het bekendste verbod luidt als volgt:
Groet nooit een tweewieler die minder dan 250 cc cilinderinhoud heeft.
Zoiets is geen motor.
Wie uit nonchalance scooters of lichte motoren groet, staat voor schut en verliest zijn zelfrespect.

Een aparte categorie: Oldtimers.
Oldtimers worden in principe vriendelijk en vol bewondering gegroet ongeacht de cilinderinhoud.
Oldtimers worden meestal door technisch begaafde oudere heren bereden, de zogenaamde ouwe techneuten.
Die worden met respect behandeld. Kom je een ouwe techneut tegen, wacht je af of hij groet.
Vanaf de lente tot de herfst groeten velen niet omdat het winterrijders zijn - en winterrijders groeten geen softies.

Het groeten op de autosnelweg.
Niet geregeld en daarom eigenlijk niet bestaand is de cultuur van motorrijdergroet op de autosnelweg.
Zelfs zeer ervaren motorrijders kunnen niet zeggen of men tegemoetkomende motorrijders over zes rijstroken en de middenberm heen, groeten moet.
Rijtechnisch wordt het groeten een probleem bij het inhalen.
De klassieke linkerhand wordt door degene die ingehaald wordt, niet gezien. Groet je met de linkerhand voor het lichaam langs naar rechts, denken automobilisten dat je last hebt van een zwerm sprinkhanen of kramp in de onderarm.

De "Rossi-groet".
De "Rossi-groet" (zo plat mogelijk op z'n kant, een knie raakt het asfalt) geldt als zijnde zéér riskant.
In het algemeen wordt hij als bewijs van extreme stuurkunst gezien, maar het is aan te raden in ieder geval van tevoren schoon ondergoed aan te trekken (zie boven).
"Rossi-groet"-rijders rijden uitsluitend op het buitenste profiel en vergelijken met elkaar wie de scherpst afgesleten voetsteunen heeft.
Wie de kunst van de "Rossi-groet" niet beheerst en hem toch uitvoert, riskeert zijn allerlaatste, de zogenaamde "Gouden Groet".



Redenen waarom Harley-rijders niet teruggroeten.
1. De garantie vervalt als hij een niet Amerikaans product groet.
2. Met het dikke leer en de nieten krijgt hij zijn arm niet omhoog.
3. Hij groet uit principe geen rijders, die hun bike al geheel hebben betaald.
4. Hij is bang dat zijn stuur eraf trilt als hij het loslaat.
5. De rijwind zou de nieuwe tatoeages eraf kunnen blazen.
6. Hij heeft een eeuwigheid nodig om aansluitend, vanwege de vibraties zijn handvat weer terug te vinden.
7. Hij kan niet onderscheiden of de ander groet of zijn oren dichthoudt.
8. Hij heeft vanwege de vibraties klittenband tussen handvat en zijn handschoen.
9. Hij heeft zojuist in het economisch gedeelte van de krant gelezen, dat Honda voor 60% participeert in Harley.
10.Sedert de openbare verkoop van zijn vorige Harley haat hij alle mensen die een hand opsteken.
11.Zijn Bangkok-Rolex zou nat kunnen worden.
12.De linkerhelft van zijn stuur zou gejat kunnen worden.
13.De linkerhelft van zijn stuur werd reeds gejat en nu houdt hij zich aan de kilometerteller vast.
14.Hij houdt met zijn linkerhand zijn rechterspiegel vast om te voorkomen dat die er af trilt.
15.Hij heeft twee handen nodig om met zijn vingers de volgende afbetaling na te tellen.
16.Hij poetst net zijn chromen luchtfilterdeksel.
17.Als hij maar met één hand zijn stuur vasthoudt gaat ie op z'n bek.

Redenen waarom rijders van een Gold Wing niet groeten.
1. Volgens het Honda-instructieboekje mag hij zijn stuur pas loslaten
als de bike stilstaat, de sleutel uit het contactslot is getrokken,
de middenbok is uitgeklapt en de radio uitgeschakeld is.
2. Op het instrumentenpaneel is geen knop voor "automatisch terugzwaaien"aanwezig.
3. Hij is net ingedut.
4. Hij krijgt zijn arm wegens ouderdomsklachten niet meer omhoog.
5. Hij heeft via zijn handy een conferentieschakeling met zijn brooker en de ING-bank.
6. 't Vrouwtje heeft hem verboden vreemden te groeten.
7. Hij is net bezig alle lampjes van zijn "kerstboom" te tellen.
8. Hij sorteert op dit moment zijn CD verzameling.
9. De hand voor de antenne stoort de Tv-ontvangst.
10.Hij ruimt net de vaatwasser in.
11.Vanwege zijn Alzheimer weet hij aansluitend niet meer waar hij zijn hand moet laten.
12.Hij vindt aansluitend tussen alle knopjes, lampjes, schakelaars en hendeltjes zijn stuur niet meer.
13.Hij verwisselt juist de batterij van zijn pacemaker.
14.Hij zoekt net in zijn boordcomputer, wat "opgestoken hand van een vreemde motorrijder" betekent.
15.Hij groet wel altijd, maar vanwege de troep rond zijn stuur ziet niemand zijn hand.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 juli 2007 18:25 
Hij 's leuk.

En wat dat jatten betreft : onder programmeurs geld "beter goed gejat als slecht geschreven"


Harmony,
Hans
( grinnikt nog na )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 5 juli 2007 19:14 
Nou als we dan toch in hokjes gaan denken:
- Ouwe Jan is een ouwe techneut
- Edward is een Harley rijder
- Henk Tonkens is een softie
- Ikzelf ben een winterrijder
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 juli 2007 19:56 
Hé winterrijder, ga jij ook in dezelfde vakantieperiode naar Spanje?
Deze softie wil wel een stukkie met je oprijden hoor.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 5 juli 2007 20:24 
Ja ik ga naar Picos de Europa. Waarschijnlijk ga ik 25 of 26 augustus weg en rij dan 2 weken later via Terry (8 en 9 september) weer terug naar huus.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 juli 2007 21:39 
Hij is leuk!! Heb um ook maar weer even gejat en doorgestuurd naar bevriende "H woord" rijders.

Met vriendelijke CX groet

Erik
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver gompie

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 juli 2007 23:19 | Aangepast door: gompie 
Schitterend !!!

Deze verhalen doen mij denken aan een van mijn oldtimer-auto's, de NSU Ro80. (origineel rozemetallic van kleur, de 85-22-ME)
Het aantal opgestoken vingers bewijst bij een Ro80 niet dat men boos is op de ander, het geeft weer hoeveel motoren men in deze NSU al heeft ingebouwd... (Wankel- of rotatiemotor, 1000cc, 136pk, gemiddelde levensduur van de pakkingen van de verbrandingskamers 60.000 km)
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 6 juli 2007 00:18 
groeten met inhalen is ff je rechterpoot uitsteken daardoe je toch niets mee.

cosmar die zelfs de politie nog groet (die schrikkken zich wezenloos hihi)
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 6 juli 2007 12:26 
als ik de politie 'goed' groet (een beetje militaristies...) dan groeten ze meestel terug...........

LOL

Erik

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#10 | Geplaatst: 6 juli 2007 12:43 
zal ik dan maar "happen" op de goldwing groet en mijn commentaar geven;

1 dat klopt
2 die had ik wel, een zuignap met zwaaihand (maar die heb ik op mijn cx geplaatst en is weggezwaait)
3 dat doet bij mij alleen de duo, ondanks de harde muziek
4 ik voel me soms wel 80 maar heb daar gelukkig nog geen "last" van
5 op de motor staat mijn handy altijd uit
6 nee hoor ??? ze groet zelf ook vreemden
7 mijn kerstboom is een bakfiets, zonder veel lapmjes (zou ik wel willen zoveel lampjes)
8 het enige wat mijn bakfiets afspeeld zijn cassettebandjes??
9 tv??
10 heb ik thuis nog niet eens, laat staan op die bakfiets HAHA
11 alzheimer is pas in de beginnende fase, gewoon hand laten vallen
12 zie 11 gewoon hand laten vallen
13 ik verwissel alleen cassettes...
14 lcd scherm is lek, kan niks meer zoeken
15 ik groet wel altijd, maar als ze mij zien zitten zijn ze helemaal van slag door mijn verschijning (kleding en gedrag op de motor)

verder wil ik zeggen dat als ik 4 of 5 motors groet en niet teruggegroet word dat de volgende mijn hele hand zwaaiend en wel krijg te zien (die motorrijder kijkt dan ook alleen maar raar en zwaait niet terug?)

en cosmar, politie groet ik ook die zwaaien wel vaak terug maar ik groet ook altijd met mijn rechterhand tijdens het inhalen (door een klein schuivertje heb ik cruise-control op mijn cx)

groetjes een vrolijke groeter (die roy het groeten aan het leren is)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 9 juli 2007 11:57 
ik groet alle motors of het onder of boven 250cc is, en ik ga in de winter ook rijden, dilemma is het niet?

groet chris
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver techsolo
Gast 
#12 | Geplaatst: 28 juli 2007 15:43 
ik groet enkel mensen die de naam motorijder geen oneer aandoen. Daarbij horen geen mensen die enkel een helm dragen omdat het moet en ook geen vrouwtjes op vespa's die niet teruggroeten. Verder iedereen welkom zelfs softies, harley en slagschip rijders :)

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 De geschiedenis van de motorgroet.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven