Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

omgangsvormen

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver voorbijganger
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 aug. 2007 09:45 
Na aanleiding van het topic van terry (die ik inmiddels "live" heb ontmoet) en de topics van Peter over de ruil cq verkoop van zijn gl start ik dit topic.

Ik ben nu zelf een jaar actief op dit forum en heb diverse mensen "live" mogen ontmoeten.
Ik wil de discussie wel aangaan welke sociale omgangsvormen wenselijk zijn op een forum als dit.
En dan bedoel ik niet alleen het taalgebruik maar met name de "te koop"aangeboden zaken kort na een aanmelding wat vinden we daarvan.?

Kom maar op met jullie reacties, ik hoop op een vruchtbare discussie
Graag zou ik willen dat jullie onderscheid maken tussen de feiten zoals ze zijn en wat jou mening is. Dat is nl niet altijd hetzelfde.

Schrijver MIOB
Gast 
#2 | Geplaatst: 7 aug. 2007 10:09 
Je kunt het ook omdraaien.... Als iemand een zo goed als nieuw stuur aabied voor 5 euro, of achterveren in nieuwstaat voor een bedrag waar de potentiele koper zelf voor koos of eindeloos iets voor 25,- willen hebben als de marktplaatsbiedingen op die advertentie al op 90,- staan en over dat soort dingen e-n-d-e-l-o-o-s gaan zeuren. Dat zijn in mijn ogen ook geen acceptabele omgangsnormen.

Als mensen zich aanmelden op deze site om wat te verkopen wat ze nog in de schuur hebben liggen en niets mee doen, mooi toch? En als de prijs niet aan staat: je hoeft niets te kopen hoor.

Volgens mij zijn die 'handelaren' niet het probleem, maar de mensen die ervanuit gaan dat een ander blijkbaar veel meer te besteden heeft en dus zijn/haar onderdelen wel even gratis weg kan doen. Ik zou willen dat ik mij dta kon veroorloven, om toch tegemoet te komen probeerDE ik toch accpetabele prijzen overeen te komen. Wat is er nou mooier dan 2 mensne blij te maken? De koper die het voor weinig koopt en de verkoper die er nog wel iets voor krijgt?

Maar dat is mijn mening.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 aug. 2007 10:11 
Hoi ,
Ben je niet bang dat dit een oeverloze discussie gaat worden
het is een zaak van (normen en waarden)
Laat een ieder in zijn waarde (dat is de eerste )is niet moeilijk en kost niks
dan de norm die is voor een ieder anders en ligt vaak in de opvoeding
als deze de grens overschrijd krijg je een probleem
Dat is nu het heikele punt want die grens ligt voor een ieder verschillend
en op het moment dat de moderater actie (moet of onder neemt) is het kwaad al geschied
en soms al ver voor die tijd(kort lontje in de volksmond)
Als wij allemaal de waarde van de site voor ogen houden en het plezier wat we ermee beleven en de normen op een hoog peil proberen te houden moet het probleem over zijn

Gr Arnold

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 aug. 2007 10:18 
Prijzen, ook ik zet ze er niet altijd bij. Ten eerste doe ik alleen zaken via een email adres en doe ik dat liever niet via de club. Natuurlijk wel het aanbod daar toe. Maar ik wil ook geen discussie hebben over de prijzen die ik vraag en of behoor te vragen van honda. Hierin komen prijzen naar voren waarvan mijn broek afzakt. uhh, iets netten taal gebruik, waarvan ik het zeer dure prijzen vind. Om nu te verkomen dat ik erg duur over kom, wil ik dus niet altijd die prijzen neer leggen. En om te voorkomen dat ik steeds maar weer prijzen moet neer zetten vraag ik dus om mij te bellen en te mailen. Dan weet ik ook of het serius genomen wordt. Ook ik ga zo om met anderen op deze site. Ik neem gelijk prive matig contact op met de adverteerder. En ik weet gelijk hoe het er bij staat dat betreffende onderdeel.
Daarnaast probeer ik eigenlijk via deze site alleen maar een helpende hand te bieden. Dat is op dit moment voor 75 % het geval. De overige 25% koopt daat werkelijk wat en of laat iets repareren. Veel al nieuwe producten verkoop ik dan op deze manier. Hiervoor hanteer de honda prijzen zelf. Ik verdien ook wel wat aan dit verhaal maar dat zit hem vooral in de reparatie kosten en niet zozeer in de verkoop. Wat ik verkoop is goed en heeft zelf garantie.

Hopende hiermee iets duidelijk te hebben gemaakt waarom ik niet altijd de prijzen neer zet.
Mochten er nog vragen zijn, laat het me gerust weten op:
marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver voorbijganger
Gast 
#5 | Geplaatst: 7 aug. 2007 10:20 
@ miob
Dank voor je bijdrage
Ik probeer niemand (koper of verkoper) in een kwaad daglicht te stellen.
Jou bijdrage werpt voor mij wel een licht op de zaak.
In mijn beleving hoeft het ook niet altijd voor niets. Ik persoonlijk probeer wel de beste kwaliteit prijsverhouding te vinden (in combinatie met de inhoud van mijn beurs)

@ Arnold
Arnold het gaat mij niet om gelijk te krijgen en te vinden maar om zaken van verschillende kanten te belichten. Oeverloos is dan in dit geval ook niet aan de orde lijkt me.

En me door angst laten leiden wil ik al helemaal niet. dat betekent dat ik van te voren al zou gaan denken dat ik de wijsheid in pacht zou hebben en omdat ik die niet heb start ik juist deze discussie

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 aug. 2007 10:36 
je hebt het in je vraagstelling ook over voorbeelden .
dit is het laatste voorbeeld van mij en ik noem geen naam
ik reageer op een (te koop aangeboden )
vervolgens krijg ik een mail van die persoon over de over het hoe en wat
ik vraag om een foto van de te kopen waar
vervolgens een bod uit gebracht
daarna een mailtje met (bod geaccepteerd bel even voor een afspraak)
daarna een mailtje dat ik het die week wat druk had met afspraken
en de maandag daarop een telefoontje naar de persoon om het ophalen en afrekenen te bespreken
reactie(even zuchten en denken ) dan ohw dat heb ik ook nog ergens anders staan en een veel hoger bod gekregen dus dat van jou gaat niet door hmmmmmmm
(een deal is een deal denk ik dan )
(maar ja zo ben ik opgevoed )

gr Arnold

Schrijver MIOB
Gast 
#7 | Geplaatst: 7 aug. 2007 10:42 
Om even duideklijk te zijn: dat was ik niet.

Maar de andere kant van het verhaal. Ik heb al een paar onderdelen twee keer gekocht en die liggen nogsteeds hier. Er wordt een afspraak gemaakt en vervolgens komt men het nooit halen. Moet het nu nog 3 maanden blijven liggen voor het als niet-verkocht beschouwd mag worden?

Om mee rgezeur te voorkomen zet ik alleen nog kleine dingen hier op de site, de grotere staan op marktplaats. Ik zit hier met een berg mooi onderdelen waar ik mensen heel blij mee zou kunnen maken, maar die ik hier gewoon niet meer neer wil zetten. Dan laat ik ze liever ongebruikt in de schuur liggen, dat spaart mij een hop onsympathieke gevoelens.

Schrijver voorbijganger
Gast 
#8 | Geplaatst: 7 aug. 2007 10:43 
Arnold, mijn motto is: doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Ik heb wel geleerd dat niet iedereen er zo over denkt.
Afspraak is afspraak ook al vang je minder

Schrijver MIOB
Gast 
#9 | Geplaatst: 7 aug. 2007 11:08 
Mede na een mailtje:

Adios, de mazzel, het ga je goed (of niet).

Nog 1 tip: wees eens wat vriendelijker tegen mensen die er net bij komen en niet alleen tegen mensen van het vaste stamclubje.

gegroet.

URL

URL

uit een topicn op het motor-forum

Jammer dat de het cx(club)gebeuren minder hecht is dan van veel andere motoren.

Schrijver Peter Meijering
Gast 
#10 | Geplaatst: 7 aug. 2007 11:57 | Aangepast door: Peter Meijering 
Beste voorbijganger, hier komt de ractie op je ongenuanceerde uitval in "vraag & aanbod".

Sorry dat ik een bepaalde indruk heb gewekt, maar de negatieve toon die uit de reactie klinkt vind ik onjuist en iemand terecht wijzen kan ook anders.

Het geval is dit. Een kennisje heeft een lichtere motor staan waar ze niet meer op rijdt, maar goed heeft verzorgd.
Omdat ik naar een flat ben verhuisd is mijn werkruimte aanzienlijk minder geworden en kan eigenlijk allen nog maar op straat werken. Jippie..
De bovenste twee redenen zijn aanleiding geweest om in de 1ste instantie voor ruil cq verkoop te kiezen (ruil vanwege o.a. de afmetingen)
Verkoop en/opf ruil leverde weinig reacties op waar ik wat mee kon.
Bovendien merkte ik dat gedurende het verkoop-proces ik moeite had met afstaan van mijn GL, maar ook met de breedte maten en het gewicht van de GL.
Ik heb nu zicht op ruimte bij kennissen en nu verandert dus de insteek.

Een "handige" verkoper ben ik niet (dubbele betekenis), maar ik ben wel lid van de Silverwing Club waar ik geen weekeinden bezocht omdat ik zeevarend was en dus niet kon.
Daarnaast bezoek ik al heel lang de CX side omdat daar geweldig veel nieuws en tips kunt vinden. M.a.w. ik ben geen gelegenheidsbezoeker en verdien naar mijn mening je "oordeel"niet.

Als je meer een luisteraar bent dan iemand die de voorgrond zoekt dan ben ik van mening dat je niet verplicht bent een bijdrage te leveren aan het forum. Hoe dan?

Wel kijk ik veel in Vraag en Aanbod om te zienof ik iets heb liggen wat anderen kunnen gebruiken.
En dat hoeft niet altijd iets te kosten, want ik heb nou eenmaal zelf niets aan bijv. meerdere valbeugels etc.

Over de foto's was inderdaar verwarring waarvoor mijn excuses, maar nog steeds geldt dat alle mogelijkheden openstaan.

Mijn advies is trouwens , neem jezelf niet al te serieus, want forums worden daar niet leuker van.
Oiordelen over mensen die je nauwelijks kent is een risky business.

Groetjes

PS: Misschien vindt Marco het niet leuk om te worden "aangehaald", maar hij zal zich best herinneren dat ik geheel gratis en voor eigen rekening (inclusief de bon voor 5 km te hard rijden met een aanhangwagen ) de restanten van een GL500 bij hem voor de deur heb afgeleverd.
En of iemand er iets aan had, weet ik niet , maar ik had hem (inclusief FRAME) ook bij de sloop kunnen zetten.)

Schrijver coenox

Voorzitter 
#11 | Geplaatst: 7 aug. 2007 12:22 | Aangepast door: coenox 
Deze site draait nu een jaar of vijf. Het forum is wel het gedeelte waar we het meest trots op zijn. Er is heel veel info te vinden, en je krijgt snel antwoord. 'Ongeregeldheden' zoals op ander fora komen slechts sporadisch voor. Geen scheldpartijen, onwelvoegelijk taalgebruik etc. Dat zegt denk ik iets over de bezoekers. Ik merk nu dat het, hopelijk tijdelijk, even wat minder gaat. De discussie gaat volgens mij vooral over het aanbieden van spullen. Daar speelt denk ik inderdaad door heen dat de vaste kern elkaar geneigd is over en weer spullen te schenken of voor wienig van de hand te doen. Dat staat dan in contrast met de mensen die hun spullen voor normale prijzen aanbieden. Dat geeft kennelijk gedoe. Overigens waren de mensen van de 'vate kern' ooit ook mensen die er net bij waren. Ook nu ken ik recente voorbeelden van mensen die er bij zijn gekomen maar al heel snel tot de vaste kern behoren.

Ik denk dat we dit punt op de najaarsvergadering van het bestuur moeten zetten. Misschien moeten er striktere regels komen. Ik weet het niet.

Ik vind het jammer dat sommige mensen slechte ervaringen hebben met kopen of verkopen. Er is inderdaad een bepaalde fatsoensnorm die zegt dat als je afspreekt iets te kopen, dat je daar inderdaad aan houdt. Ik vind ook dat je elkaar daar op aanspreekt. Maar dan is het wel zo netjes om dit even onderling te doen en niet iemand bijvoorbeeld op het prikbord aan de schandpaal nagelt. Er kan ook nog altijd een goede reden zijn waarom iemand zijn afspraken niet nakomt. En ja, ook hier zijn er mensen die zich niet aan afspraken houden. We zijn net echte mensen ;-)

Waar ik echt ver afstand van wil nemen is dat het cx(club)gebeuren minder hecht zou zijn dan bij andere clubs. Ik zou bijna zeggen, integendeel. Anders ? Ja, dat zijn we denk ik wel. Maar daar ben ik trots op.

Coen
voorzitter
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver voorbijganger
Gast 
#12 | Geplaatst: 7 aug. 2007 12:36 
Hoi Peter,

ik beoordeel jou niet als persoon maar het gedrag wat ik van je zag.
Daarnaast is het niet met een negatieve toon geschreven dat is blijkbaar de conclusie die jezelf trekt. Voor mij was het meer gebaseerd op de feiten die ik tot dan toe van je wist. Een momentopname dus.
je verhaal maakt een en ander wel verklaarbaar.
Dat er achter de bekende feiten nog meer schuil gaan dat kan haast niet anders. Soms zijn ze bekend en soms niet. blijkbaar heb ik je voldoende geprikkeld om een reactie te geven.
Overigens ik ben niet diegene die kan en wil beoordelen of iemand iets wel of niet verdiend. Ik kan er hooguit een mening over hebben en ik ben bereid die bij te stellen naarmate mijn beeld completer word.
ik kan me voorstellen dat jij het als een uitval/aanval ziet dat was echter niet mijn inzet bij het schrijven van dit stukje. De inzet was het beeld compleet te maken.

@ Coen Ik zie dat ook niet als negatief . immers een bekend spreekwoord zegt waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, waar niet gewerkt word gebeurd dus ook nix.
En soms lijken we als CX rijders gewoon op mensen.

No hard feelings wat mij betreft.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#13 | Geplaatst: 7 aug. 2007 13:04 
Ik denk ook als je mensen gewoon vraagt waarom ze iets zus of zo doen, je een verklaarbaar antwoord krijgt of dat ze toch zelfinzicht komen. Ik ben er alleen niet zo voor om het in individuele gevallen op het forum te doen. Je voelt je dan toch sneller aangevallen en iedereen gaat zich ermee bemoeien.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Ray
Gast 
#14 | Geplaatst: 7 aug. 2007 14:14 
Samenvattend kunnen we zeggen dat er een paar dingen belangrijk zijn:
-netjes naar elkaar blijven als het gaat om elkaar aanspreken en het nakomen van afspraken bij een eventuele verkoop van onderdelen.
Dat dit evengoed utopie is, heb ik helaas aan den lijve ondervonden: niet hier, maar wel op Marktplaats en haha, vroeger eens op Lexa waar een date niet kwam opdagen....
- er zijn op de site mensen met ietwat verschillende belangen: de mensen die het er allemaal voor de lol bij doen voor wie het geld minder belangrijk is, zeker bij de vast "clan". En dan de mensen die met een minder gevulde beurs tóch motor blijven rijden door de verkoop van onderdelen, of gewoon handelen omdat ook dat een hobby kan zijn.
Blijkbaar botsen die dingen wel eens, en is het inderdaad vervelend ( maar niet meer dan dat) als mensen niet komen opdagen of blijven zeuren over de prijzen, die nooit echt onredelijk zijn. Ik zag een voorbeeld van 80 euro voor een kuip en 70 voor Hagon shocks. Tja, is niet heel goedkoop, maar zeker ook niet buiten proporties. Dat blijft toch een kwestie van overleg, slimme handelsgeest gemixt met een gevoel van "wat de gek er voor geeft".

Wat me echter wel tegen de borst stuit is de soms onbuigzame en niet erg volwassen reakties op dit soort incidenten. Zoals gezegd, je komt overal mensen tegen die afspraken niet nakomen, zeuren over de prijs etc. Zo is dat blijkbaar in de grotemensenwereld. Wees groter dan je eigen misplaatste trots en ego en sta daar boven. Je lidmaatschap opzeggen, uit dwarskoppigheid de prijzen met 75% verhogen voor alle andere leden, of ze liever weggooien dan ze aan te bieden lijkt op het gedrag van een stampvoetende kleuter. Als gewoon lid zie ik dat met lede ogen aan, en vindt ik die korte lontjes erg jammer en onnodig.
Ik ken toevallig een paar sites van andere merken/typeclubs, en ik zal je vertellen dat het bij geen van die clubs zo gemoedelijk aan toe gaat als bij ons, zowel qua omgang als qua onderdelenverkoop. Maar vergelijken heeft geen zin. DIT hier is ONZE CX-club, iedereen is welkom en wordt vriendelijk behandeld, niets MOET en een hoop MAG.
Opgelopen irritaties en frustraties zul je dan ook meer in jezelf moeten zoeken, dan dat ze hier bewust worden opgewekt. Je zult zien, met een open mind en open communicatie is je hele leven een stuk makkelijker...
Groeten
Ray (die niet naar SJK komt want naar Ardennen met Motormini)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 7 aug. 2007 15:43 
Coen, goed idee om het tijdens een vergadering nog eens te evalueren. Je slaat voor mijn gevoel de spijker op zijn kop. Wie weet komt er dan wat naar voren toe waar iedereen wat aanheeft.
Toch wil ik bij deze zeggen dat ik blijf kijken, helpen en ook verkopen via deze pagina. Veel leden maar ook niet leden hebben er plezier van gehad en zullen dat ook nog krijgen. Het is in mijn ogen ook even de tijdgeest waar we door heen moeten.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 omgangsvormen

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven