Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

hoe de cardan te controleren!

 
Schrijver jacala
Gast 
#1 | Geplaatst: 18 sept. 2007 16:44 | Aangepast door: jacala 
Hoi!
Een tijdje geleden ben ik op dit forum actief geweest over een cx 650.

Ondertussen ga ik (waarschijnlijk) voor de 500 omdat deze meer in productie is geweest en dus ook meer onderdelen voor op de markt zijn.

Ik heb nog een vraag. Hoe kan ik zien of de cardan versleten is?

Ik weet niet zeker of ik het hier al neer heb gezet maar ik ben opzoek naar een goede reismotor (lowbudget) die zo betrouwbaar mogelijk mij kan brengen waar ik heen moet. Een cardan is natuurlijk niet overal te krijgen en ik wil dus ook liever een ketting maar ik hoor over de cx veel goede verhalen en dus wil ik deze motor ook graag in overweging nemen.

Eigenlijk ben ik opzoek naar een luchtgekoelde 2 cilinder met 2 kleppen en een ketting met ongeveer het zelfde vermogen maar helaas kan ik die niet vinden Ja het is een cx forum maar als er nu bij mensen een lampje gaat branden hoor ik het graag!

Ik hoop van jullie te horen!

mvg
Jacala

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 18 sept. 2007 16:52 
Cardan controleren, Heel makelijk. Regelmatig olie vervangen. Ik zelf doe het om de 5000 kilometer omdat ik mijn silverwing af beul. Er moet gewerkt worden. Met een top van regelmatig boven 160 kilometer per uur voor deze oude 500 cc,er is het dus hard werken.

Goed even terug naar de cardan. at kun je zelf doen. Olie aftappen. Donkerbruin is gewoon oude olie. Hij moet wel helder zijn.
Zilver grijs is dat er slijtage aan de lagers zijn.
Metalik, iets wat je als spuit verf kan gebruiken dan moet je echt op passen. Ik heb ze rijdend binnen gekregen warbij ze zijden dat ze nog niks bemerkt hadden. Echt metaal kleurige olie. In een geval waren er brok stukken mee gekomen. Zelf deze motor kwam met hangende pootjes binnen rijden. Er zat ongeveer 220 kilo aan belading op deze silverwing. Het was die van mijn vader met vrouw lief achter op. Zij kwamen van de ketelbrug af rijden en daar gebeurde het. Ze moesten nog grof weg 25 kilometer rijden om bij mij tuis te komen. Het is ze gelukt.
Echt de brok stukken kwamen er uit. Een lager was kapot gebroken. Maar het reed met horten en stoten gewoon door.
Hier was de olie niet herkenbaar meer.

Nog even terug naar het gewoone gebeuren. Kardan kan men controleren door aan het achter wiel te draaien en te voelen naar speling. Vrij draaien mag eigenlijk niets echt iets hoorbaars opleveren. Iets tandwiel geluid is normaal. Olie en nog eens de olie controleren. Dat blijft het verhaal.
Als men dan iets zilvergrijze olie aantreft,, het is een gok ik weet het, maar dan kun je nog tussen de 2000 tot 7000 kilometer rijden met dat ding. Ik heb nog nooit een uit elkaar geklapte cardan gezien of een vast loper, maar het kan kapot.
Met vriendelijke groet Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver voorbijganger
Gast 
#3 | Geplaatst: 18 sept. 2007 18:37 
Het is een Cx forum

Juist maar in jou geval zou ik gaan voor een BMW R type van meer dan 20 jaar oud. Heeft ook een cardan en verder alles wat je wenst.
Een streep /5 of streep /6 of /7 type zou ik zoeken
Het verschil tov de Cx is dat deze luchtgekoeld zijn. (en vaak iets duurder in aanschaf)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 18 sept. 2007 19:29 | Aangepast door: Floris 
De cardanklok van een 500 is niet stuk te krijgen, en als je dat wel lukt heb ik er nog eentje gratis voor je liggen. De cardan van een 650 is een heel ander verhaal. Volgens het Honda onderhoudsboek moet je eenmaal in de 2 jaar of na maximaal 36.000 km de cardanolie vervangen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 19 sept. 2007 00:09 | Aangepast door: Erik1 
Wel hoor Floris, hang maar eens een span naast de dromedaris! Dan heb je over vijf jaar een andere cardan nodig!! Is mij ook gelukt!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 20 sept. 2007 08:18 
Uh, niet stuk te krijgen,,,, je moest eens weten hoeveel ik er op jaarbasis vervang. Ik moet toe geven dat een silverwing er vaker last van heeft, maar gelukkig past de cardan van een cx ook onder de silverwing. Anders om niet. Ben ik even blij..

Dan nog ven een nieuwtje, het verhaal van de knipperlichten is af. Het zal spoedig weer naar de site beheerder gestuurt worden.
Knipperlicht deel 2, modificatie, is voor het grootste deel al af, zal in december uitkomen denk ik. Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 hoe de cardan te controleren!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven