Cardan controleren, Heel makelijk. Regelmatig olie vervangen. Ik zelf doe het om de 5000 kilometer omdat ik mijn silverwing af beul. Er moet gewerkt worden. Met een top van regelmatig boven 160 kilometer per uur voor deze oude 500 cc,er is het dus hard werken.
Goed even terug naar de cardan. at kun je zelf doen. Olie aftappen. Donkerbruin is gewoon oude olie. Hij moet wel helder zijn.
Zilver grijs is dat er slijtage aan de lagers zijn.
Metalik, iets wat je als spuit verf kan gebruiken dan moet je echt op passen. Ik heb ze rijdend binnen gekregen warbij ze zijden dat ze nog niks bemerkt hadden. Echt metaal kleurige olie. In een geval waren er brok stukken mee gekomen. Zelf deze motor kwam met hangende pootjes binnen rijden. Er zat ongeveer 220 kilo aan belading op deze silverwing. Het was die van mijn vader met vrouw lief achter op. Zij kwamen van de ketelbrug af rijden en daar gebeurde het. Ze moesten nog grof weg 25 kilometer rijden om bij mij tuis te komen. Het is ze gelukt.
Echt de brok stukken kwamen er uit. Een lager was kapot gebroken. Maar het reed met horten en stoten gewoon door.
Hier was de olie niet herkenbaar meer.
Nog even terug naar het gewoone gebeuren. Kardan kan men controleren door aan het achter wiel te draaien en te voelen naar speling. Vrij draaien mag eigenlijk niets echt iets hoorbaars opleveren. Iets tandwiel geluid is normaal. Olie en nog eens de olie controleren. Dat blijft het verhaal.
Als men dan iets zilvergrijze olie aantreft,, het is een gok ik weet het, maar dan kun je nog tussen de 2000 tot 7000 kilometer rijden met dat ding. Ik heb nog nooit een uit elkaar geklapte cardan gezien of een vast loper, maar het kan kapot.
Met vriendelijke groet Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html