zo mogelijk overal de centjes vandaan...ook bij motorrijders?
Na de hypocrisie van de katalysator 15 jaar geleden en nu weer met de roetfilter op diesels ( want die zijn kwalijker dan het effect dat ze beogen)
zijn er nu weer nieuwe (oude) plannen.
Zojuist haalde ik dit van
www.oliepeil.nl Groeten
Ray (die niet van dit soort spelletjes houdt)
MAG tegen keuring motorfietsen
Op Prinsjesdag 2007 zijn de plannen van het kabinet Balkenende 4 bekend gemaakt. In die plannen wordt ook gesproken over een uitbreiding van de APK (Algemene Periodieke Keuring), een uitbreiding waardoor ook motorfietsen zouden moeten worden gekeurd. Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) is van mening dat vermeende geluidsoverlast in het verkeer moet worden aangepakt door een voertuigkeuring.
In de memorie van toelichting bij de begroting van VROM staat over de APK het volgende: "Door het toegenomen verkeer is op een aantal plekken in ons land de geluidhinder, soms fors, toegenomen. De huidige wetgeving biedt daar tegen onvoldoende bescherming voor burgers. In het kader van de modernisering van de APK wordt bezien of de APK kan worden uitgebreid met een controle op de geluidemissies van voertuigen. Het gaat hier bijvoorbeeld om een check op de aanwezigheid van illegale, lawaaiige uitlaatsystemen bij auto's, brommers en motoren."
Naast deze losse kreten ("op een aantal plekken, soms, wordt bezien, bijvoorbeeld") vinden we nergens een uitwerking van deze plannen, laat staan een analyse van het door milieuminister Jacqueline Cramer veronderstelde probleem. De MAG is van mening dat de minister eerst maar eens moet aantonen wat volgens haar het probleem is en als er dan al een probleem is zou ze er verstandig aan doen in overleg te treden met de MAG, als belangenbehartiger voor motorrijders. Vanuit de Haagse ivoren toren roepen dat er geluidsoverlast door motorrijders is en dat dat een kostbaar keuringsregime rechtvaardigt, is een sterk staaltje van zinloze regelgeving en onnodige overheidsbemoeienis.
De MAG is tegenstander van een APK voor motoren, of die nu bestaat uit een 'uitlaatcheck' of uit een volledige technische keuring.
Motorrijders zijn zelf verantwoordelijk voor de technische staat van hun motorfiets en er is geen enkele reden om aan te nemen dat er aan die verantwoordelijkheid getwijfeld moet worden.
MAG-voorzitter Nico Perk: "Op gezette tijden duiken berichten over APK voor motorfietsen in het nieuws op. Inmiddels is door onderzoeken bekend dat een volkomen te verwaarlozen percentage - minder dan 1 procent - van de motorongevallen iets te maken heeft met de technische staat van de motor. Daarmee vervalt iedere grond voor een APK. Tot nu toe is de drijvende kracht achter de roep om een APK voor motorfietsen de CITA (het internationale orgaan waarin keuringinstanties over de hele wereld verenigd zijn), een commerciële organisatie die puur uit winstoogmerk probeert de Europese markt voor keuringen te vergroten en te beheersen. Uiteraard wel volledig op kosten van de motorrijders. De MAG zal zich met alle mogelijke middelen verzetten tegen deze ergerlijke vorm van volksbedrog."