Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

gl1600 d??? gaat het nu dan toch beginnen???

 
Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 dec. 2007 10:30 
Voor diegene die nog steeds op zoek zijn naar een diesel blok voor mij. Het is niet meer nodig. Ik heb er een. Nu kan ik eindelijk beginnen om te kijken of ik ooit eens een GL1600 d kan maken.
Dus de eerste 0.01% is binnen. Dus nog 99.9% te gaan. Dus ik hoop dat het me ooit gaat lukken om dit gekke project af te krijgen.

groetjes marco.

O waar ben ik aan begonnen...........
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 dec. 2007 13:45 
Marco, je maakt me nieuwsgierig,

Heb je een dieselmotor apart gezet
om in een Honda motorframe te hangen?

Waar mogen we aan denken?
Een van oorsprong automotor?
Boxer, V, lijnopstelling, 2, 4 6 cilinders?

Marco, haal ons uit de droom, of liever nog,
maak ons deelgenoot van jouw (motor)droom ...

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#3 | Geplaatst: 8 dec. 2007 13:49 
hallo marco,

bij zijspan club het derde wiel is er ook 1tje die heeft een alfa blok in zijn goldwing gegooit; www.hetderdewiel.nl
mischien iets voor jou om verdere ideetjes op te doen?

http://www.pixum.nl/members/beinhart1/?act=a_view&album=2736004&i_pos= 12&page=2&ktw=fccecc2d0fc8ce1e3afdb03dfcbb19f1
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver gompie

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 dec. 2007 15:08 | Aangepast door: gompie 
Eventueel kan ik je helpen aan gegevens over een Rover V8-blok waarvan met twee VW Golf dieselblokken een V8 diesel gemaakt is.
(van dezelfde maker is ook een Rover V8-crosser met 2CV wielophanging)
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 dec. 2007 15:10 | Aangepast door: Roelof 
Heb wel eens een Subaru blok in een URAL frame gezien. Of een VW Lupo 3 cylinder TDI in een eigenbouw van www.startwin.com , de Thunderstar.

Laat a.u.b. weten hoe het verder gaat met dit project!

Suc6, Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 dec. 2007 16:20 
Ik wist niet dat het zo leeft hier zo, maar het volgende, ik wil het blok met de rij richtinting in bouwen. Het betreft een 4 cilinder 1600 diesel met 62 pk.

Het komt in een GL frame. Frame staat al klaar om aan te zagen en te lassen. Als alles duidelijk is ga ik het in een oude GL650 fiets in bouwen.
Dus het frame is min of meer bekend. Vandaar de naam GL1600 D.
De bestaande fiets heet namelijk GL650D. Aleen de de staat voor type, maar bij mij voor diesel.

Ik wil de bestaan de versnellings bak gaan gebruiken samen met de cardan. Dat betekend dat ik een nieuw huis moet gaan maken voor de versnelings bak. Het mooie is dat ik dus de koppeling en cardan kan blijven gebruiken. Vandaar dat het blok in lijn in het frame komt te zitten, wel scheef dus van recht boven uit het frame naar links onder naar mijn voet. ik zal een wel ietse bredere zit moeten aan nemen. Ik hoop de tank bijna het zelfde te kunnen laten. Dan de koeling. Dit zal echt afwijkend moeten zijn. Breder dan normaal.

Toeren tal van 10.000 terug naar maximaal 5500 toeren. Eigenlijk wil ik max 5000 toeren. Maar het kopel is grof weg 3 zo veel.

Hoe ik die verbinding ga maken van crukas naar versnellings bak is mij nog niet duidelijk. Even min de start motor. Ga ik voor golf start motor of voor 2 cx start motoren. Ik weet het nog iet.

Dus nog veel vraag tekens. Ik neem er de tijd voor.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 dec. 2007 16:21 
Gompie, kun je me de gegevens toe miailen naar marcobecker@zonnet.nl
Ik denk dat ik daar nog wat van kan leren.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Frans
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 dec. 2007 20:19 
Marco,

Misschien kun je hier ook ideeen opdoen:
http://www.dieselkrad.info/dieselmotorraeder.html

Frans

Schrijver gompie

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 dec. 2007 13:07 
De persoon in kwestie is Adriaan Bruynzeel uit Zaandam. (inderdaad, een telg van de keukens en de potloden...)
Ik zal hem je e-mailadres doorgeven, dan kan hij contact met je opnemen.
h.g. Dirk
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 10 dec. 2007 16:58 | Aangepast door: Johan de Vries 
Dat dieselrijden met een motorfiets meer inhoud dan een andere soort brandstof in de tank gieten is wel duidelijk. Het verschil heeft alles met het arbeidsproces te maken.

Een zeer beknopte uitleg:

Viertakt benzinemotor met carburateurs:

Inlaatslag: zuiger beweegt naar beneden, cilinder vult zich door vacuum met brandtofmengsel uit de carburateur.

Compressielag: zuiger beweegt naar boven en comprimeerd brandstofmengsel.

Arbeidslag: bougievonk ontsteekt gecomprimeerde brandstofmengsel waardoor zuiger naar beneden wordt gedrukt.

Uitlaatslag: ontstane gassen worden door naar bovengaande zuiger uit de cilinder gedrukt richting uitlaat. Hierna herhaald het proces zich opnieuw.

Viertakt dieselmotor:

Inlaatslag: zuiger beweegt naar beneden, cilinder vult zich door vacuum met lucht.

Compressieslag: zuiger beweegt naar boven en comprimeerd lucht tot hoge druk en temperatuur.

Arbeidslag: in de hete lucht wordt door middel van brandstofpomp en verstuiver 'diesel' ingespoten: deze ontbrandt t.g.v. de hoge luchttemperatuur waardoor zuiger naar beneden wordt gedrukt.

Uitlaatslag: ontstane gassen worden door naar bovengaande zuiger uit de cilinder gedrukt richting uitlaat. Hierna herhaald het proces zich opnieuw.

Toelichting:

De hogere compressiewaarden en de aandrijving van de hoge druk brandstofpomp maken een diesel per definitie minder soepel bij toerenwisselingen en behoeft ook een zwaarder vliegwiel. Vandaar dat de dieselmotor zelden wordt toegepast bij motorfietsen.

Des te groter de uitdaging een goed rijdende dieselfiets te creëren!

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 10 dec. 2007 20:21 
We beginnen maar met het weg laten van het vliegwiel, zou het werken?
Ook ik moet eerst het vliegwiel uitvinden. Nu de rest nog.
Groetejes.


Het vliegwiel wordt vermoedelijk vervangen door meerdere tandwielen die in verbinding staan met het koppelings huis van een CX/GL 500.
Dus massa is er wel, maar genoeg ik weet het niet.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Floris
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 10 dec. 2007 23:12 
Een filmpje is echt veel leuker dan zo'n theoretisch beschrijving.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 11 dec. 2007 08:46 | Aangepast door: Johan de Vries 
Gaaf, mooi gemaakt!

Jammer dat het filmpje niet geheel doorlopend is maar dat er geknipt en geplakt is in het proces:

Tussen uitlaatslag en inlaatslag is er een moment dat de uitlaatklep bezig is te sluiten en de inlaatklep bezig is te openen: die momenten overlappen elkaar een fractie, beide kleppen op een kier met de zuiger om en nabij het bovenste dode punt.

Spannend!

Wat overigens wel mooi te zien is, dat de bougie de vonk al afgeeft voor dat de zuiger het bovenste punt heeft bereikt: rekeninghoudend met de ontstekingstraagheid van het mengsel wordt hiermee een hoger rendement gehaald uit het proces.

Een latere vonk zou resulteren in een volledige ontsteking op een moment dat de zuiger al halverwege de neerwaartse slag is, waarmee waardevolle energie verloren zou gaan.

Bij een dieselmotor begint de inspuiting ook voordat de zuiger het bovenste dode punt heeft bereikt, om dezelfde reden van ontstekingstraagheid.

Uiteraard gaat het over een fractie van een seconde.
Honda CX 500 Custom 1984

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 gl1600 d??? gaat het nu dan toch beginnen???

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven