Dat dieselrijden met een motorfiets meer inhoud dan een andere soort brandstof in de tank gieten is wel duidelijk. Het verschil heeft alles met het arbeidsproces te maken.
Een zeer beknopte uitleg:
Viertakt benzinemotor met carburateurs:
Inlaatslag: zuiger beweegt naar beneden, cilinder vult zich door vacuum met brandtofmengsel uit de carburateur.
Compressielag: zuiger beweegt naar boven en comprimeerd brandstofmengsel.
Arbeidslag: bougievonk ontsteekt gecomprimeerde brandstofmengsel waardoor zuiger naar beneden wordt gedrukt.
Uitlaatslag: ontstane gassen worden door naar bovengaande zuiger uit de cilinder gedrukt richting uitlaat. Hierna herhaald het proces zich opnieuw.
Viertakt dieselmotor:
Inlaatslag: zuiger beweegt naar beneden, cilinder vult zich door vacuum met lucht.
Compressieslag: zuiger beweegt naar boven en comprimeerd lucht tot hoge druk en temperatuur.
Arbeidslag: in de hete lucht wordt door middel van brandstofpomp en verstuiver 'diesel' ingespoten: deze ontbrandt t.g.v. de hoge luchttemperatuur waardoor zuiger naar beneden wordt gedrukt.
Uitlaatslag: ontstane gassen worden door naar bovengaande zuiger uit de cilinder gedrukt richting uitlaat. Hierna herhaald het proces zich opnieuw.
Toelichting:
De hogere compressiewaarden en de aandrijving van de hoge druk brandstofpomp maken een diesel per definitie minder soepel bij toerenwisselingen en behoeft ook een zwaarder vliegwiel. Vandaar dat de dieselmotor zelden wordt toegepast bij motorfietsen.
Des te groter de uitdaging een goed rijdende dieselfiets te creëren!
Johan
Honda CX 500 Custom 1984