Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Koppel??????????

 
Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 11 dec. 2007 10:16 | Aangepast door: marcobecker 
Mischien een stomme vraag, ik kan van alles vinden hier op de site en tuis bij mij in de boeken. Maar één ding kom ik nergens tegen. Kan dat aan mij liggen of is dat niet bekend.
Het gaat om het volgende. Ik wil weten wat het koppel is van de 500 en 650 type's zonder turbo. Ik kan dat nergens vinden.
Ik ben namelijk op zoek naar deze gevens om te kijken waar ik mee ga werken voor mijn diesel fiets.

Ik moet namelijk een globale schatting maken van het werkbare toeren tal waar ik mee wil gaan rijden. Ik ga namelijk naar 102 nm en 40 kilowatt.

Wat is het koppel avn de CX en GL?
Ik weet het niet en ben het nog nergens tegen gekomen.
Wie weet het en kan het mij vertellen.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 dec. 2007 10:23 
GL500 en CX500zab/C/E: 43 Nm
GL650 en CX650E: 61 Nm
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 dec. 2007 11:23 
Dank je wel, nu weet ik dat ik wat over heb. Kan het toeren tal dus iets omlaag van de diesel.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver theojansen
Gast 
#4 | Geplaatst: 11 dec. 2007 15:01 | Aangepast door: theojansen 
Marco, pas op! zo'n diesel heeft een vrij hoog koppel over een breed toerengebied.
je zou de grafieken van de CX en de VW moeten vergelijken waarin vermogen en koppel over het gehele toerenbereik te zien is.
vermoedelijk wordt de CX-diesel een hele soepele motorfiets.
theo

Schrijver Peterski
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 dec. 2007 17:52 
Marco,
koppel heb je voldoende met je diesel.
Het vermogen is niets anders als toerental x koppel, en met een vermogen van 40 kW moet je de 170 a 180 kmh kunnen halen.
Probleem met een diesel is dat het maximum toerental nogal laag is.
Dit betekent dat je als eerste benadering een overbrenging moet kiezen zodanig dat dat in de hoogste versnelling bij ca. 170 kmh het maximum toerental bereikt wordt.
Ik heb e.e.a. een uitgerekend in spreadsheet voor een 650E, met daarin de overbrengingen van een standaard bak.
Als je interesse hebt, stuur me dan een email naar jvanhouten2wanadoo.nl (2=@), dan stuur ik je de spreadsheet.
Succes met de bouw, mooi project!
Peter
Als je

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 dec. 2007 20:23 
Ja zeker heb ik interse, alle informatie is welkom.
Ik heb nog niet kunnen kijken en of rekenen, maar ik heb een goed gevoel bij de volgende formule. Heel simpel, toeren tal moet omlaag. Dus wat normaal 2 op 1 is moet nu 1 op 1. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar volgens mijn grove schatting is het mogelijk om het kleine tandwiel op de krukas te vervangen voor een koppelings tandwiel. En dit tand wiel dus te monteren op de crukas van de diesel. Hierdoor gaat het toeren tal voor de diesel vlink omlaag. Dus als de cx 6000 toeren loopt bij 130 kilometer per uur, wil ik uit komen op 2500 toeren.

Blok mag 5200 toeren hebben met een koppel van 102 nm.
Dat is dus een verdubeling.

Let wel, dit wat hierboven staat zijn grove schattingen. Ik heb nog niks berekend. Dus het kan zijn dat ik het fout heb.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 13 dec. 2007 20:27 
Even voor de redactie, plaats dit onder werp niet extra bij mijn verhalen. Maak er ook geen extra link van en of andere zaken. Als ik er zeker van ben dat mijn project slagings kans heeft, dan komen de verhalen en foto's vanzelf.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Peterski
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 13 dec. 2007 21:26 
Marco, volgens mij zit je aardig in de buurt, misschien zelfs wat te voorzichtig.
Een CX650 zou bij 8500 rpm in de 5de versnelling 170 lopen (dan levert ie top vermogen, 62 Pk ofwel 42 kW dus vrijwel gelijk aan jouw diesel).
Als bij 5200 rpm het maximum vermogen van de diesel ligt, dan heb je een reductie van 0.61 (5200/8500) nodig ten opzichte van het oorspronkelijke tandwiel op de krukas (dus oorspronkelijke aantal tanden/0.61, een bijna twee maal groter aandrijvend tandwiel). Dan maakt ie dus 5200 rpm bij een top van 170 kmh.
Bij 130 zou je dan 3755 rpm maken in vijf (standaard CX650 6140 rpm), dus nog steeds een stuk rustiger.
De vraag is of je nog een optimale topsnelheid haalt met een nog groter tandwiel. Om het aantal tanden beter af te schatten zou je het rpm waarbij max vermogen gelevert wordt precies moeten weten, en dan de grootte van het aandrijvende tandwiel uitrekenen waarbij je 170 kmh bereikt bij het rpm max vermogen.
Succes ermee,

Peter
ps wat is je email adres?

Schrijver Peterski
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 13 dec. 2007 21:46 
klein foutje, ik bedoel natuurlijk dat de verhouding van prim/sec tandwiel met 1.64 moet toenemen (1/0.61). Dus als je normaal 2:1 hebt moet je nu ca. 3.3 : 1 hebben, dus primair 3.3x meer tanden dan secundair tandwiel (bv sec 20 tanden, primair 66 tanden).
kwas effuh in de bonen,
Peter

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 14 dec. 2007 13:42 
Mijn mail adres is Marcobecker@zonnet.nl

Voor diegene die er naar vroeg, peterski
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Koppel??????????

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven