Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

CX500

 
Schrijver Thijs Leuven
Gast 
#1 | Geplaatst: 15 dec. 2007 11:13 
Ik kan misschien aan een Honda Cx500 komen voor weinig. Dit kwam ter sprake op een saxofoon forum (ja ik weet het, heeft totaal niets met Honda te maken, haha), toen het ging over saxofonisten en motor rijden.

Dit is wat hij schreef:

Hoi Thijs,

Het is dan wel een nep-Italiaan, maar ik heb misschien wel een klassieker voor weinig geld voor je

Ik heb nog een oude (1978) Honda CX500, zeg maar een Guzzi imitatie. Daar moet wel het een en ander aan gebeuren, maar ik denk dat dat voornamelijk tijd, en niet zoveel geld hoeft te kosten. CX-onderdelen zijn er nog voldoende en bovendien is hij helemaal compleet.

Ik heb al een paar keer op het punt gestaan om hem te verkopen; ik heb absoluut geen tijd om hem op te knappen, en bij mij staat hij maar te verpieteren (wel onder een ademende hoes).

Belangstelling? Ik heb nog niet over een prijs nagedacht, maar ik denk dat we daar wel uit zouden kunnen komen (zeker niet meer dan 250 euro, en ik denk ook nog wel wat minder).

Groeten,

Johan

P.S.

Wat er aan moet gebeuren:

- carburateurs en luchtinlaat nakijken ivm valse lucht
- achterbrug vervangen (ik heb er al een andere achterbrug voor)
- voorrem zit vast, en moet gereviseerd worden
- alle vloeistoffen vervangen
- keerring bij schakelpedaal moet vervangen worden ivm olielekkage
- grondig poetsen en misschien opnieuw spuiten als je hem echt mooi wilt hebben


Ik wordt volgend jaar 17, heb al wat sleutelervaring met een klassieke bromfiets (Kreidler 1967) en met een Lotus Europa (1971), en wil voor mijn 18e natuurlijk een motor hebben!

Nu is mijn vraag of de techniek van een CX500 niet al te moeilijk is, of onderdelen duur zijn of moeilijk te vinden, of ze een beetje betrouwbaar zijn, en natuurlijk of ik er met mijn 21KW (21 was het toch?) rijbewijs op mag rijden.

Alvast bedankt!

Thijs

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 dec. 2007 11:34 
Een CX is standaard 37kW. Je kunt het vermogen terugbrengen door andere carburateurs en uitlaatbochten te monteren. In Duitsland zijn die - met enig zoeken - wel te vinden. Er is ook iemand geweest die iets met de standaard 37kW carburateurs heeft gerommeld waardoor het vermogen kon worden teruggebracht. In beide gevallen moet je de CX door je verzekeringsmaaatschappij geaccepteerd krijgen. Of dat lastig is weet ik niet. Ga in geen geval rijden met 37kW want dan ben je onverzekerd. Conclusie: het kan, maar het kost wel wat werk. En bovendien moet je dan ook nog de door de verkoper genoemde punten aanpakken.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 dec. 2007 11:48 
Goedemorgen,

Ik zou zeggen: welkom bij de club
van luitjes die aangestoken zijn
door het CX-virus.

Neem maar gerust aan:
de CX kan net zo aanstekelijk
en inspirerend werken als muziek.

Goed voor lichaam en geest zeg maar,
als je het rijden op twee/drie wielen
een beetje beheerst en weet te waarderen.

De vergelijking met Moto Guzzi ligt voor de hand,
maar hier is zeker geen sprake van een nep-italiaan,
maar van een ras-Jappaner waarvan ze
in 'de laars van Europa' hebben gezegd:

'Waarom hebben wij dit niet bedacht???'

Zeker als je wat sleutelervaring heb
kun je met een CX prima uit de voeten.
En in deze club bevindt zich een schat aan ervaring
een tal van behulpzame liefhebbers
die in woord en daad klaar staan
elkaar op weg en op de CX te helpen.

En betrouwbaar zijn ze zeker. 100.000 kmr,
soms zelfs het dubbele op de teller komt regelmatig voor.

Een beetje betrouwbaar is dus
heel voorzichtig uitgedrukt.

Je laatste vraag weet ik niet zeker,
maar in beginsel heeft een CX teveel vermogen
voor een klein 'a', maar er is wel wat ervaring binnen de club
om het vermogen 'tijdelijk' te temperen.

Succes met de afweging
en eventueel afwikkeling van zaken,

Johan de Vries
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 15 dec. 2007 12:40 | Aangepast door: MAST 
Onder het kopje " techniek" >sleutelen>begrenzen naar 25KW, staat een eenvoudige manier beschreven om je CX te begrenzen. (of klik HIER).
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Lemmy
Gast 
#5 | Geplaatst: 18 dec. 2007 11:05 
Financieel kun je je er in ieder geval geen buil aan vallen, dus dat scheelt.

Zoals Marcel al aangaf staat op de site beschreven hoe je het vermogen kunt begrenzen dus ook dat is niet zo'n punt. Ik zou wel even contact opnemen met je verzekeringsmaatschappijk om te vragen of men inderdaad een vermogensgrafiek accepteert.

Grootste kosten zullen denk ik de banden zijn. Wel handig denk ik om vooraf de motor aan de praat te krijgen; kun je in ieder geval horen of het blok ook erg nare geluiden maakt (dan wordt herstel immers een stukje duurder).

Voor het overige: een cx is bijzonder betrouwbaar en onderhoud is makkelijk zelf te doen. Veel cx-leden hebben nog veel onderdelen liggen, dus over het algemeen is daar ook nog goed aan te komen.

Conclusie: als de motor vlot wil starten en mooi loopt, is het voor een prijs die waarschijnlijk lager is dan 250 euro een prima aankoop.

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 CX500

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven