Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

GL500-rijder erbij

 
Schrijver easyride
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 jan. 2008 12:23 
Sinds een maand heb ik een rode GL 500 uit 1982.
Ik heb al wat ervaring met de CX, eind 80-er jaren was ik tijdens mijn studententijd een half jaar motorkoerier met een CX 500E. Na twee schuivers dankzij snijdende auto's hield ik het maar voor gezien.
In '93 een Yamaha XT 500 gekocht die ik helaas met volle snelheid (in de stad) tegen een plotseling op de weg kerende Honda CRX parkeerde, ik vloog gelukkig over de auto heen, resultaat twee gebroken polsen, CRX total-loss, XT met gebroken voorvork. Toch wel geschrokken, als het een bestelbus was geweest had ik deze regels niet geschreven.
Na 8 jaar weer een motor gekocht, een XT 250 om over de angst voor het rijden heen te komen en na een voorzichtig begin ging het weer als vanouds, zo'n XT 250 is toch leuke stadsmotor en behoorlijk fel voor zo'n klein ding.
En nu dan weer het echte werk, een GL 500 met krauser koffers. Ik gebruik hem als dagelijks vervoer als perfect alternatief voor de auto, in principe het hele jaar door. Hij had al wat roest aan het frame, dat is behandeld met gekookte lijnolie, werkt perfect. In de winter wordt hij met hogedruk schoongehouden.
Sleutelen doe ik zelf, tot nu toe nog niet nodig geweest trouwens.
Sleutelboek zoek ik nog, mocht iemand wat hebben liggen...
Enige minpuntje vind ik de wat korte eindoverbrenging, ik rij tussen de 100 en 120 en wat minder toeren zou ik prettiger vinden. Heeft de 650 een langere overbrenging?
Foto's volgen nog.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 jan. 2008 12:42 
Heey Easyride,

Welkom bij de CX / GL Club.
Wat jij in je laatste regels schrijft over te hoog toerental in de hoogste versnelling ondervond ik ook. Ik heb een CX500A/B achterwiel gemonteerd. Dit is een 18" wiel, het standaard GL wiel is 16". Hierdoor creeer je een langere omtrek van het wiel waardoor het toerental omlaag gaat. Ik reed eerder bij 70mile/h 7000 toeren /min. Nu rij ik bij 70mile/h 6200 toeren /min. Dat scheelt dus weer een beetje. Dit is de makkelijkste manier. Er is nog een mogelijkheid om de versnellingsbak uit een 650 over te zetten maar dan moet er wel eea gefreesd en gedraaid worden, dat past niet zomaar. Ook de 650 cardan klokken passen dacht ik niet zomaar op een 500.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver emiel
Gast 
#3 | Geplaatst: 7 jan. 2008 17:44 
Aloha,

ook vanuit Borne van harte welkom en natuurlijk veel plezierige en veilige GL500 kilometers toegewenst!!

Emiel & Andrea

Schrijver easyride
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 jan. 2008 00:20 
Dank jullie wel, plezierig zijn de kilometers tot nu zeer zeker, het is nu al de fijnste motor die ik tot nu toe heb gehad.
Een groter achterwiel is wel een optie, ik zou wel liefst een zwart wiel er op zetten, is die ook in 18 inch gemaakt?

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 jan. 2008 08:42 
Heey Easyride,

Bij CXen van 1982 en 83 zie ik inderdaad zwarte velgen, met de rondingen aan de binnenkant, dus de geslepen randen naar buiten wijzend. Kijk maar eens in de showroom. Als je op 13 april naar de onderdelenmarkt gaat kom je vast wel iets bruikbaars tegen.
Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 GL500-rijder erbij

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven