Sinds een maand heb ik een rode GL 500 uit 1982. Ik heb al wat ervaring met de CX, eind 80-er jaren was ik tijdens mijn studententijd een half jaar motorkoerier met een CX 500E. Na twee schuivers dankzij snijdende auto's hield ik het maar voor gezien. In '93 een Yamaha XT 500 gekocht die ik helaas met volle snelheid (in de stad) tegen een plotseling op de weg kerende Honda CRX parkeerde, ik vloog gelukkig over de auto heen, resultaat twee gebroken polsen, CRX total-loss, XT met gebroken voorvork. Toch wel geschrokken, als het een bestelbus was geweest had ik deze regels niet geschreven. Na 8 jaar weer een motor gekocht, een XT 250 om over de angst voor het rijden heen te komen en na een voorzichtig begin ging het weer als vanouds, zo'n XT 250 is toch leuke stadsmotor en behoorlijk fel voor zo'n klein ding. En nu dan weer het echte werk, een GL 500 met krauser koffers. Ik gebruik hem als dagelijks vervoer als perfect alternatief voor de auto, in principe het hele jaar door. Hij had al wat roest aan het frame, dat is behandeld met gekookte lijnolie, werkt perfect. In de winter wordt hij met hogedruk schoongehouden. Sleutelen doe ik zelf, tot nu toe nog niet nodig geweest trouwens. Sleutelboek zoek ik nog, mocht iemand wat hebben liggen... Enige minpuntje vind ik de wat korte eindoverbrenging, ik rij tussen de 100 en 120 en wat minder toeren zou ik prettiger vinden. Heeft de 650 een langere overbrenging? Foto's volgen nog. |