Toertocht op een te hete Hemelvaartdag ( voor onze CX in ieder geval wel )
Adrie en ik zijn op hemelvaartsdag een toertocht gaan maken in het “O, zo mooie” Noord-Holland. Dat de buitentemperatuur tegen de dertig graden liep leek ons niet erg, wel blijven rijden anders wordt het te heet voor de bestuurders. Onze gemiddelde snelheid was laag ivm veel fietsers langs de binnenwegen. Na een kilometer of 56, langs de dijk bij Uitdam viel mijn motor plots uit en was met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen, de temperatuur wijzer stond nog lang niet in het rood op het moment van uitvallen. We zijn toen maar even lekker op de IJsselmeerdijk gaan zitten met een meegebrachte verfrissing. Na twintig minuten sloeg de motor meteen weer aan.
Met frisse zin (nou ja, het was 30 graden) gingen we richting Holysloot waar de weg uitmondde op een pontje.
Daar aangekomen leek het wel of er honderd fietsers met dit pontje naar de overzijde wilde, we keerden dus en jawel de motor van Adrie sloeg af en zei ook “doe het zelf maar” Na veel keer starten kwam er uiteindelijk weer leven in. We zouden onze weg vervolgen richting Randdorp en Zunderdorp maar dat was iets te positief, de motor van Adrie sloeg wederom af en was met geen tien paarden meer op gang te krijgen. Na veel pogingen o.a. benzine aftappen, bougies testen, druk het service boekje van vijfentwintig jaar oud lezen toch maar na dertig minuten de ANWB gebeld. Maar ja, die zijn er natuurlijk niet meteen. De pogingen om de ( bijna) oldtimer aan de gang te krijgen gingen natuurlijk gewoon door en ja hoor, opeens deed de motor het weer. Natuurlijk de ANWB afgebeld en snel maar over snelle wegen naar huis was toen onze gedachten. Alles ging voorspoedig tot mijn motor het begaf, net op een druk deel met zes rijbanen naast elkaar bij de ring van Amsterdam, daar sta je dan met een motor zonder alarm lichten. Op een rustig moment kom ik de motor aan de kant zetten en na vijf minuten starten liep het weer als een trein. Op weg naar Heerhugowaard liep alles voor de rest perfect.
Om de motor flink te testen voor de elfstedentocht van negen oktober ben ik de volgende dag ( 30 oktober ) met Eugene, (een echte Guzzi fan) naar een camping in Groningen gereden waar hij met zijn zoon ging kamperen. Ik ben die dag weer huiswaarts gegaan en zonder enig probleem de ruim vijfhonderd kilometer afgelegd. Die dag was het ook redelijk heet( 29,5 graden), en we hebben ook op veel binnenwegen gereden!
De vraag is duidelijk “Wat kan dit zijn bij onze twee bijna oldtimers?”
Met vriendelijke groeten,
Arjen Marees |