Ik heb met toestemming van Marco Boelis zijn verhaaltje van het BMW K-forum gekopieerd, weet niet of de foto,s over komen, maar de tekst zegt ook het e.e.a.
Maar er zit ook link bij voor de inbouw bij BMW, maar is mogelijk ook bruikbaar voor de CX
Geregistreerd op: 31-12-2007
Berichten: 36
Woonplaats: De Goorn
BerichtGeplaatst: wo jan 02, 2008 10:43 pm Onderwerp: Inbouw bi-xenon in K1100LT + modificatie lamp Reageer met quote
Een van mijn hobby's is nachtritten rijden. Ik doe dat al jaren met een 90/100 (not for use in Europe, wel verkrijgbaar bij Brezan) van Philips tot volle tevredenheid. Een mens wil wel eens wat meer en ik vond dat ik een bi-xenon set moest proberen in de K1100LT. Waarde 6000K voor het witte licht leek me ideaal.
Afgelopen zaterdag was er weer een nachtrit en ik heb 's middags nog "even snel" een bi-xenon 6000K setje ingebouwd. Door gebrek aan tijd heb ik de lamp niet kunnen afstellen en ben ik gelijk gaan rijden.
Eerste ervaring.
Ik heb nog nooit zo wéinig van de weg gezien met zo véél licht. Bi-xenon H4 is *(volgens mijn bescheiden mening) in eerste instantie prachtig spul voor in de auto maar niet voor de motor. Zolang je rechtuit gaat is er niets aan de hand, maar zodra je in een bocht rijdt zie je te weinig. Tijdens het rijden van de nachtrit, op zeer bochtige wegen zonder straatverlichting en nauwelijks maanlicht, is gebleken dat de xenon lamp een goede lichtopbrengst geeft zolang je rechtuit gaat. Zodra je op bochtige wegen rijdt ontbreekt het strooilicht om je heen waardoor je te weinig ziet en de bocht niet vloeiend kan nemen. Je ziet dus te weinig!
Dit is mijn persoonlijke ervaring met de koplamp van de K1100 LT. Andere typen BMW motoren en andere merken kunnen een heel ander beeld geven waardoor men niet de ervaring krijgt die ik heb gehad.
Oorzaak
Zodra je in een bocht rijdt kantelt de motor. Van de grote oppervlakte licht die we allemaal van de promotieplaatjes gewend zijn bij rechtdoor rijden, blijft er in de bocht opeens een balk over van ongeveer 2-3 meter breed. Ook nog schuin. De balk is heel helder, daar omheen is het zwart. Nauwelijks strooilicht. Door groot licht in te schakelen werd het iets beter, maar het bleef zeuren. Je hebt daardoor geen idee hoe de bocht loopt en de enige remedie is veel langzamer rijden. Dat is natuurlijk heel erg veilig in de winter en nat wegdek. Maar nu ben je zelfs verplicht om bij licht flauwe bochten snelheid te minderen omdat je niet ziet hoe de bocht loopt.
Experimenteren.
De enige manier om maximaal licht te krijgen was de kap verwijderen die op de lampvoet geschroefd zit en half om de lampbuis heen. Toen had ik pas een enorme bak licht. Nadeel is de hele tijd alleen maar knipperende tegenliggers want het is net of je altijd met groot licht aan rijdt. Het verschil tussen groot en dimlicht is ook nauwelijks waarneembaar. Groot licht schijnt iets verder. Ook hier was het stellen van de lampvoet met de boutjes nodig want ik had steeds een zwarte vlek in de lichtbundel. Diverse malen heb ik de bochtige dijk van de Beemster ringvaart bereden. Alleen met de verwijderde kap kon ik lekker tempo houden. De verwijderde kap is geen acceptabele oplossing omdat de lamp altijd tegenliggers verblindt.
Oplossing
Ik heb proefondervindelijk ontdekt dat door het demonteren van een paar onderdelen van de lamp het strooilicht weer terug komt terwijl de verblinding van de tegenliggers nauwelijks toeneemt. Op de onderstaande foto's is kort samengevat wat je moet verwijderen om strooilicht en een betere lichtbundel te krijgen. In de beschrijving in de link staat het uitgebreider beschreven met foto's.
Ik heb van de inbouw in de LT een beschrijving gemaakt met foto's. E.e.a. staat beschreven in onderstaand link. Ik heb ook de aansluitschema's en het schema van de bijgeleverde draadboom getekend. Er wordt wel eens over een schakelboxje gesproken, maar in het schema is te zien dat het niets meer is dan een normaal relais met als extra een diode erbij. Dit zorgt er bij de bi-xenon lamp voor dat zowel bij groot- als dimlicht hetzelfde relais wordt gekrachtigd. Alleen bij groot licht wordt ook de spoel achter in de xenon lamp bekrachtigd en de lampbuis naar achter getrokken.
De originele lamp:
De lamp na de "modificatie"
Na demontage van de volgende onderdelen
Nog wat afstellen aan de lamphouder met boutjes wegens een schuine lampbuis
www.boelis.nl/xenon/Inbouw_van_Bi_Xenon_H4_lamp.zipConclusie: Het gaat allemaal niet vanzelf zoals je hebt kunnen lezen. Maar de lamp mag nu blijven. Very Happy
Grt. Marco
_________________
Zumo 550 GTM12 60CSx CN NT+v9.00 TOPO-NL OnrouteSP1 K1100LT SE
Veiligheidsschroefje voor Zumo bestellen?
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243Groeten:
Paul van Leeuwen