Hierbij een dankwoord aan Ouwe Jan en Beussie.
Wat vooraf ging: Mijn Silverwing GL 650 D (zie foto 1) had een stroom probleem, nadat hij me verschillende malen had laten staan heb ik hem met pijn in mijn hart op marktplaats gezet, het is mijn vervoermiddel en daar moet je op kunnen rekenen.
Na verschillende biedingen kreeg ik ineens een bericht van Beussie die wilde ruilen met zijn CX 650 E Sports (foto 2). Hier begreep ik niets van wie wil er nu een goed werkende motor ruilen tegen één die een mankement heeft en die nog ouder is ook.
Nou dat antwoord kreeg ik nadat hij me uitnodigde om samen met Ouwe Jan naar de nieuwjaarbijeenkomst te komen in Almere. Hier kwam ik er dus achter dat ik niet de enigste verwoede CX rijder was, het is dus werkelijk waar als die koorts je te pakken krijgt heb je daar dus alles voor over, zelfs deze ruil.
Ik de dinsdag daarop naar Alkmaar getogen op de Silverwing met bij vertrek uit Middenmeer een volle accu en jawel de eindstreep net aan gehaald. Na een proefrit op de CX 650 E naar het postkantoor om de boel over te schrijven en een ieder was blij.
Nu zult U denken, nu leuk verhaal was dat nu alles?
Niet dus, na 2 weken rijden ik langs Ouwe Jan om één en ander af te stellen en na te kijken, waaronder de kleppen. Liep als een zonnetje alleen zat een rare tik in het blok, Ouwe Jan vertelde mij dat de Distributieketting lang een schroef liep.
Wat gebeurde: Ik dinsdag examen doen in Utrecht lekker op de motor heerlijk tussen de files door niets aan de hand. Op de terugweg getankt bij afslag Volendam en toen gebeurde het, ik wil de weg weer op rijden ik hoor een tik en alles was uit.
Wegenwacht gebeld daar kon ik dus op de sleepwagen wachten om me thuis te brengen. Ouwe Jan gebeld die hoorde door de telefoon al aan het geluid van de startmotor dat de compressie weg was, kleppendeksel op zijn verzoek geopend en hij had gelijk geen beweging in de kleppen te zien.
De volgende dag samen met Ouwe Jan het blok eruit gehaald, wat je dan leert, een betere leerschool is er niet, hij vertelde echt alles. Toen het blok open ging werd het meteen duidelijk, ketting gebroken, spanners weggesleten en metalen deeltjes in de motor, voor een leek een ramp maar Ouwe Jan haalde zijn schouders op en zei "kan beuren".
Later kreeg ik een mail van Beussie dat hij Ouwe Jan had gesproken en het vreselijk vond en dat het niet de bedoeling was om iemand te belazeren hij zou samen met hem kijken wat ze er aan konden doen om mij weer zorgeloos te laten rijden.
Het einde:
Ik balen moest verplicht met de auto naar Enkhuizen, niets aan als je gewend bent in de vrije natuur te rijden, zelfs met de Silverwing nam ik een extra accu mee om toch maar met de motor te kunnen.
Toen 5 dagen later zat ik op mijn werk en ging mijn telefoon, Ouwe Jan aan de lijn die me doodleuk mededeelde "hij werkt weer", dus ik zeg "dat meen je niet."
Nou het was echt zo, hij had met behulp van Beussie die nog onderdelen had liggen de motor geheel schoongemaakt en weer in elkaar gezet.
De woensdag samen met Ouwe Jan het blok er weer onder en jawel eind van de middag reed ik weer op de CX, als een naaimachine zo mooi, wat er dan door je heen gaat als je dat geluid weer hoort is onbeschrijfelijk
Ouwe Jan bedankt, ik heb hier veel van geleerd, een betere leerschool is er niet en is onbetaalbaar. Beussie ook bedankt zonder jou was dit ook niet gelukt.
Groeten van een trotse CX rijder, die hoopt nog veel kilometers te kunnen rondrijden en in de weekeinden lekker te kunnen poetsen.
Rob. |