Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Vocht probleem

 
Schrijver pjotter

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 16 maart 2008 18:17 
Beste bikers.
Ik vrees dat ik een vocht probleem heb.
Als het regent (mijn motorblok dus nat is) houd hij steeds in en starten is ook een probleem.
Met name als het echt door gaat regenen ontstaat dit probleem.
De snelheid loopt soms terug tot 70/80 km pu.
(erg vervelend als je net aan het inhalen bent)
Is de motor later droog dan is het probleem ook weg.
Is dit een bekend probleem en zijn er meer mensen die hier last van hebben.
Belangrijker nog... wat kan ik hier aan doen.

(sta nu in Oss en hoop vanavond nog thuis te geraken)
Greetzzz pjot
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 maart 2008 18:48 
zorg ervoor dar de bougie kabels schoon zijn en ingespoten met een vochtwerend middel
ook de bombine's en de bougie kappen (weerstanden vervangen door penne veertjes zoals vaker door OJ verteld )
en de aansluiitdraaden eigenlijk alle kontakten /verbindingen schoonmaken in elkaar steken en dan een vochtwerende spray erop

gr Arnold

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 16 maart 2008 20:02 | Aangepast door: Hans 
Heb hetrzelfde een hele tijd met mijn woon-werk CX gehad.
Alleen met regen en zelfs al met nat wegdek, inhouden met gasgeven, ploffen in de uitlaat en niet meer stationair willen lopen. Was het droog dan geen enkel probleem.
Niemand op de site wist een oplossing.
Had van alles al geprobeerd: nieuwe bougies, bougiedoppen schoongemaakt, andere bobines, andere CDI en uiteindelijk ga je dan toch de stator verdenken (vanwege het haperen / inhouden bij gasgeven). Maar ook weer niet omdat het euvel zich alleen bij nattigheid voordeed.

Maar die heb ik (geloof ik) inmiddels zelf gevonden.
Ten eerste vervang het luchtfilter. Daar bleek de mijne heel gevoelig voor.
Ten tweede, vervang de carbs (heb ik gedaan omdat de motor bijna 1:14 liep).
Sinds een paar weken loopt de motor weer als vanouds en ook in regen (en daar hebben we de afgelopen dagen het een en ander van gehad)helemaal probleemloos. En het gemiddeld verbruik is weer iets van rond de 1:20.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver antonio
Gast 
#4 | Geplaatst: 16 maart 2008 20:20 
een vreemd verhaal hans

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 16 maart 2008 23:10 
Kan zijn, maar het probleem is wel weg.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver dreester
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 16 maart 2008 23:29 
da's ook toevallig pjot, had er vanavond ook last van.

bij half gas bleef ie inhouden. dan vol gas geven en dan leek het net of ie ff moest nadenken of zo. seconde of 3 en dan ging ie weer..

heel vreemd en heb het nog nooit gehad. wel had ik net getankt,want nadat ik hem gestart had sloeg ie af en moest hem starten op reserve stand. dus bij mij zoek ik het in eerste instantie in beetje rommel in benzine tank/kraan..

maar vocht zou ook kunnen....hmmm...

ik ga twee dingen doen..

1. niet meer leegrijden de tank.(dus eerder tanken)
2. in de gaten houden of ie ook bij droog weer hapert.

Groeten Andre (die morgen z'n heftafeltje gaat halen)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 16 maart 2008 23:36 
nou Anton,

dan heb ik nog een vermakelijk weetje over onverwachte invloed van water op carburateurs :

bij vooral de Duitse CX-ers is het een populair gebruik de bovenste ontluchting van de carburateurs af te sluiten. Dit om verdampen van vluchtige delen uit de benzine te voorkomen, zodat íe later altijd vlot start. Heb ik ook en lijkt in veel gevallen te werken, maar daar gaat 't hier even niet om.

Wel om een gebleken bijwerking: als er bij nat weer (natte weg is al voldoende!!) druppels aan de slangetjes van ontluchting onderaan de vlotterbakjes komen te hangen en de ontluchting zo dus "afsluiten" , dan kan de CX heel erg van slag raken !! Oplossing is ze in een dik stuk slang of zo te laten uitkomen zodat er geen water aan de slangetjes blijft hangen !

Blijkt dan zoals bij Hans dat nat weer problemen verdwijnen met een setje verse carburateurs, dan geloof ik dat dus wel. Maar vraag even niet om een goede uitleg van hoe en waarom, die heb ik nog niet gehoord en/of kunnen verzinnen. Zal iets met de verdeling van luchtdruk in het carburateurhuis te maken hebben - net als het luchtfilter trouwens - maar hoe precies, geen idéé !

In ieder geval horen we zo nog eens wat : als niets helpt een vers filter en andere carbs proberen. Hans bedankt, weer wat geleerd !

plezier, Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 17 maart 2008 02:07 | Aangepast door: pjotter 
Bedank allemaal voor jullie eigen ervaringen.
Ik zie nu dat ik niet de enige ben en ieder heeft zo zijn eigen oplossing.
Ik ga de ene na de andere oplossing proberen en hopen dat ik zo mijn probleem op kan verhelpen.

@brinkcx
het lijkt mij onwaarschijnlijk dat water druppels onder aan de slang voor zo'n probleem zorgen. immers is de slang van rubber en zit aan 2 kanten aangesloten met slangklem. (maar gaat het toch bekijken)

@andre
Bij mij gebeurde het nu 2x met een volle tank en alleen met flinke regenval. dus nog niet eens met een nat wegdek.
(ik ga bij mij niet uit van rommel in de tank)

Greetzzzz pjot
p.s ben zonder problemen (ziet het inhouden wegens een lege tank niet als probleem, alleen dom) en droog in Rijswijk aan gekomen
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver MAST

Moderator 
#9 | Geplaatst: 17 maart 2008 11:27 
Water en elektriciteit gaan meestal niet zo goed samen. Maar als het daar niet aan ligt, is het misschien de ontluchting van je tank die niet optimaal is?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver dreester
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 17 maart 2008 13:43 
@ Marcel,
dat zou bij mij het geval kunnen zijn. heb nadat ik hem op reserve gestart heb getankt. bij volle tank na een kwartier/20 minuten rijden deed het euvel zich bij mij voor. op plek van bestemming niets aan gedaan en toen ik weer wegging naar huis(na ongeveer 2 uur) startte hij prima en diende het euvel zich na ongeveer een kwartier rijden weer aan.
misschien toeval dat ik net getankt heb en dit probleem heb,kan dus ook aan vocht liggen...

andre (die niet dom is, misschien onwetend... is heel wat anders.)

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 17 maart 2008 17:23 
@mast.
Als de ontluchting van mijn tank niet goed zou zijn, zou ik dit probleem dan ook niet hebben bij droog weer????
Als er door slechte ontluchting een vacuum ontstaat kan ik het begrijpen maar waarom dan alleen bij regenval??

Greetzzzz pjot (die het basis princiepe van vacuum heeft uitgewerkt)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver dreester
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 17 maart 2008 17:40 
bij mij was het wsl wel vacuum. theorie van MAST klopt dus. vanmiddag met droog weer gereden. nergens last van, en halverwege terugweg bui gehad. ook geen probleem. als ik tank,dan gooi ik hem zo vol mogelijk. misschien te vol? ik tank altijd als ik nog op de motor zit,dus tank ik zodanig vol,dat ik hem niet zonder tankdop op de jiffy kan zetten. dan stroomt het erover.

groetjes Andre

Schrijver MAST

Moderator 
#13 | Geplaatst: 17 maart 2008 20:19 
@Pjotter, jawel, dan zou je er ook bij droog weer last van moeten hebben.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Floris
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 17 maart 2008 21:16 
@brinkcx
het lijkt mij onwaarschijnlijk dat water druppels onder aan de slang voor zo'n probleem zorgen. immers is de slang van rubber en zit aan 2 kanten aangesloten met slangklem. (maar gaat het toch bekijken)


Het kan wel degelijk want ik heb hetzelfde probleem gehad. Bij een opgeklapte bok lagen (bij mij) de overloopslangetjes plat op de bok. In geval van regen/spatwater werd de brug nat en blokkeerden de slangetjes door het water.
Ik heb de slangetjes helemaal erafgehaald. Ze dienen alleen er alleen voor om afgetapte benzine met een bakje netjes op te kunnen vangen, meer niet. Sindsdien geen problemen meer in de regen.
In mijn geval was dat dus de oplossing. Maar zoals door anderen beschreven kunnen er ook andere oorzaken zijn voor gestotter in de regen: electriciteit (stekkers van de kabelboom) in combinatie met water.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver MIOB
Gast 
#15 | Geplaatst: 18 maart 2008 15:31 
Dat wil ik toch even tegenspreken wat floris zegt. Die slangetjes zijn niet voor het aftappen, die slagetjes zijn ervoor dat als er iets faalt (ik heb al 2x een kapot vlotterbakje gehad en ik ben niet de enige) dat de benzine dan bij voorkeur naast het achterwiel op de weg gedumpt wordt en bijvoorbeeld niet op je hete blok en vooral uitlaat of in de buurt van electra.


Overigens zou ik in eertse instantie het electrisch circuit verdenken bij dit soort klachten. Vooral ook even de bougiekabels goed controleren.

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Vocht probleem

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven