nou Anton,
dan heb ik nog een vermakelijk weetje over onverwachte invloed van water op carburateurs :
bij vooral de Duitse CX-ers is het een populair gebruik de bovenste ontluchting van de carburateurs af te sluiten. Dit om verdampen van vluchtige delen uit de benzine te voorkomen, zodat íe later altijd vlot start. Heb ik ook en lijkt in veel gevallen te werken, maar daar gaat 't hier even niet om.
Wel om een gebleken bijwerking: als er bij nat weer (natte weg is al voldoende!!) druppels aan de slangetjes van ontluchting onderaan de vlotterbakjes komen te hangen en de ontluchting zo dus "afsluiten" , dan kan de CX heel erg van slag raken !! Oplossing is ze in een dik stuk slang of zo te laten uitkomen zodat er geen water aan de slangetjes blijft hangen !
Blijkt dan zoals bij Hans dat nat weer problemen verdwijnen met een setje verse carburateurs, dan geloof ik dat dus wel. Maar vraag even niet om een goede uitleg van hoe en waarom, die heb ik nog niet gehoord en/of kunnen verzinnen. Zal iets met de verdeling van luchtdruk in het carburateurhuis te maken hebben - net als het luchtfilter trouwens - maar hoe precies, geen idéé !
In ieder geval horen we zo nog eens wat : als niets helpt een vers filter en andere carbs proberen. Hans bedankt, weer wat geleerd !
plezier, Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰