Wanneer je op Marktplaats
CX500 intoetst, verschijnen er zo'n 3 pagina's
met gerelateerde onderwerpen.
Het zelfde gaat op voor CB250, CB350, CB550,
om maar wat Hondatypen te noemen.
De CB750 is een uitschieter met 8 pagina's,
maar ja, die wordt genoemd 'de motor van de eeuw'.
Maar met andere woorden: CX is niet zeldzaam,
in aantal vergelijkbaar met andere typen.
Dit bevestigd mijn beeld dat er overal en nergens
CX-en rijden, al dan niet als pekel- of hobbyfiets,
en in schuren en garages van 'hij staat niet in de weg'.
In zekere zin wordt volgens mij
de CX ondergewaardeerd.
Immers: het motorblok is niet zomaar wat,
de ontwerpers hebben iets bijzonders gemaakt
alleen al vanwege de verdraaide cilinderkoppen
ten opzichte van de krukas/nokkenas,
in een streven om de berijder
knieruimte te geven.
Je moet er maar opkomen ...
Waneer valt het muntje,
wordt de CX een tijdsicoon met cardan,
de missing link tussen lucht en waterkoeling,
een klassieker waarin het V-blok werd herondekt ...
Redenen genoeg
om naar elkaar te zwaaien
en duimen op te steken ...
Ik doe al vrolijk mee!
Johan
Honda CX 500 Custom 1984