Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Cardan aandrijving

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 22 april 2008 21:21 | Aangepast door: pjotter 
Beste mensen.

Ik heb de laatste tijd het idee dat er iets mis is met mijn cardan. (geen ernstige dingen.... maar toch)
Als ik optrek heb ik het idee dat mijn cardan er in hakt. (weet niet goed hoe het te omschrijven.)
Koppeling is dan al los en ben al in beweging. Dit voel ik ook een seconde na het optrekken. Ik kan het helaas niet op een andere manier omschrijven. Ik hoop niet dat dit wat ernstigs is.
Zijn er mede CXers met de zelfde ervaring en (belangrijker nog) is het op
te lossen voor er echt iets stuk gaat.

Greetzzz pjot
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 april 2008 21:37 
heb je de smeernippel wel eens van nieuw vet voorzien
als ik het zo lees lijkt het wel of hij erg droog is
en kijk ook de olie achterin bij het wiel na of daar genoeg in zit
moet gelijk staan met de onderkant van de opening

als de motor op de middenbok staat met het achterwiel van de grond (desnoods een plankje eronder) en je heb het blok in de eerste versnelling staan kun je aan het achterwiel draaien daar mag wel wat speling op zitten maar niet te veel
staat volgens mij in het wph hoeveel het mag zijn

kijk ook nog even naar het bekende boutje op de uitgaande as van de versnellingsbak (losgelopen -verdwenen- of gewoon los )

(weer werk )

gr Arnold

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 22 april 2008 21:42 
Pjot er kunnen diversen oorzaken zijn
controlle hier van is ,zet de motor op zijn middenbok
zet de versnelling in zijn eerste versnelling
draai aan het achterwiel eerst naar achteren en dan met een vlinke ruk naar vooren is er een grote stuk omloop dan controleer je met het rubberen hoes tussen motor en cardan huis er aan de motor kant er even af teschuiven
het beste is dit even met zijn tweeen te doen
Dit is voor om te controleren waar de meeste ruimte in zit
Het meeste is dat de aandrijf plaat van het achterwiel versleten is
het schokdempersysteem kan stuk zijn maar ik heb dat nog nooit meegemaakt
We horen nog wel waar de grote ruimte inzit
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 april 2008 22:40 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Pjot,

als het inderdaad een probleem met de cardan is (meenemer in achterwiel?) dan niet te lang wachten, dat gaat niet lang goed. Voor de zekerheid : 't is toch niet toevallig een hakende koppeling?

Ik heb zonodig nog wel een cardan (incl. meenemer) liggen, de CX500Z uitvoering met 3 tapeinden erop.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver theojansen
Gast 
#5 | Geplaatst: 22 april 2008 22:41 
het is waarschijnlijk wat O.J. zegt: die plaat van het achterwiel.
alle andere delen heb ik nog liggen, helaas die aandrijfring niet meer.
groet, theo

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 april 2008 22:44 
ik heb een complete cardan liggen, dus als het niks mocht worden kan je de mijne overnemen.

mvg chris
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver beussie
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 22 april 2008 23:20 
meest waarschijnlijke oorzaak, een versleten meenemer in het achterwiel en daar heb je drie verschillende type`s in en om te controleren of het de meenemer is moet je achterwiel er uit en dan de meenemer van zowel het achterwiel als de cardan controleren en evt. met een foto op de site zetten met het type van de motor (abc of ztype of Gl500/GL650 want daar zit ook nog verschil in)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 23 april 2008 09:32 
Ik ga met het verhaal van beussie mee,

Maar volgens mij heb ik een ding nog niet gelezen in de verhalen hierboven.
Controleer de olie van de kardan aandrijving. Is deze geel en ruikt hij goed naar dikke olei, dan is het wel ok.
Is de olie grijs zwart, en kun je hem als metalik paint gebruiken, dan is dat de oorzaak.

Voor mij gevoel is het de menemer in het achter wiel. Kijk dan ook naar de meenemer van de kardan overbrenging zelf.

groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MAST

Moderator 
#9 | Geplaatst: 23 april 2008 15:59 
Pjotter, zo'n meenemer kan er uitzien als op het volgende plaatje. Maar dan is hij/zij al ver heen!
versleten meenemer
Een frisse meenemer zou er zo uit moeten zien:
goede meenemer
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver theojansen
Gast 
#10 | Geplaatst: 23 april 2008 17:46 
pjotter,
ik heb nog eens gekeken, maar ik heb toch nog een wiel met zo'n meenemer. (zwart, comstar binnenste buiten, bjr.:?)
maar weet je al zeker wat de oorzaak is.
we zijn benieuwd.
theoj.

Schrijver puk
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 23 april 2008 19:40 
kleine tip ter voorkoming,
telkens het achterwiel eraf moet , de meenemer reinigen en opnieuw invetten. dit probleem stelt zich voornamelijk als men de achterband door een bandenboer laat vervangen, deze demonteren en monteren wel, maar kijken de meenemer natuurlijk niet na.
Net hetzelfde bij controle van de remmen en /of vervanging ervan.Je herstelling gebeurd maar verder niets.
Wat je zelf doet is meestal beter :-)
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 23 april 2008 20:27 | Aangepast door: pjotter 
Bedankt allemaal.
Heb nu een beetje iede waar ik moet zoeken al heb ik geen idee waar die "meenemer" moet zitten. Maar ach, ik heb ook mijn blok vervangen dus dit moet ook wel lukken. mocht ik onderdelen nodig hebben laat ik het wel weten.
Hoe kom ik btw aan een vetspuit??? ik neem niet aan dat jullie er allemaal 1 in de schuur hebben hangen.
Weer werk aan de winkel dus.....
wordt vervolgd

@mast. Bedankt voor de afbeelding. Had geen idee hoe een meenemer er uit moest zien. thnx

@theo. Mijn bouwjaar is 1980 (nou niet de mijne maar van mijn angel)

Greetzzz pjot ( die "denk ik" maar gelijk de achterband vervang)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver udent

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 23 april 2008 20:30 
Ik mis nog een onderwerp, de piekbelasting in de versnellingsbak!!!
Bij fel optrekken, draait deze door de veerspanning en klapt dan terug nadat het vermogen weer daalt op de as. Je voelt dit duidelijk als een ruk en precies zo , als wat Pjot omschrijft.

Waarom denken de doorgewinterde techneuten hierboven niet aan???

Gr Theo.( die denkt dat er dus niks mis is)( en geen plaatje erbij kan toveren, Mast , jij wel??)
theo cx ds

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 23 april 2008 20:36 
Zit wat in udent.
Als ik namelijk rustig optrek heb ik er geen last van.
Maar ga toch het 1 en ander ff nakijken. kan nooit kwaad.

Greetzzz pjot
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 23 april 2008 21:27 
Nou dan moet ik nog veel oefenen want ik wist niet dat er een piekbelasting in zat heb er nog nooit wat van gemerkt (dus rij ik toch als een **** man
lol maar wel met plezier

gr Arnold

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Cardan aandrijving

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven