Ja ik ben al een heel eind daarmee gevorderd.
Ik heb op dit forum al een aantal problemen voorgelegd en ook zonder vragen al veel antwoorden en aanbiedingen ontvangen. Veel goede raad ook.
Vandaag heb ik een start gemaakt met onderhoud en oplossingen.
Ik heb mijn CX nog maar kort en ik wist ook dat hij al geruime tijd had stilgestaan. Na revisie was er niet meer dan 5000 mee gereden. Het leek mij dus wel verstandig de staat van onderhoud op pijl te brengen.
Ik heb vandaag de kleppen gesteld. Sommige stonden wat aan de ruime kant.
Ik heb de distributie gespannen.
Olie ververst en een nieuw filtertje erin.
Luchtfilte schoongeblazen, het was nog bijna maagdelijk wit zonder olievervuiling dus ik heb het maar niet vervangen.
In het filterhuis kwan ikwat slijpsel tegen wat ik heb weggehaald. Ik zal de olie en het filter dus snel nog een keer vervangen om te kijken of er dan nog in zit.
De bougies waren kleurig dus niets aan gedaan, ze leken nieuw en dat was ook wat mij was verteld.
De richtingaanwijzers werkten wel weer redelijk goed nadat ik het bi-metaal had verbogen, toch vond ik ze te langzaam knipperen. Gezien worden vind ik nog steeds het allerbelangrijkste. Ik heb na lezen van het verhaal van Marco over dit onderwerp dus een nieuw relais gekocht en dit er vandaag ingebouwd. Wat een simpel klusje. De + van de accu op contact 49 (zwarte draad), Op contact 49a komt dan de draad naar de schakelaar (grijs) en van contact 31 maak je een draad naar massa. Voila een keurig werkende richtingaanwijzer!
Ik had originele achterveren overgenomen van een mede clublid maar die bleken ook te slap voor mijn omvang... Die moesten er dus weer onder vandaan. deze keer maar wel de uitlaten eraf vaao het de/monteren. Helaas zijn de Hagondempers (Roukema) niet op voorraad dus nog maar even de oude veren er onder.
Meteen de uitlaten aan een critische blik onderworpen, ze zijn prachtig en vrijwel roestvrij! Nu glanzen ze je weer tegemoed. Toch wel mooi al dat chroom!
De tellerverlichting was deels stuk dus ook dat is al vervangen.
De veer van de zijstandaard was erg slap dus die maar wat ingekort. Nu zit hij weer strak op zijn plek.
Cardan olie ververst, het zag er prima uit maar ik heb geen idee hoelang het er al in zat.
Met mijn nieuwe vetspuit ook de cardan doorgesmeerd.
Vanwege trillende spiegels heb ik ook andere spiegels gekocht. Ik ben benieuwd of dat gaat helpen.
Nu moet het rijwiel gedeelte nog gebeuren. dat komt later want ik heb nu even geen tijd meer. Alle onderdelen liggen klaar op de achter schokdempers na...
een nieuwe remzuiger, nieuwe remleidingen (staalflex), nieuwe afdichtrubbers voor beide klauwen en nieuwe progressieve voorveren. Er is dus nog genoeg te doen...
CX500A 1979