Hoi Leo,
Ik heb een CX500 gehad
waar op het motorblok echt geen spatje
coating / lak / verf meer zat.
Dit was echt wat je noemt een pekelfiets,
waar ook ik destijds mijn best op heb gedaan
er wat van te maken, maar dat vraagt
heel veel inzet en energie.
Als de optie poetsen en polijsten een gepasseerd station is,
komt de gedachte aan spuiten op,
en de bijbehorende vraag:
welke kleur?
Smaken verschillen natuurlijk,
maar ik schat in dat een CX 500 (C)
met een ronduit zwart gespoten blok
al snel het aanzien krijgt van een ratbike.
Met zorg lijkt het mij dan zaak
om diverse accenten aan te brengen:
kleppendeksels, koelwaterleiding,
drukstukken uitlaatbochten, koppelinghuis,
isolatoren carbeurateurs en smeeroliefilter.
'Alles zwart' geeft denk ik al snel
de CX een heel massief aanzien,
vraag me af of dat is wat je dat wilt?
Inderdaad zijn de latere modellen
wel uitgerust met een zwart blok,
maar daar is de trent moderner, strakker
en met de nodige eerder genoemde kleuraccenten.
Neem bijvoorbeeld de CX 650 Custom,
die heeft 'ter compensatie' een chromen luchtfilterhuis.
Niet voor niets, schat ik in, daar heeft Honda over nagedacht.
Ik zou zeggen, rondkijkend op foto's van Vechta:
het kan, mits voldoende chroom- en alluminiumaccenten.
En ik zou daarbij zwart met enige glans
zeker in overweging nemen.
Johan
PS In de showroom ziet je custom het er puik uit.
Honda CX 500 Custom 1984