Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

Knipperlichten aan tijdens het filerijden...

Schrijver Engeltje

Moderator 
#1 | Geplaatst: 8 okt. 2008 21:50 | Aangepast door: Engeltje 
Zoals ik vandaag meldde, heb ik vandaag aangegeven dat ik file-gereden heb. Daarmee bedoelde ik dat ik tijdens de file tussen de auto's rijd.

Hier thuis hebben we dus een verschil van mening...
Je ziet vaak motorrijders met de beide (of als je dat niet hebt, met 1 ) knipperlicht(en) rijden, wanneer ze tussen de auto's tijdens de file willen manouvreren.......

Ik (en Steffie is met mij eens......en ik had niet anders verwacht, is immers ook een vrouw) wil bewust niet dat ik mijn knipperlichten aan kan, omdat ik het opdringerig vind en wacht wel af of de automobilist mij ziet en de ruimte wilt geven. Het wordt immers gedoogd.

Maar Coen wilt juist wel dat zijn knipperlichten aan zouden kunnen (het kan immers nog niet), zodat hij meer gezien wordt.

Hoe zien jullie het?

Lieke
(die nu wel heel actief is op de site......of zou het de adrealine nog zijn ...)
Het "(getrouwde) liefje van de Voorzitter" en in bezit van mijn rijdende steun en toeverlaat Merlijn, een witte Silverwing. Maar nu vooral rijd op een paarse GL1500span Harry.

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 okt. 2008 01:07 | Aangepast door: pjotter 
Nou laat mij de eerste zijn die hier vanuit spanje op reageerd.
Ik ben van mening dat het (bijna verplicht) zou moeten.
Is het niet dat je zelf het idee hebt dat je wat beter op valt, dan is het zeker dat je vlugger gezien wordt als een automobilist (wel of niet) in zijn spiegel kijkt.

Greetzzz pjot. (die zou willen dat hij dubbel kon knipperen)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver gompie

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 okt. 2008 07:18 
Persoonlijk vind ik alarmlichten een praktisch waarschuwingsmiddel in files etc, maar tot op heden heeft geen enkele CX die ik gehad heb (ik had er vijf...) alleen richtingaanwijzers, geen alarmlichten.
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 okt. 2008 07:23 
Ik rij nu elke dag in de file en moet eerlijk zeggen dat de zichtbaarheid sterk verbeterd met knipper/alarm lichten aan.

Alarmlichtn zijn eignelijk het beste. Met knipperlicht kan het voor verwarring zorgen hoewel ikzelf daar nog geen problemen mee gehad heb.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 okt. 2008 08:47 | Aangepast door: Hans 
Ik zet als ik tusssen de auto's in een file doorrijd altijd groot licht op.
Knipperlichten vind ik verwarrend; alarmlichten inderdaad opdringerig.

Mijn woon-werk CX is voorzien van een grote witte Polariskuip. Lekker met regen en kou, minder prettig als het warm is.
Dat geeft meer zichtbaarheid dan verlichting / knipperlichten (zeker overdag)
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 okt. 2008 10:00 
Omdat ik denk dat gebruik maken van
een richtingaanwijzer verwarring kan wekken doe ik dat dus niet.

Ook van met groot licht rijden zie ik af, omdat dat wellicht irritatie op kan roepen. Uiteraard wel dimlicht.

Een tijdje terug heb ik mijn CX kunnen voorzien van knipperlichten met duplexlampen, waarbij deze dus continu branden en oplichten bij richtingaangeven.

Mijn indruk is dat het mijn zichtbaarheid wel heeft vergroot,
het toont wat 'indrukwekkender' denk ik, zonder een opdringerige uitstraling.

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver ijmark
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 9 okt. 2008 11:48 
Vraag aan Johan,

Off topic, dat wel, maar dat systeem van continue branden: is dat eenvoudig aan te brengen?

Sjaak

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 9 okt. 2008 12:06 | Aangepast door: Johan de Vries 
Hallo Sjaak:

Ik kocht op een zeker moment voor mijn Custom de richtingaanwijzers afkomstig van een Amerikaanse/Canadese import CX,
die deze voorziening standaard hebben.

Uiteindelijk kwam het neer op het overzetten van de fittingen alleen: de duplexlampen werken als het ware volgens hetzelfde principe als achterlicht/remlicht.

Ik heb de zaak aangesloten op op het stadslicht/parkeerlicht in de koplamp.

Maar terug naar de toppic heb ik goede ervaring met deze extra verlichting.

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver coenox

Voorzitter 
#9 | Geplaatst: 9 okt. 2008 14:05 | Aangepast door: coenox 
In een goed huwelijk moet je ook af en toe eens toegeven dat je fout zat

Op basis van wat ik onderweg zie, leken mij die gevarenlichten in de file wel handig. Ik vind het met de opdringerigheid wel meevallen, maar het schijnt wel verwarrend voor automobilisten te zijn.

Kortom, die lichten zijn wel handig maar niet tijdens het tussen de auto door rijden.

Op www.infopolitie.nl staat een gedragscode voor filerijders. Hier staat letterlijk:

'Bij het naderen van een file houdt u via de spiegels rekening met achterop komend verkeer dat niet tijdig snelheid vermindert. Verminder zelf geleidelijk aan de snelheid en waarschuw achterop komend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt. '
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver ijmark
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 9 okt. 2008 14:23 
Dank voor je uitleg Johan!

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#11 | Geplaatst: 9 okt. 2008 19:53 
alarm lichten zou ik wel gebruiken maar ja die zitten er niet op, dus doen we het gewoon met het normale licht aan...

groetjes werner (lang geleden dat ik file heb gereden)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 9 okt. 2008 20:18 
Met alleen de keuze tussen naar rechts of naar links te knipperen met de richtingsaanwijzers (pinkers zeggen ze hier) gebruik ik ze ook niet. Maar ik ga er in de winter voor zorgen dat ik het relais dat Marco beschrijft bij techniek monteer, en dan nog wat diodes erop en een extra schakelaartje en dan ga ik zeker bij filefilteren alle 4 de richtingsaanwijzers opzetten. Opdringerig of niet, als ze me maar zien aankomen. En gedogen wil niet zeggen dat de automobilist mag kiezen of hij je doorlaat of niet....
Hier in België geen enkel probleem, mag altijd door maar je ziet ze soms schrikken, ook als je rustig langsrijdt. Zelf merk ik als ik in de auto zit in een file (komt zeldzaam voor!), ik daar ook geen moto verwacht. Dus gezien worden is voor mij de boodschap, en die oranje kerstballen bij een cx zijn lekker groot!
Groetjes, Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Knipperlichten aan tijdens het filerijden...

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven