Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

balans pot

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver leos
Gast 
#1 | Geplaatst: 25 dec. 2008 11:38 
heren even een vraag
waar dient de balanspot
nu eigelijk voor

gr leo

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 dec. 2008 12:09 
Om geruisloos het nieuwe jaar integaan
Ik weet het niet misschien iemand anders
l
kijk eens in Techniek of ergens anders
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver gompie

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 dec. 2008 13:35 | Aangepast door: gompie 
Volgens mij is het een redelijk afdoende en goedkope manier om trillingen te voorkomen.
Net zo goed alsdat Mitsubishi werkt met balansassen.
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 dec. 2008 15:36 
Heey Leo,

Er is HIER en daar al wel eea over geschreven op deze site. Zelf heb ik één originele, één Jama nepper en één geen balanspot. Ze rijden alle 3 prima, die zonder pot is het snelst.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#5 | Geplaatst: 25 dec. 2008 17:16 
undefined:
en één geen balanspot. Ze rijden alle 3 prima, die zonder pot is het snelst.

Dat is interessant, maar heb je dan je bochten verlengt oid?

Paul

Schrijver leos
Gast 
#6 | Geplaatst: 26 dec. 2008 08:35 
nee ik wou gewoon ff weten

gr leo

Schrijver dreester
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 dec. 2008 09:02 
hey leos,

potjes zijn om het geluid beschaafd te houden. de originele pot dempt het meest. binnen in de pot kruisen de buizen elkaar. dwz dat de uitlaatgassen van de linkercylinder in de rechteruitlaat naar buiten komen,en de uitlaatgassen van de rechtercylinder uit de linkeruitlaat. bij de imitatiepot zit er geen kruising in. minder demping en minder weerstand.
dat kan verklaren waarom een imitatiepot een hogere snelheid oplevert.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 dec. 2008 10:38 | Aangepast door: Erik1 
@ Paul, ik heb op de 50's CX een soort S bocht gemaakt om de baloon uitlaat recht te laten lopen aan het eind. en er zit (nog) geen verbinding tussen links en rechts moet nog wel gaan gebeuren maar dan op de BMW manier.

http://www.vanengelenhoven.net/CX500_bestanden/image200.jpg

@ André, Jouw verhaal klopt niet helemaal, de functie van de balanspot is als volgt;
als bvb de linker cilinder zijn uitgaande slag heeft , bouwt deze heel even druk op in de balanspot waardoor er een tegendruk ontstaat aan de rechter uitlaatklep die een fraktie later zijn uitgaande slag heeft en zo een tegendruk krijgt waardoor de uitlaatgassen niet te snel worden afgevoerd en gelijktijdig de balanspot als bufferzone functioneerd om die druk wat constant te houden (wet van de traagheid van de gassen) dit alles is zodanig berekend en de carbs zijn er zodanig op afgesteld zodat je een aanneembaar vermogen hebt en toch geen te hoog benzine verbruik.
verander je toch de tegendruk van de uitlaat , dan zou ook de aanzuiging van vers mengsel moeten aangepast worden, maw de sproeiers zijn dan niet correct, dus ook het mengsel is dan niet optimaal voor de motor in deze gewijzigde situatie, gevolg, enkele pk's verlies (hoeft niet persé) en een hoger brandstof verbruik, temeer ook omdat je als je een twee in één uitlaat monteerd de lengte van de uitlaatbuizen niet even lang zijn en er één cylinder iets harder zal werken dan de andere . het is erg belangrijk dat de uitlaatpijpen even lang zijn , om een symetrie te verkrijgen tussen de cilinders , kijk naar het voorbeeld van een spaggetie uitlaat , dat gekronkel van buizen is er niet voor het oog , maar dient er enkel voor dat de buislengten net even lang zijn;
zo, hopelijk is dit verhaal een beetje begrijpelijk.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver dreester
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 26 dec. 2008 13:21 
heuh..ja..oke...


hoe ist met m'n sissybar? hoop dat die buizen ook even lang worden.

groeten Andre

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 26 dec. 2008 22:56 
En om nog even bj de "balanspot" terug te komen : bij de CX is dat vooral een demper lijkt me. In het potje zelf zitten ook wat pijpjes (kruist rechts naar links en andersom) en zo. Het geheel zit te ver weg van de cylinders om anders dan bij relatief lage toerentallen erg veel invloed te hebben op de vulling door middel van reflecties. Dat wil niet zeggen dat er geen invloed is, maar het ontwerpen van uitlaten zoals die op de CX zitten is een kwestie van rekenen, ervaring en testen. Dat zullen ze bij Honda allemaal vast heel netjes gedaan hebben, al was 't maar om de CX door allerlei herrie- en milieutesten te laten komen en toch 50PK te halen met een mooie koppelgrafiek.

Daarom vind ik 't zelf ook wel een aardig idee om zo'n originele pot te hebben. Is die niet te krijgen, dan maar wat anders en misschien hier en daar een pk-tje minder en een beetje meer herrie, daar lig ik niet wakker van. Zoals ook Erik1 proefondervindelijk heeft vastgesteld kan je ook wel zonder of zo'n JAMA H-pijp gebruiken, en dan is het blijkbaar niet eens hard nodig om de carburatie aan te passen.

gr. Frans

(die zich in een grijs verleden nog wel eens in "snelle" uitlaten heeft verdiept, zonder noemenswaardig resultaat overigens)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 26 dec. 2008 23:39 
André,

Vandaag helaas niet toegekomen aan de ruggesteun maar het gaat deze week wel gebeuren!!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver dreester
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 26 dec. 2008 23:47 
oke erik,

nogmaals,geen haast. kerstdagen zijn ook voor familie. is voor de boomklever die s'winters toch niet buiten komt..

andre (maar wel hoopt dat ie aankomende zomer helemaal klaar is....)

groet andre

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 26 dec. 2008 23:57 
Gaat goed komen!!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 27 dec. 2008 09:11 
Teveel lawaai doe er een paar panne sponsen er in en succes verzekerd
Er is een verschil in Mens en Lawaai
en dat zijn onze Honda-CXen OOK
GR:O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver dreester
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 27 dec. 2008 20:08 
hoi OJ,

da's een goed idee! die pannesponsjes. maar "kruipen" die dan niet richting einddemper door de druk? zo ja, kan dat dan geen kwaad?

Andre

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 balans pot

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ borisz ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven