@ Paul, ik heb op de 50's CX een soort S bocht gemaakt om de baloon uitlaat recht te laten lopen aan het eind. en er zit (nog) geen verbinding tussen links en rechts moet nog wel gaan gebeuren maar dan op de BMW manier.
@ André, Jouw verhaal klopt niet helemaal, de functie van de balanspot is als volgt;
als bvb de linker cilinder zijn uitgaande slag heeft , bouwt deze heel even druk op in de balanspot waardoor er een tegendruk ontstaat aan de rechter uitlaatklep die een fraktie later zijn uitgaande slag heeft en zo een tegendruk krijgt waardoor de uitlaatgassen niet te snel worden afgevoerd en gelijktijdig de balanspot als bufferzone functioneerd om die druk wat constant te houden (wet van de traagheid van de gassen) dit alles is zodanig berekend en de carbs zijn er zodanig op afgesteld zodat je een aanneembaar vermogen hebt en toch geen te hoog benzine verbruik.
verander je toch de tegendruk van de uitlaat , dan zou ook de aanzuiging van vers mengsel moeten aangepast worden, maw de sproeiers zijn dan niet correct, dus ook het mengsel is dan niet optimaal voor de motor in deze gewijzigde situatie, gevolg, enkele pk's verlies (hoeft niet persé) en een hoger brandstof verbruik, temeer ook omdat je als je een twee in één uitlaat monteerd de lengte van de uitlaatbuizen niet even lang zijn en er één cylinder iets harder zal werken dan de andere . het is erg belangrijk dat de uitlaatpijpen even lang zijn , om een symetrie te verkrijgen tussen de cilinders , kijk naar het voorbeeld van een spaggetie uitlaat , dat gekronkel van buizen is er niet voor het oog , maar dient er enkel voor dat de buislengten net even lang zijn;
zo, hopelijk is dit verhaal een beetje begrijpelijk.
Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~