Ik heb gisteren 4 motoren versleept met wat we in Nederland een karretje noemen, dus ik denk dat ik het wel kan uitleggen. Wat je nodig hebt:
- een karretje met een laadvloer van 2,5 meter lengte
- (in Nederland: extra kentekenplaat)
- een oprijplank, lengte ongeveer 2 meter
- 4 spanbanden (dus GEEN touw)
- een maatje die jou gaat helpen
Daar gaat-ie:
- leg de plank tegen de achterkant van de laadvloer
- rol de motor op de kar (jij loopt links en houdt het stuur vast, je maatje duwt mee aan de rechterkant van de motor) totdat hij helemaal tegen het voorschot van het karretje aan staat
- zet de motor op de zijstandaard
- rust even uit en prijs jezelf gelukkig dat het ding niet van de plank is afgedonderd
- neem de eerste spanband en rijg de bovenkant om de linker vorkbuis (vlak boven de onderste kroonplaat)
- zet de onderkant van de spanband schuin naar voren en rijg 'm in ter hoogte van de laadvloer
- zet de eerste spanband slapjes vast
- de tweede spanband gaat om de rechter vorkbuis, zet die zo strak vast dat de motor verticaal komt te staan
- haal nu stap-voor-stap de eerste en tweede band aan, zodat de voorvork wordt ingeduwd en de motor netjes verticaal komt te staan
- spanband 3 en 4 haal je door de veren van de schokbrekers en zet je schuin naar achteren vast
- de motor staat nu solide vast, je moet wel rustig rijden over kasseien
Afladen gaat in omgekeerde volgorde: spanband 3 en 4 los, zijstandaard uitklappen, spandband 1 en 2 stap-voor-stap lossen. Van de plank afrijden is iets lastiger. Je moet dan de voorrem gebruiken om de achterwaartse snelheid te doseren.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.