Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Motor importeren

 
Schrijver stiek
Gast 
#1 | Geplaatst: 12 maart 2009 18:37 
Beste CX-ers,

Ik ben vanwege de lage stand van de engelse pond van plan een motor te gaan importeren vanuit Engeland. Heeft iemand van jullie ervaring hiermee. Wat voor papieren moet ik erbij hebben om hier zonder problemen een kenteken aan te vragen?

Alvast bedankt voor de reakties,

mvg. Niek

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#2 | Geplaatst: 12 maart 2009 18:45 

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 maart 2009 19:14 
Hallo Niek,

Ja, Ik heb mijn eigen CX geimporteerd vanuit Engeland.

Het is op zich niet zo moeilijk maar je moet er wel even een dagje voor uit trekken bij de RDW. Je hebt geldige legitimatie nodig dus ik raad aan om je rijbewijs en een uitreksel basis administratie bij te hebben en de buitenlandse papieren. Zorg dat de motor in rijvaardige staat is. De motor wordt gekeurd hoewel dat eigenlijk niet veel voorsteld. Als de motor een beete remt en verder goed er uit ziet en de papieren kloppen met het frame dan zit het wel goed.

Na keuring ga je weer de wachtruimte in en wederom wachten tot je aan de buurt bent. je krijgt dan wat formulieren waarmee je bij het aangrenzende douane kantoortje de inklaring doet. Gezien de leeftijd zal er geen bpm verschuldigt zijn. je moet effe een papiertje invullen en dan is het gedaan. Een week later krijg je het kenteken thuis gestuurd.

Je mag me altijd even bellen voor meer informatie. Mail me maar op wouter.bartenATgooglemail.com en dan stuur ik je mijn telefoon nummer wel.

Groeten,

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver stiek
Gast 
#4 | Geplaatst: 14 maart 2009 19:20 
Maar hoe gaat het in Engeland bij de aankoop van de motor?
Hier ga je naar het postkantoor om het kenteken over te laten schrijven. Is dat daar ook zoiets en gaat dat dan zonder problemen?

gr. Niek

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 18 maart 2009 18:19 
Hallo Niek,

Op het Engelse kenteken bewijs zit een gedeelte dat je kan invullen alszijnde export en dan naar de engelse RDW sturen. De motor wordt dan daar afgemeld. Als je de motor wilt over rijden dan kan je hier bij het GWK een wit kenteken regelen en een tijdelijk verzekering afsluiten waarmee je de weg op mag. Dan kan je de motor over rijden.

Kijk voor meer info over engelse kenten registratie op de onderstaande website:

http://www.dvla.gov.uk/

Dit is de engelse vorm van de RDW waar alle voertuig gegevens worden behandelt.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver leuvie
Gast 
#6 | Geplaatst: 18 maart 2009 19:35 
volgens mij moet je wel een ander glas in je koplamp doen voor de keuring (schijnt aan de andere kant in de berm)

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 20 maart 2009 22:38 
Yep, Goed punt. Een stukje tape doet wonderen.

Zonder gekheid. informeer inderdaad even bij de RDW wat daarvoor de eisen zijn want dat weet ik niet. Mijn CX is een US import en door een engelse apk keuring een paar jaar geleden kwam ik er toevallig achter dat mijn CX al de continentale koplamop heeft dus dat scheelde weer. Daar was het een kwestie van een stukje zwwart tape wat de keurmeester zelf erop plakte om de motor goed te keuren maar of ze dat hier ook doen betwijfel ik.

Wouter

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver stiek
Gast 
#8 | Geplaatst: 21 maart 2009 13:04 
Ik dank jullie voor de info.

Ik ben er inmiddels achter dat het kenteken in Engeland het V5 document heet en dat hier inderdaad een gedeelte aan vast zit wat ingevuld moet worden als de motor geexporteerd wordt.
De koplamp e.d. zijn voor latere zorg als de motor in NL is.

Niek

Schrijver TCK
Gast 
#9 | Geplaatst: 7 april 2009 21:25 
dikkezeug

wouter, heb jij meer informatie over het aanvragen van een kenteken, ik heb GWK gebeld (leiden) maar zij gaven aan dat het alleen met nl kenteken kan.

theo

Schrijver Tarkan
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 mei 2016 02:47 | Aangepast door: Tarkan 
Hallo
Ik wil een motor kopen die uit engeland komt en hier ingevoerd moet worden ?
Wie kan me hierover informatie geven, waar moet ik opletten,
Welke papieren moet je hebben bij het kopen, is er meerdere papieren ? Wil geen miskoop

Wouter weet jij het ??

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 7 mei 2016 23:53 
Hallo Tarkan,

Het V5 document heb je nodig om de motor te importeren. Dit is het Engelse kenteken bewijs. Normaal gesproken bij verkoop vul je gezamenlijk met de verkoper een strookje op het kentekenbewijs in waarbij het kenteken door de verkoper opgestuurd wordt naar de DVLA (rdw in GB). De V5 heeft echter ook een een strook bedoeld voor export. Het is inmiddels al weer wat jaren geleden maar ik meen mij te herinneren dat je bij export dan het export strookje door de verkoper laat opsturen waarbij jij dan de rest van het kentekenbewijs kan behouden welke je dan nodig hebt voor de invoer in NL. Dit is het papierwerk dat de RDW nodig heeft voor een NL kenteken. Ik heb dit zelf gedaan voor een motor die al in mijn naam stond op de V5 dus je moet wel even informeren bij de RDW hoe dit nu in elkaar zit want ik weet niet of er in de afgelopen jaren wat veranderd is,

Verder wil ik je wijzen op de apk plicht in Engeland wat ook in jouw voordeel kan werken. Als je een motor koopt zorg er dan voor dat er in ieder geval een recente APK (MOT) certificaat bij zit om eventuele verborgen gebreken te voorkomen. Als de APK verlopen is vraag dan waarom en probeer te achterhalen of de motor is afgekeurd. Bij afkeuring wordt er altijd gemeld waarom. Dit hoeft bij een eerlijke verkoper op zich geen reden te zijn om de motor niet te kopen maar het is wel verstandig om hierop te letten. Als het een oude klassieker betreft zoals een CX dan ben je meer overgelaten aan je eigen kennis en inzicht.

Verder is het ook belangrijk om af te wegen of je de motor op een aanhager zet of naar NL rijdt. Je zou in overleg met de verkoper ook op zijn/haar kenteken en verzkering terug kunnen rijden maar misschien is een wit kenteken verstandiger. Ik raad je aan om dit even met de RDW te checken want het is al weer wat jaren geleden voor mij.

Heb je nog vragen dan hoor ik het wel weer.

Groeten,

Wouter.
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver sieds

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 9 mei 2016 09:21 
Volgens mij hoef je niet meer te importeren vanuit Engeland, is (nog) een lidstaat van de Europese Unie.
M.a.w. je kunt de motor zo meenemen naar Nederland.
Zorg dat je het kenteken bij de motor hebt en een aankoopnota.
Vervolgens ga je naar een RDW keuringsstation waar de motor gecontroleerd wordt op framenummer.
Technisch word er niet naar gekeken.
Binnen een paar dagen krijg je het kenteken opgestuurd en kun je een nummerplaat ophalen.

Ik heb vorige week een BSA uit Dld. laten keuren, moest daarvoor online een afspraak maken ivm met leeftijd vd motor.
Alleen frame nr werd gecontroleerd, motor hoefde niet te lopen, te remmen etc. was dus alleen maar een formele keuring op papieren.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver coenox

Voorzitter 
#13 | Geplaatst: 9 mei 2016 12:19 | Aangepast door: coenox 
sieds:
Alleen frame nr werd gecontroleerd, motor hoefde niet te lopen, te remmen etc. was dus alleen maar een formele keuring op papieren.

Op 'Nederlands kenteken aanvragen staat de volledige uitleg.

Daar lees ik echter: 'Voertuigen van 30 jaar en ouder worden uitgebreid onderzocht bij de RDW-keuringsstations'.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver sieds

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 9 mei 2016 15:28 | Aangepast door: sieds 
Klopt Coen, staat inderdaad 'uitgebreid', maar bleek dus niet technisch.
Ze hebben uitgebreid alles op internet nagekeken en het framenummer gecontroleerd op originaliteit, wielbasis etc nagemeten en de aankoop gecontroleerd zodat hij niet gestolen is.
Verbaasde mij ook dat de motor niet hoefde te lopen, remmen, verlichting etc. m.a.w. geen apk keuring want dat kennen we niet bij motoren.

Overigens ken ik wel verhalen van motoren die werden afgekeurd op framenr. en die uiteindelijk via de rechter hun gelijk moesten halen omdat een RDW medewerker het niet vertrouwde.
Heerenveen staat bekend om een soepele keuring.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Motor importeren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven