Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

gemiddeld verbruik van een cx?

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Znoek
Gast 
#1 | Geplaatst: 26 maart 2009 19:09 
als je het eens in het oog houdt, of je hebt het nagerekend, vertellen jullie me dan eens wat een cx gemiddeld drinkt? in liter per 100 km aub
ik weet begot niet wanneer ik moet gaan tanken...

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 26 maart 2009 20:19 
Erik,

gemiddeld gezien, bij rustige rijstijl is 5 l per 100km normaal. Hoger dan 6 l is abnormaal. Met mijn CX A (standaard 18l tank) lukt 250 km met een volle tank meestal zonder problemen, zonder op reserve over te schakelen (reserve +/- 5 l).

Bij de custom is dit ongeveer 150 km, zonder op reserve te schakelen.

Groeten,
Jörgen (W-Vlaanderen)

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 26 maart 2009 20:52 | Aangepast door: A Koopmans 
Mijn cx loopt ook 5 liter op 100 km
bij dagelijks gebruik gemiddeld 40 km / dag
op grotere afstand gaat hij iets zuiniger lopen 4.6 liter op 100 km
ik probeer altijd rond of net boven de 200 km te tanken lopen is niet echt te doen met een cx

gr Arnold

Schrijver Znoek
Gast 
#4 | Geplaatst: 26 maart 2009 21:27 
idd arnold, lopen wil ik liever niet voorhebben. als hij stilvalt en je zet hem op reserve, hoeveel liter / km heb je dan nog over? dat heb ik al een keertje voor gehad lol. sjans was het tankstation vlakbij.
ik heb geen custom, dus gewone tank. daar kan dus 18 l in?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 maart 2009 22:36 
Mijn CX, de "Rode Rakker", een CX500(z) uit 1978 heeft een lange tijd gemiddelde van 5,61.
Dit is gerekend sinds eind februari 2008 tot aan heden, en in die tijd heb ik bijna 10200 km gereden en ongeveer 570 liter getankt.
Er zitten ups- en downs in het verbruik, vanaf een 5,16 tot aan een 6,11.
Ik ga op ongeveer 200 km op reserve. maar ik denk dat ik binnenkort maar eens de "tank-zonder-diepe-deuk" ga monteren. Scheelt al gauw een half tot heel litertje in de inhoud.

Harmony,
Hans.
( houd het verbruik goed bij )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver hanalfa
Gast 
#6 | Geplaatst: 27 maart 2009 05:00 
Mijn Cx,..loopt gemiddeld 175 km tot reserve,..maar bij erg vlotte rijstijl 150 km.

Ciao,..Han.

(Die toch deze zomer een Harley huurt voor een week Sauerland)

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 27 maart 2009 08:50 | Aangepast door: ouwe_jan 
De Rode Baron rijd een op een emmer bier
Maar dit even terzijde gezet
Wij Honda CX 500-650 rijders wij komen allemaal op een andere verbruik uit en dat is heel gewoon
Je rijstijl ,het weer .wat voor banden .wat voor druk zit er in je voor en achterband;wat voor merk benzine tank je,en dat is heel voornaam want elk merk heeft zijn eigen samenstelling
,en de laatste HOE is de conditie of toestand van jou motorfiets
Hou het voor je eigen bij en je zult raren uislagen krijgen
Maar je rijstijl doet er heel veel aan
GR;o.j.
Maar de vraag hoeveel benzine zit er in de tank als ik hem op reserve zet
dat is bij elke tank anders dit is inverband met hoe hoog je filter in de tank is afgesteld
Dit kan je zelf uit testen tank leeg daarna de benzine kraan open doen dus niet op reserve ,benzine slangetje op de carburateur er af halen ,dan elke keer een liter benzine er in de tank doen.[zorg dat de motorfiets op zijn bok staat ] bij ongeveer vier liter benzine over gaan op halve liters
dan bij vier of een half voor zichtig aan vullen tot dat de benzine uit het slangetje loop kraan dan dicht en je weet dan hoeveel je als reserve hebt
veel plezier hier mee
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Peter1
Gast 
#8 | Geplaatst: 27 maart 2009 09:42 | Aangepast door: Peter1 
Hier een handig programmaatje om je verbruik bij te houden:
WINDOWS:
http://servem.student.utwente.nl/store/setupfuelbeta0.5.exe
LINUX:
http://servem.student.utwente.nl/store/buildbeta0.5.zip

Overigens doet het me niet veel wat het benzineverbruik van de motor is.
Als de tank leeg is, moet ie vol
Of de motor moet extreem verbruik hebben..1 op 1 ofzo
Maar dat heeft iemand denk ik zelf wel in de gaten.

Schrijver emiel
Gast 
#9 | Geplaatst: 27 maart 2009 09:46 | Aangepast door: emiel 
Aloha,

onze CX verbruikt gemiddeld 5 liter op 100km(1 op 20).
We zijn wel mooiweerrijders, de CX wordt altijd duo gebruikt en we rijden dan zowel binnendoorweggetjes als stevig snelweg werk.
We zijn alletwee geen annorexia-figuren!

Groetjes,

Emiel & Andrea

Schrijver Znoek
Gast 
#10 | Geplaatst: 27 maart 2009 11:35 
Bedankt voor de leuke reacties,
ik moet toegeven dat ik nu voorzichtig maar wel te sportief rijd...
Dus mijn verbruik zal redelijk hoog zijn?
Ik ben wel een pluimgewichtje ( 64 kg) en rijd alleen ( door voorlopig rijbewijs) .
Olie is ververst, luchtfilter is zeer proper, afstelling carbs en staat bougies enzo heb ik nog niets aan gedaan.
Aangezien hij mooi draait en goed rijd, wil ik er niet te veel aan prutsen.
Ik ben met een volle tank begonnen en zit nu op 80 km, we zullen wel zien wanneer ik in reserve val he.
T zal nog ff duren want het is te slecht weer om te toeren nu.
groetjes,

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 27 maart 2009 16:07 | Aangepast door: Johan de Vries 
Even een experimentje gedaan, normaliter (toepasselijk woord in deze)
ga ik voor de goedkoopst mogelijke brandstof, dikwijls uit zo'n onbemand tankstation. Kort geleden een duurdere brandstof welke aangeprezen wordt als beter voor het milieu, voor een schonere motor en ook nog eens zuiniger.

Wat de zuinigheid betreft: drie kilometer meer dan gebruikelijk. Eigenlijk verwaarloosbaar, tenzij je natuurlijk in jaarcijfers gaat rekenen.

Wel vond ik de motor op het gehoor iets mooier rond draaien en daarmee wat stiller en rustiger.

Nog even wat cijfermateriaal: mijn custom verbruikt 1 op 18.5 met een gemiddeld gebruik van stad en grote weg. De benzinekraan gaat bij 165 kmr. op de reservestand, waarop er zo'n 9 ltr. getankt moet worden.

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 27 maart 2009 19:09 
Ik vind het als niet-techneut zijnde een raar fenomeen dat je met een auto van zeg 800kg ongeveer hetzelde verbruik hebt als met een - veel lichtere - CX500. Dat zou een motorfiets toch veel zuiniger moeten kunnen doen zou je denken.
Moderne auto's schijnen tegenwoordig zelfs 1 op 20 te doen. Hoe zit dat met moderne motorfietsen?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Znoek
Gast 
#13 | Geplaatst: 27 maart 2009 19:46 
een motor heeft mss meer last van de wind? minder gestroomlijnd?

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#14 | Geplaatst: 27 maart 2009 22:07 
Ik denk dat er bij motorfietsen niet zo'n focus is op zuinigheid. De moderne fietsen zijn volgens mij niet veel zuiniger dan onze oude fietsjes. De meeste motoren worden toch voor de fun gebruikt en het totaal aantal motor kilometers is helemaal niks vergeleken met de auto kilometers die er jaarlijks verreden worden. Motors moeten er vooral gaaf uitzien en het verbruik doet er dus niet zo toe (voor de meesten).

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 28 maart 2009 10:18 | Aangepast door: Johan de Vries 
Interesante opmerking!

Ervan uitgaande dat ik zowel op vier als op twee wielen vergelijkbare rijstijl heb merk ook ik op dat mijn Opel Astra benzine met 1600 cc / van 11 jaar oud 1 op 17 weet te halen naast mijn Honda CX 500 1 op 18: niet echt zuiniger dus ...

Mogelijke aanleidingen

* beter stroomlijn?
* betere verbranding?
* betere warmtehuishouding?
* betere transmissieverhoudingen/lagere motortoerentallen?
* betere verbrandingskamers?
* geen carburateurs maar injectie?
* (nog) beter uitlaatsysteem?
* gunstiger ligging van het koppel?

Wie het weet
mag het zeggen.

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 gemiddeld verbruik van een cx?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven