Ik ben zojuist thuisgekomen van de workshop kleppen stellen en distributieketting spannen bij Marco.
Na de kennismaking en wat over onze Mondeo's gepraat te hebben, zijn we begonnen met een bakkie troost totdat alle cursisten (5 stuks dacht ik) er waren. Ik was er namelijk iets eerder dan de rest omdat ik nog wat info van Marco nodig had over het vervangen van de achterbruglagers. Ik had ze willen vervangen maar Marco zei als je de lagers eruithaalt en iets verdraait en weer terugplaatst dan kunnen ze weer jaren mee. Die dingen draaien toch nooit volledig rond, en slijten daarom slechts op punten. Dat was een gouden tip, want dat scheelt mij de aanschaf van twee nieuwe lagers à 18 euro.
Toen iedereen binnen was zijn we begonnen met kleppenstellen. Bougie eruit, schroevendraaier erin, draaien aan de krukas totdat je het hoogste punt gevonden hebt en de tuimelaars gelijk staan en er speling voelbaar is. Daarna stellen maar! Nou dat was lachen joh! Ik ben zeker een uur bezig geweest met stellen. Maar dan krijg je er ook handigheid in! Een sleutel 10 in je rechterhand, een speciale Honda-sleutel in je linker en een voelermaat in je neus, of zoiets, je moet het maar kunnen... En wij kunnen het nu! Opvallend was dat een onervaren persoon een klep bijna altijd te los afstelt (althans in ons groepje). Da's een soort angst ofzo, ik weet het niet, maar hij mag voor je gevoel behoorlijk strak afgesteld worden. Dit was zeer leerzaam kan ik je vertellen.
Na wederom een bakkie, gingen we de distributieketting spannen. Eigenlijk was dat een fluitje van een cent, want je hoeft alleen maar (van buitenuit) één kant van de ketting op spanning te brengen en een bout los te draaien en dan spant de spanner zichzelf door de krachtige veer die erin zit. Bout weer vastdraaien en klaar is kees.
Ook hebben we een stuk of vijf distributiekettingen beoordeeld. We moesten van Marco raden welke nieuw was en welke juist direct de prullenbak in kon. Nou dat viel niet mee hoor! Ik verklap lekker niet hoe je dat kunt zien, dat mogen de cursisten van de volgende groep lekker zelf uitzoeken
Als klap op de vuurpijl mocht ondergetekende nog een nieuwe distributieketting erom leggen. Het voert te ver om dat helemaal te gaan uitleggen hier, maar ik kan je zeggen dat het gelukt is!
Kortom ik heb een leerzame avond gehad. Marco bedankt voor alles, ik kan niet wachten mijn eigen blok open te schroeven en mijn nieuwe kennis in praktijk toe te passen!
Groet