Iedereen heeft wel iemand die hij bewondert. Als het op de Honda CX club aankomt ben ik in de loop van de jaren ook iemand gaan bewonderen. Het is iemand die naar mijn mening uitblinkt in hulpvaardigheid, inzet eerlijkheid en oprechtheid.
Een paar dagen geleden had ik mijn CX een onderhoudsbeurt gegeven. De gewone zaken: luchtfilter, oliefilter, olie verversen, kleppen stellen, je kent het allemaal wel. Alleen het synchroniseren van de carburateurs, dat kan ik niet zelf, want daar heb ik het gereedschap niet voor. Dus belde ik ouwe Jan.
Jan stond meteen klaar. Zelfs toen ik aangaf de avond van mijn telefoontje tijd te hebben was dat geen probleem. Ik mocht meteen komen.
Toen ik aan kwam rijden stond Jan al op me te wachten. De carport was leeggemaakt, het gereedschap lag klaar en de looplamp brandde al. Voordat ik mijn jas had opgehangen was mijn trouwe CX al ontdaan van tank en buddy en staken er twee vreemde, koperen, buisjes uit de inlaatbuizen met slangetjes aangesloten op twee vacuümmeters. Jan deed zijn magie.
Kom er eens om bij een garage. Een plek waar de monteur al op je staat te wachten terwijl je nog rijdt, en waar de werkzaamheden al begonnen zijn voordat je je jas hebt opgehangen. Dat bestaat niet meer.
Wij van de CX club kennen die luxe. Die luxe heet ouwe Jan. Geheel onbaatzuchtig heeft hij mijn CX vertroeteld en de carburateurs zo afgesteld dat hij beter loopt dan ooit tevoren. En passant heeft hij ook nog mijn Koni's afgesteld en getracht de wankele zijstandaard in eer en glorie te herstellen.
In iedere club heb je mensen die halen, en mensen die brengen. Jan is er eentje die brengt, veel brengt. Altijd bereid iemand te helpen, zijn kennis te delen en tijd voor je vrij te maken. Ouwe Jan is voor mij het icoon van de CX club. Wat moet je als club zonder mensen als ouwe Jan?