Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

type cx 500, a,b of z

Schrijver idsert
Gast 
#1 | Geplaatst: 12 aug. 2009 17:50 
Beste leden,

Hoe weet je of je een CX 500 A, B of Z hebt? Het heeft met de framenummers temaken, maar ik weet nog niet welke framenummers bij welk type horen. Zijn onderdelen van deze types uitwisselbaar of kan je bochten van een CX 500 a echt niet op een CX 500 Z zetten? Hoop dat iemand mij een korte uitleg kan geven.

Vriendelijke groet, Idsert

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 aug. 2009 18:31 
Idsert,

Een korte uitleg staat natuurlijk al bij "Over CX" waar alle typen met hun verschillen staan.

<onderstaande is eerlijk gekopieerd>
de 'z'
Het eerste model van de CX, zoals deze werd geintroduceerd in 1977. In 1978 werden de eerste exemplaren in Nederland geimporteerd. Kenmerken zijn de blanke Comstarvelgen, het ronde remvloeistof-reservoir, de zwarte kunstof radiatorkap.

de 'A' (eerste update)
Kleine aanpassingen op het eerste model van de CX. In 1979 werden de eerste exemplaren in Nederland geimporteerd. Kenmerken zijn iets andere Comstarvelgen, het ronde remvloeistof-reservoir, andere remhandel en de kunstof radiatorkap.

de 'B' ( tweede update)
In navolging op de CXA verscheen even later de CX-B. Deze is te herkennen aan het kleine cockpitruitje, het rechthoekige remvloeistof-reservoir, de verchroomde aluminium radiatorgrille en de zwarte ('omgedraaide') Comstarvelgen.
<einde gekopieerde gedeelte>
De onderdelen van z, A, B zijn, op een paar hele kleine uitzonderingen na, uitwisselbaar. Rempotje en remlichtschakelaars zijn bijv. net ietsje anders tussen de 'z' en de A, B

De rest past dus vrijwel altijd.

Maar dat is z,A,B. Exoten als GL en E en C , daar laat ik me niet over uit, daar weet ik te weinig van.

Harmony,
Hans.
( en als het niet past, .... gebruik je een hamer....)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 aug. 2009 19:31 
de eerste cx500 had blank gelakte velgen met zwarte rubberen spaak uit einde vanaf 1977 tot 1980
daarna met de zwarte comstar velgen en een ruitje op de cokpit
verders het frame nummer begint met CX500 en daarna het frame nummer
motor nummer begint met cx500-20037... tot 20517...
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver idsert
Gast 
#4 | Geplaatst: 12 aug. 2009 19:34 
Beste Hans,

Bedankt voor je reactie. Inderdaad had ik (natuurlijk) al het stuk 'over CX' gelezen. Maar mijn CX is behoorlijk omgebouwd en er zit onder andere geen scherpje meer op en de remhendel is vervangen. Ik heb blanke comstar velgen en heb dus waarschijnlijk een a of z. Hoe kom ik erachter wat het is, of maakt het eigenlijk helemaal niet uit wanneer je reserveonderdelen nodig hebt?

Vriendelijke groet, Idsert

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 aug. 2009 21:18 
Idsert,

Blanke comstar is inderdaad waarschijnlijk 'z' of 'A' . Zwarte kunststof radiator omhulling, maakt het nog waarschijnlijker.

Nou weet ik het nioet precies, maar in elk geval op mijn 'z' zit er geen "toeter"op het inspectie gat van het carter. Ik dacht dat die op de 'A' modellen wel zaten.
En verder is natuurlijk het bouwjaar een leuke aanwijzing....

Maakt niet uit, het meeste spul past als je wat nodig hebt. Als je bij CMSNL kijkt zijn nummers en maten en onderdelen (bijna) allemaal gelijk.

zadel, wielen, radiator, schakelpedaal, cardan, lampjes, handvatten, achterlicht, CDI-unit, stator, achterdeksel, koppelingsplaten etc. allemaal hetzelfde.

Harmony,
Hans.
( niet hetzelfde, maar anders )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver theojansen
Gast 
#6 | Geplaatst: 12 aug. 2009 23:15 
wat kan ik nog aanvullen?
Idsert, die 'toeter' op het inspectiegat is de 'vernieuwde' carterontluchting op de B.
kom je nog eens langs om de compressie te meten?
theoj

Schrijver idsert
Gast 
#7 | Geplaatst: 13 aug. 2009 00:13 
Bedankt voor de informatie heren, ik weet zeker dat het een cx 500 z is. Er zit namelijk niet zo'n toeter op die ik wel een keer gezien heb op een cx 500 a. Ik snap alleen niet waarom een adverteerder met CX 500 uitlaten het voor doet komen dat er andere uitlaten zijn voor een CX 500 A als voor een CX 500 Z? Kan iemand dat uitleggen? Eigenlijk maakt het namelijk niks uit is het verhaal dat ik van jullie begrijp.
Theo, kan ik zaterdag langskomen?

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 type cx 500, a,b of z

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven