De Lilac (engels voor 'sering') was begin jaren '60 de japanse kopie van de duitse Victoria Bergmeister.
Vanwege de vele kinderziektes een waardeloze machine (in Japan moest men nog veel leren) die snel stuk ging.
Te weinig smering van de krukas, door een foutief geboord oliekanaal, vastlopende bigends en (zelfs gebarsten) zuigers en zeer slechte kwaliteit zuigerveren met snel een hoog olieverbruik tot gevolg. Het merk heeft dan ook niet lang (tot 1968) bestaan. In NL is er zeker nog 1 Lilac type LS 18 (250 cc 18 PK en als ie liep 120 km/u snel) overgebleven (in 1968 waren er in totaal in NL 173 Lilacs van de diverse uitvoeringen/modellen geregistreerd); maar ik geloof niet dat die rijvaardig is.
Maar Lilac was absoluut niet de voorloper van de CX.
De auteur van dat artikel moet zich toch wat beter in de historie verdiepen !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.