Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

tijdschrift: Motor speciaal, winter 2009/2010

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 11 dec. 2009 09:40 | Aangepast door: marcobecker 
Beste club leden,

Bij deze had ik graag even een tijdschrift bij u onder de aandacht willen brengen. Het gaat om het tijdschrift Motor speciaal. ( winter / 2009 / 2010. Kleur rood op de voorkant. )

De CX turbo wordt daarin uitvoerig beschreven met nog enkele andere modellen. De titel waar de motorfiets in vermeld is heet: Wegwijzer voor de toekomst. Dit is op bladzij 19 terug te vinden. Tevens staat er een stuk over de LILAC vermeld, de voorloper van de CX, maar ook een 360 cc V twin waarvan een afbeelding is terug te vinden. Samen met een foto van een 350 cc prototype. Ze gaan vliegens vlug door de turbo geschiedenis heen. Het artikel bestaat uit 7 pagina's met mooie foto's.

Dus mensen, kijk in de schappen van de boekwinkel, en zie wat voor mooi blad er ligt.
Groetjes marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 dec. 2009 15:48 | Aangepast door: Hans 
De Lilac (engels voor 'sering') was begin jaren '60 de japanse kopie van de duitse Victoria Bergmeister.
Vanwege de vele kinderziektes een waardeloze machine (in Japan moest men nog veel leren) die snel stuk ging.
Te weinig smering van de krukas, door een foutief geboord oliekanaal, vastlopende bigends en (zelfs gebarsten) zuigers en zeer slechte kwaliteit zuigerveren met snel een hoog olieverbruik tot gevolg. Het merk heeft dan ook niet lang (tot 1968) bestaan. In NL is er zeker nog 1 Lilac type LS 18 (250 cc 18 PK en als ie liep 120 km/u snel) overgebleven (in 1968 waren er in totaal in NL 173 Lilacs van de diverse uitvoeringen/modellen geregistreerd); maar ik geloof niet dat die rijvaardig is.
Maar Lilac was absoluut niet de voorloper van de CX.
De auteur van dat artikel moet zich toch wat beter in de historie verdiepen !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 dec. 2009 16:29 
Dat begrijp is, maar het gaat om de bouw wijze van de V twin, hiervoor heeft LILAC iets kunnen betekenen.
In die optiek moetje het stuk ook lezen.
Mooie info trouwens,


Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 dec. 2009 21:24 | Aangepast door: Hans 
Marco,

als het gaat om een bouwwijze, dan is de Guzzi V7 een veel beter voorbeeld !
En trouwens er zijn legio voorbeelden van V twins in de meest exotische vormen vanaf pak hem beet 1890.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 dec. 2009 21:29 
Naar aanleiding van jullie discussie over het artikel in Motor Speciaal ( prima initiatief van Wout Meppelink trouwens ) het volgende: Met Christian Leon werd ik uitgenodigd om op Suzuka het prototype van de CBX 1100 te komen proefrijden. Na afloop, de volgende dag, vroeg Irimajir ( presidentvan R&D ) me om bij de Suzuka fabriek nog iets anders te komen bekijken. Het was , je raadt het al de CX 500. Op een klein fabriekscircuitje reed ik een paar rondjes en hij vroeg om een reactie. Ik zei: " de eerste versnelling is wat snatchy en hij ziet er merkwaardig uit". Dat laatste moet je zo laten zei ik want dat geeft hem karakter. Het zal in het begin niet geweldig verkopen maar dat komt wel.
Wat betreft het Lilac verleden heb ik, Iri-san kennende, zo mijn twijfels. Ik weet vrijwel zeker dat het een volledig eigen ontwerp is.
Wat betreft de Turbo kan ik je zeggen dat dit prestige object gedragen werd door Inoe, samen met Yagi de grote wetenschappers van Honda, die moest zorgen dat het geen zorgenkind zou worden. Ook het design bewonder ik zeer en is van de hand van Morioka.Hij heeft later ook de Bol d 'Or 900 ontworpen.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 dec. 2009 21:49 
Toch maar gelukkig dat de japanners pas na de oorlog hun intrede deden in de motorfietswereld.
Want alles, maar dan ook echt alles was daarvoor door m.n. de europeanen al uitgevonden!
Hooguit dat de japanners hun kopien daarvan verbetert hebben, maar echt hoor, in die jaren was er absoluut geen sprake van eigen japanse ontwerpen !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 dec. 2009 22:41 
Wat een rare reactie, wat bedoel je met gelukkig? Ik beweer helemaal niet dat er hiervoor geen V-twin bestond of zoiets onnozels. Je moest is weten wat voor waardering de Japanners van Honda hadden en hebben voor de Europeanen wat betreft hun ontdekking en ontwikkeling van de Otto - en Dieselmotoren. Zoals je al zegt is er weinig nieuws onder de zon maar wat de Japanners o.a. wel gebracht hebben is duurzaamheid ( bij hoge toerentallen ) Verder waren de de successen van Honda in de 60-er GP jaren vooral te danken aan fundamentele research voor het berekenen van in-en uitlaatlengtes waar de Europeanen op dat moment nog nooit van gehoord hadden. Zie de SAE-papers va Dr.Yagi c.s uit de 70-er jaren.

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#8 | Geplaatst: 11 dec. 2009 23:07 
Verbaas mij erover, dat Jaap de Visser samen met Christian Leon was uitgenodigd voor testritten, dam moet Jaap zich naar mij idee zich eens uitvoerig voorstellen/

Paul( die in zijn garage nog een replica helm van Jean Claude Chemarin ( de maat van Leon) heeft staan).

Schrijver sieds

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 12 dec. 2009 12:50 
Hallo Jaap,

Ik ben nu ook heel nieuwsgierig geworden wie Jaap de Visser is.
Aangemeld aug 2007 bij de CX club, nu een eerste reactie.

Zie op Google dat je bij de sectie Vlaardingen voor AJS en Matchless motoren een lezing hebt gehouden over smeerolie.

Misschien kun je iets meer vertellen over je CX / Honda ervaring in Japan.

Groeten Sieds
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 12 dec. 2009 16:22 
Zie de showroom, CX nr 110
of klik CX van Jaap Visser.
Die ene Lilac die nog in Nederland zou zijn, staat volgens mij bij Cock van de Heuvel in Tiel, tussen zijn verzameling Japanse motoren.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 12 dec. 2009 20:43 
Dit forum lijkt me nou niet de plaats om erg veel meer over mijn achtergronden te vertellen.
Wellicht dat er in de toekomst zich ergens een gelegenheid voordoet om dat is te doen. Al hoe wel over mezelf vertellen niet mijn favoriete hobby is. Bij onderwerpen waarbij ik uit mijn ervaring ( o.a. opgedaan bij Motor en Honda NL ) kan putten lijkt me dat beter op zijn plaats. Voor dit moment laat ik het hier even bij.

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 12 dec. 2009 20:55 
En hier bij mij thuis heb ik liggen een exemplaar van het weekblad 'MOTOR', nr. 21 gedateerd mei 1978 waarbij op de voorpagina deze daar nog blauwe CX 500 met overeenkomstig kenteken. Onmiskenbaar. En een middenposter met een blauwe CX. Verzamelexemplaar.
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver jongleon
Gast 
#13 | Geplaatst: 12 dec. 2009 22:42 
In het australische nationale motormuseum hadden ze een groot aantal motoren in een tijdelijke exibitie en volgens mij heb ik daar een marusho/lilac gezien. De gelijkenis met de cx viel me natuurlijk meteen op. Leuk om nu te weten dat ze ook echt verwand zijn. Opmerkelijke motor voor zijn tijd.

Schrijver sieds

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 13 dec. 2009 09:43 | Aangepast door: sieds 
LILAC Wikipedia
Nooit geweten, wel leuk om te lezen en te zien

Groeten Sieds
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Joshua62
Gast 
#15 | Geplaatst: 13 dec. 2009 10:28 | Aangepast door: Joshua62 
Al zoekende en lezend kwam ik er nog een tegen.

Victoria Bergmeister 1954

Groet,
Jos

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 tijdschrift: Motor speciaal, winter 2009/2010

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven