Lang heb ik lopen zoeken naar een ultieme motorfiets om een cafe-racer van te maken. Rond 2011 was ik naarstig op zoek en in 2012 liep ik dus tegen een CX500C aan die ik voor een appel en ei kon overnemen. Ofschoon ik mijn bedenkingen had vertelde de verkoper mij dat het geen enkel probleem was om met de Custom van Eindhoven naar Leeuwarden te rijden. En verdorie het ding liep perfect, zijdezacht met weinig bijgeluiden. Eigenlijk was ik toen al verkocht.
Eenmaal thuis bedacht ik me dat ik er nog wel wat extra onderdelen bij moest hebben om mijn plannen te vervullen. Ik moest en zou 2 tanken nodig hebben: eentje als tank en de andere als basis voor mijn zitje. Bij de zoektocht naar 2 tanken liep ik tegen een gedemonteerde CX aan. Die heb ik maar meegenomen en vanaf dat moment was ik besmet met het CX-virus.
Hierna volgden nog meer CX-en. Een CX500A die ik een paar jaar geleden in bezit had is me erg goed bevallen, helaas heb ik deze CX een dik jaar geleden verkocht aan iemand die er de zaag in ging zetten. Het deed zeer tot in mijn ziel om zo'n originele goede CX te verzagen.
De custom heb ik nooit verbouwd, enerzijds omdat het een leuk ding was om op te rijden en anderzijds was hij te goed om te verzagen. Nadeel van die custom is dat ik er niet echt lekker op zit. Boodschappen doen in de stad en naar een vriend 20km verderop is goed te doen maar langere afstanden zijn niet te doen. Ik zit te opgepropt op de Custom, iets waar ik bij de CX500A geen last van had.
Met het voorgaande in beschouwing nemende lijkt het mij dus een verstandig besluit om mijn CX500C om te bouwen tot een CX500B. En al helemaal toen ik wat fotos zag van een Finse film waarin een CX wordt getoond. De mooie Apple-Candy-Red kleur en het rekje en de two-tone buddyseat, wauw. Dat lijkt me wel wat. Zowat alle onderdelen voor een conversie liggen hier wel en aangezien ik per 1 maart een klusruimte ga betrekken is het dus ook mogelijk om een project te hebben waar een tijd aan gewerkt kan worden. Ik zal bij de verhuizing van de onderdelen meteen de meest geschikte onderdelen apart houden en hier en daar eens prijsopgave laten doen van Poedercoating en verchromen van diverse zaken. Mocht iemand een goed adresje hebben voor Poedercoaten en Verchromen dan hou ik me aanbevolen!
Wie later remt is langer snel!