Beste CX/GLers
Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Daniël, 23 jaar en ben op dit moment aan het afstuderen van mijn opleiding werktuigbouwkunde.
Ik ben hiervoor wat meer actief geweest op het Motor-forum en heb daar ook de restauratie/ombouw van mijn BMW R100RT uit 1983.(voor de geïnteresseerde
www.motor-forum.nl/Ombouw-BMW-R100RT-83-)
Nu kreeg ik via via te horen dat er een CX500 achter een schuurtje tegen een boompje aan stond geparkeerd, de eigenaar wilde er vanaf omdat hij er geen tijd voor had. Deze kans kon ik mij niet voorbij laten gaan dus heb ik deze een paar weken terug opgehaald. hieronder de foto's van het ophalen
op de terugweg meteen maar even langs de wasstraat gereden om de ergste bagger er af te spuiten en toen leek het op de foto al heel wat.
Vervolgens hem op de hefbrug gereden en begonnen met de belangrijke dingen te controleren om te kijken of hij wil lopen.
Als eerste maar eens gekeken of het blok überhaupt wel los was, dus bougies er uit en een drupje olie op de zuiger en langzaam aan het achterwiel draaien, geen beweging in te krijgen
Gelukkig was het alleen de remtrommel welke vast zat, met een tik van de hamer liep het achterwiel soepel dus nog eens proberen, en nu draaide het blok netjes rond. vervolgens alle olie er uit laten lopen en nieuwe er in, nieuwe bougies er in en de carburateurs gereinigd.
Na de carbs er weer op gezet te hebben en een auto-accu met startkabels aan de plus en min gehangen te hebben liep hij alweer
helaas met een harde tik in het blok wat van de nokkenas af bleek te komen.
Afgelopen zaterdag eindelijk tijd gehad om op onderzoek uit te gaan dus het blok er onderuit en open maken die handel, met de handige filmpjes van Marco is dit erg goed te doen, dank daarvoor!
Ik wist dat de nokkenasketting nog wel eens versleten is dus ik was er een beetje vanuit gegaan dat de tik daardoor werd veroorzaakt, gelukkig, maar ook helaas, was deze al wel eens vervangen aangezien de ketting, de spanner en de geleider er nog goed uit zien. Ook loopt de ketting nog mooi soepel rond.
en dan nu de helaas, verder het blok uit elkaar dus de nokkenas er uit, het lager aan de voorkant zag er nog prima uit dus het leek er niet op dat er te weinig olie is geweest ook het achterste lager zag er nog mooi uit, toen de nokkenas er uit wat bleek er een vlakke kant op één van de nokken te zitten. Daarna ook de tuimelaars er uit gehaald waarvan er 2 er erg slecht aan toe zijn, met deze kennis vind ik het nog bijzonder dat het blok nog zo goed liep, klom ook mooi in toeren dus echt niet verwacht. hieronder de foto's
Nu is mijn vraag aan jullie wat is het beste op te doen, ik zag al dat een nieuwe nokkenas erg prijzig is dus ik vroeg me af of iemand deze onderdelen uit een donorblok heeft liggen en dat het misschien slim is om er een compleet ander blok onder te hangen?
Groeten,
Daniël
EDIT: ik heb op meerdere manieren/sites geprobeerd de foto's goed te krijgen maar begrijp niet waar het aan ligt. en ja ik heb de handleiding gevolgd