Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten hondacx500.nl Forum / Projecten /   
 

Lazy restauration GL500 kuiploos.

 
Schrijver GL5
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 mei 2017 17:46 | Aangepast door: GL5 
Hoi,

De import GL500D PC02 'naked' version heb ik al weer bijna 9 jaar.

Op een gegeven ogenblik kwam er een CX500.
Met veel km op de teller, ik vermoed het laatste aangezien de zuigers en versnellingsbak versleten waren. CX toch maar weg gedaan.

Paar jaartjes later vroeg een kennis of ik zijn motor een beurtje wilde geven. Geen probleem, doe ik wel effe.
Maar bij de testrit sloeg het lotje toe en stond er een maand later weer een eigen motorfiets.
Door het gepruts van de overheid en de overvolle wegen veel auto's weg gedaan en was er steeds meer tijd voor de motor.
Dan ga je op zoek naar een kofferset en blijkt een hele motor kopen een betere optie en heb je ook weer een
kast vol met onderdelen.
Dan komt het idee om de motor eens goed aan te gaan pakken en heb ik er nog eentje bij gekocht zodat je toch kan blijven rijden.
Die was heul goedkoop, maar had flink wat TLC nodig. Die vlieger ging niet geheel op.

Van de week begonnen met het rijdende exemplaar om deze zomer klaar te maken.
Alles even los en nakijken en invetten en aanpakken etc, zonder dat het een te groot evenement gaat worden en de motor pas klaar is na de zomer...

Het andere exemplaar is volgens mij een in Nederland geleverd exemplaar, versie met kuip.
Heeft echter een raar framenummer zonder CM code. Alleen PC02 en dan alleen nummers.

Schrijver GL5
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 mei 2017 18:03 
De achteras zit er al weer bijna onder.

Even een vraagje.
Voordat ik de achteras los heb gehaald heb ik de as (grote inbus lagerpen) bout contramoer tov brug gemerkt.
Bij het weer in elkaar zetten kon ik de lagerpen een halve slag extra indraaien.
Nu heeft een lager iets speling nodig om de smeerfilm ideaal te houden.
Hoeveel speling geven jullie?

Ik heb de schokbreker los gehaald en daar bleek achter de rubberenhoes behoorlijk wat vuiligheid te
zitten. Ik monteer de hoes met tie-wraps en monteer op het slangetje een benzine filtertje zodat er niet meer
zoveel rotzooi wordt in 'gepompt'.
De keerring was gelukkig goed en het chroom had ook geen beschadigingen.

Uit de demper kwam 300cc olie en ik heb er ATF D F/G 330cc met een vacuümpompje weer terug in gedaan.
Werkte perfect.
Olie in het potje, vacuüm trekken en vervolgens drukt de atmosfeer de olie in de demper...

De bussen van het 'schommel' gedeelte waren beschadigd, met wat vreetsporen.
Schoon gemaakt, geschuurd, schoon gemaakt en ingevet met Keramisch vet (zit er over na te denken om bij de
volgende keer smeernippels te plaatsten).

Uitlaatspul schoon gemaakt en gaat straks in de verf. Ben benieuwd hoe goed dat spul blijft houden.
Achterwiel balanceren en dan kan die er ook weer onder en dan aan de gang met de voorvering.

Gr.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 mei 2017 22:52 | Aangepast door: brinkcx 
Als ik 't goed begrijp bedoel je de as/pen van de swingarm links.

Die moet je beslist met de lagers netjes in het vet monteren volgens het boekje, niet gewoon vastzetten dan vervorm je de swingarm rechts. De conische swingarm lagers hebben bij montage met voorgeschreven koppel geen speling maar een lichte voorspanning, ze roteren nauwelijks in bedrijf en er is geen smeerfilm zoals bij bv. een lager in de versnellingsbak. Je moet de swingarm zelf met de hand soepel kunnen bewegen, geen voelbare speling.

Mooi bezig zo te horen, plezier,

Frans

edit verduidelijking, kon verkeerd uitgelegd/gelezen/begrepen worden (kan nog steeds natuurlijk )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver GL5
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 mei 2017 15:09 
Correct begrepen, dus goed omschreven.

Oh ja, volgens het boekje.
Heb er stapels van, leuk om te lezen.
Maar kom zelf uit een tijd dat die boekjes niet zoveel zin hadden.
Alles was al zo versleten .... dat je andere keuzes moest maken.

De GL's horen zo'n 9-12 N.m voorspanning te krijgen (sommige CX vanaf 8 tot max 10,8 of andere weer tot 13).
Aangezien mijn achteras een halve omwenteling speling had en prima functioneerde en ik geen momentsleutel
heb met zo'n lage waarde doe ik het liever op gevoel.
Aangezien de rotatie (lees pendel) snelheid laag is houd ik het nu op zeer licht aanspannen.
Kan je in deze situatie minder snel mee in de knoop komen als andersom.
Vetten doe ik graag en veel en heb als une chef cuisinier meerdere potjes staan.
Want niet elk vetje hoort op elk plekje.
Hier hoorde SKF lagervet (potje nummer 4)

Oja, aangezien ik niet zo'n grote inbussleutel heb, heb ik van een M10 boutje, wat moertjes en wat plak er
1tje gemaakt.
Een dop 32 moest gedeeltelijk sneuvelen voor de contramoer.

De hoes had wat scheurtjes in een rib (da's dan weer iets mats) gedicht met rubberkit en er vervolgens met die
kit nog een ring omheen gekit. Geheel in de vaseline (potje nummer 6) besmeurd.
In de zon en na de juiste baktijd er weer tussen geprutst.

Hier een lijst van de potjes met vet;

1 - Universeelvet
2 - Kopervet
3 - Molycote
4 - SKF Lagervet
5 - Keramischvet
6 - Vasaline
7 - M.Sanders vet
8 - Ketting
9 - ATE rem vet
10 - Potje oude geen idee, maar dik geworden vet, handig voor spieën ed.
11 - Tecktyl (gebruik al isnie vet)

Dan komen we al bijna bij de oliën, das nen nog langer lijst met aan kop;
WD 40

Vandaag het uitlaat middenstuk schoonmaken en in de lak.
Hoop dat deze lak houdt, veelal is hitte bestendige lak niet meer wat het geweest is.
Ga het wel bakken, dus ruzie met de vrouw op de agenda.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 mei 2017 22:47 
Voor die grote inbus gebruik ik een M10 verlengmoer en een sleutel 17, werkt goed.

(Op mijn tafel staan niet zoveel potjes. Ik kan dat niet zo goed, dat steeds zingen van "ik heb een potje, potje, potje vet al op de tafel gezet enz. enz.")

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver GL5
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 1 juni 2017 14:10 
Bakken van de middendemper was geen succes, gaat te snel heftig stinken.
Dus maar weer in de zon.

Uitlaatbochten binnenzijde met staalborstel bewerkt daarna met schuurpapier 800 en een teiltje wasmiddelwater.
De motor zijde is niet meer te redden dus die gaat in de zwarte verf.
De rest daarna poetsen.
Helemaal zwart vind ik niet mooi, weer helemaal naar chroom te duur.
Wil wel het originele systeem met dubbele buis behouden.

Eerder bestelde keerring schakelpook foetsie.
Maar even bij een tractor bedrijf nieuwe besteld, deze keer versie met stoflip 14x26x7.

Schrijver GL5
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 2 okt. 2017 10:20 
Zo!
Afgelopen week uitlaten getest.
Ik had 6 setjes staan, 4 geprobeerd de rest nu teveel gedoe.
Het is voorlopig de Marvingset geworden.
De Sankei 2095 (niet verwarren met de 2038) was een goede tweede, stukkie feller maar ook weer meer herrie.

Ook meteen het grotere 18" achterwiel van een first gen CX eronder.
Wat een rust op de snelweg nu zeg.
Oke ik trek de 700cc jeugd er niet meer uit, tja kannie alles hebben ...

Meteen ook weer eens heeele oude banden kunnen testen;

Voor een Metzeler ME 33 Laser 100/90/19/57H uit de 27ste week 1994
Achter een Bridgestone Battlax BT45 4.00x18 64H uit de 52ste week 1989

Dan merk je ook wat de techniek gedaan heeft de laatste tijd.
Banden hielden zich super (ook met 120), zo lang kan dus ook dat oude spul mee gaan.
Ik heb al vaker op oude banden gereden, soms nog ouder en er valt me eigenlijk maar een ding op.
Hoe oud een band ook is in de zomer merk je er nauwelijks wat van als je je aan de snelheid houdt.
Maar wee de gebeente het begint iets te regenen (of kouder wordt).
Moderne banden gaan tegenwoordig minder lang mee dus ik ga er maar van uit dat die compounds het
veel beter doen in de nattigheid.
Ik heb hier al een band staan van 7 jaar oud met scheuren. Blijken niet meer tegen siliconen te kunnen.
Dus gebruik nu talkpoeder.

Stuur weer beter gezet, kreeg wel heel veel last van de polzen, vind zo'n 'chopper achtig' stuur maar nix.
Stepjes zitten ook niet lekker, dus die maar verder naar beneden.
Zadel had ik al iets naar achter gezet.
Maar is in geheel nog niet optimaal.

Iemand nog ideeën?

Ga ze denk ik nu monteren aan de montage punten onder aan het blok.

Weerstanden uit de bougiedoppen gehaald en er een op maat gezaagd RVS boutje tussen gestopt.
Dat scheelt met starten zeg ...

Gr.

Schrijver GL5
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 maart 2018 09:13 | Aangepast door: GL5 
Gisteren nog maar het eea aangepast. Ik was op zoek naar voetplaten, maar kon die zo snel niet vinden.
Die van een GoldWing passen niet echt. Dan maar de voetsteunen aanpassen.
Van 4st 2 lange gemaakt en vast gemaakt aan de onderste motorbout.

Maar dan zit je ook met je schakelpook en rempedaal.
Van twee schakelpoken een V-pook gemaakt, wilde ik eens proberen.
Maar dat schakeld super.
Voet zit nu tussen twee schakelpoken in en het schakel gevoel is
beduidend beter.
Nu nog wat prutsen met valbeugels en koffers en dan mag
de lente verder doorzetten.

Gr.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 26 maart 2018 10:15 
Eh, wat is een V-pook? Doe eens een plaatje?


(Kan je 'm ook voor de BBQ gebruiken?)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver GL5
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 26 maart 2018 21:23 | Aangepast door: GL5 
Als alles aangepast is, doe ik wel ff een plaatje.

Schrijver GL5
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 31 maart 2018 20:01 | Aangepast door: GL5 
Foto:

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 31 maart 2018 21:04 
Aha, dank, weer wat geleerd!

Groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Projecten hondacx500.nl Forum / Projecten /
 Lazy restauration GL500 kuiploos.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven