Goed, het zal wel iets worden, maar eerst..... het verrassings-pakket openen. Oftewel eens goed bekijken en helemaal uit elkaar. Nou, dat bekijken was ook de moeite waard. Onderhoud moet uitstekend geweest zijn voordat ie buiten gezet werd. Alles wat normaal onderhouden wordt was keurig in orde onder de roest en corrosie.. zelfs luchtfilter was zo te zien nieuw, olie schoon, ketting gesteld, koelvloeistof vers en radiateur vol. Enig defect gevonden : draadbreuk in connector contactslot. Vervelend zoiets en lastig te vinden als het je overkomt, dan heb je soms wel/geen stroom, misschien is de CX daarom aan de kant gezet.
Dan maar proberen... verse olie erin, beetje olie in de cylinders, rond laten lopen zonder bougies tot er overal verse olie is. Bougies er in, verse benzine, startknop..... 2 pruttels... lopen ! Zuigerveren moeten even weer wennen, maar mooi rustig blok... lijkt wel of die 30K op de klok echt zijn.
Maar goed, uit elkaar dan maar, en dan krijg je dit dus :
weinig hè? Blok op achtergrond telt niet, da's van erik1, bijbehorend exemplaar is dit:
Vies, maar roest en corrosie is overal oppervlakkig, zelf de achterbrug is prima zonder gaten die je vaak ziet.
Ander probleempje wel op deze foto. het subframe zit muurvast op de onderste tapeinden. De spuitbus kruipolie op de foto is leeg. Warm stoken helpt niet, en roodgloeiend kan niet want dan smelt het blok. Dat wordt zagen en slijpen. Ook niet zo erg, maar dan moet je wel een verse hebben. Heeft iemand er nog eentje rondslingeren? Ik heb er - echt waar - pas twee weg gegooid want die heb je toch nooit nodig nietwaar?
Nog zo'n uitdaginkje :
dat is de onderste ring van conische balhoofdlagers, ingeslagen, heeft ooit te los gezeten, moet vervangen. Maar dan moet ie er wel eerst uit er er is geen randje om op te tikken zoals bij de originele kogel lagers.
Bekende methodes waar ik eigenlijk allemaal niet aan wil:
- goed gereedschap, dwz een trekker voor lagers in blind gat. Die heb ik niet. Zijn wel te koop, heeft iemand dat wel eens gedaan?
- rupsje oplassen aan binnenkant. Bij afkoelen krimpt de ring en komt los. Leuk, maar ik kan niet lassen en of dat werkt?
- gaatjes boren van boven af zodat je met pennetje ring kan uit tikken. Wil ik niet doen wegens sterkte en risico scheuren later.
- met dremel ring door slijpen. Lijkt me heel lastig en snel schade aan frame (?)
iemand nog een goed idee of ervaring?
(en er is nog een forum lid hier die binnenkort nog eens langs gaat komen met net zo'n geval, dan heb ik er dus twee zo Hoera)
U ziet `t, CX werk genoeg hier !
Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰