Een tijdje geleden had ik weer eens wat gekocht, zoveel eigenlijk dat ik eerst maar eens moest uitmaken wat ik er mee aan moest. Belangrijkste deel van de inkoop was deze CX :
en die was er uiterlijk slecht aan toe maar techniek die niet nat geworden was schijnbaar goed. Een paar suggesties van hier zoals bv. een leuke fruit cake er van maken werden onderzocht maar niet uitgevoerd. Wel was ik weer de CX genaamd "klodder" weer eens tegen gekomen, deze dus
alweer een jaar of wat geleden opgebouwd uit wat er zoal in de garage los lag. Die rijdt nog steeds (bij neef Jan) en ik vond 'm zelf ook nog steeds wel leuk. Daarom maar eens begonnen er iets in die richting van te maken, frame ontroesten en rood maken om te beginnen. Bij nader inzien dat maar niet zelf gedaan (zwaar en vies werk) maar weg gebracht naar een bedrijf in de buurt dat soms een motor frame-pje voor een mats prijsje doet. Ook nog even wezen kijken, voor dat zoiets de oven ingaat ziet het er erg bleek uit :
na doorwarmen werd het dan het gevraagde rood. RAL3000 om precies te zijn, dat kan ik een spuitbusje met exact dezelfde kleur kopen voor het kleine spul. Als je het dan eenmaal thuis hebt ziet het er ongeveer zo uit - al een beetje in bewerking :
de T-stukjes voor de voorvork en balhoofdlagers zitten er hier al in om te zien of het goed past, want - zoals de oplettende lezers zeker al gezien hebben - dit is een Z/A/B frame maar een GL500 voorvork. Ja een GL vork is langer, ik weet het, maar die had ik ook gekocht voor weinig met mooi wiel en nieuwe band en het is passend te maken
.
U ziet het, er gebeurt wat. Idee is om er eerst maar eens een goed rijdend geheel van te maken, daarna zien we wel verder. Zolang ik 't maar leuk vind. En al teveel glimmende CX bouwsels gezien die niet of met moeite rijden konden omdat men niet eerst even geprobeerd had er mee te rijden. En goede blokken worden zeldzaam, maar ik denk wel genoeg spul te hebben.
Goed, we zijn allemaal CX fijnproevers hier en jullie hebben ongetwijfeld met smart gewacht op bericht over de voortgang, nou, je bent weer bij, aanvullende ideetjes welkom 😎 Wordt vervolgd!
Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰