Goed, als bijdrage aan het CX volksvermaak maar weer eens de stand van het lopende project laten zien. Zoals alle CX projecten zit het niet altijd mee en is het altijd te duur. Dat laatste zal wel aan mij liggen, te zuinig denk ik.
Okee.. blok verder schoon gemaakt met de dremel, wat schuurspul en geduld. Ziet er nu weer uit als fatsoenlijk aluminium dat al wat meegemaakt heeft, prima. De kleppendeksels zijn lastig netjes blank te krijgen, dus die zijn nu ook blauw. Het CDI kastje trouwens ook meegenomen. Alle kleuren mag als het maar niet dat zwart is.
Nu wordt het spannend, echt iets er aan bouwen. Beginnen met de los gekochte Harley uitlaten, die zouden moeten passen, zag er vooraf goed uit. Ja, ze passen, maar niet op de JAMA H-box die ik dacht te gebruiken. Wel op een originele Honda box, eentje van een CX500Z, met dank aan Henk Honki Tonk. Dat ziet er dan zo uit :
staat best aardig toch? Verder afdichten en klemmen er op volgt nog, benieuwd hoe dat gaat klinken. Voor wie ook die HD dingen denkt gebruiken, het is een specifiek type van (dacht ik ) een "sportster 88" wat dat dan ook mag zijn (HD onderdeel nummer op verzoek) Maar uh, nou passen de C-voetsteunen niet meer, H-box is te breed. Stukje er uit en af slijpen dan maar. En nog steeds een C rempedaal nodig zoals te zien. Ook zitten er inmiddels balgen op de voorvork, lastig te krijgen in de goede maat (gevonden bij Louis) maar hopelijk zijn en blijven de seals nu heel. Remmen geheel gereviseerd, zuigers, seals, blokken en slangen. Kassa! Een super goedkope rem hoofd cylinder die ik nog had liggen gaf wat kwaliteits problemen. De terugloop boring zat dicht (dan krijg je er nooit vloeistof in) en toen dat gemaakt was bleek er een gietgal (gaatje dus) in het huis achter zuiger te zitten. De gemeente Montferland weer blij met meer oud ijzer dus. Met spul uit 't rek hier een goede Honda hendel samengesteld, die werkt. Altijd wat.. (en ja, je krijgt de kwaliteit waarvoor je betaalt, zie ook verder op)
Dan nu maar eens zien of we wat met die chinese teller kunnen. Uitzoeken hoe 't werkt is een probleem op zich, en dan een plaatsje voorop geven, ook ergens contact slot en choke wegzetten. Alles een beetje voorlopig, eerst maar eens rijden.
Kijk, teller er op :
net echt ! Nou moet ie ook nog gaan werken, dus wat draadjes maken. Omdat het later wel weer zal veranderen losse verloopkabeltjes gemaakt zodat de originele kabelboom tenminste heel blijft. Dat lukt, alleen moet ik nog even dit netjes maken
pikant detail : de koplamp. Die kreeg ik zo ongeveer gratis bij de steuntjes die ik besteld had in het verre oosten. H4 35/35 Watt, meer bromfiets lampje dus. Wat je niet verwacht is dat men daar kans gezien heeft de reflector er ondersteboven in te monteren. Duurt even voor dat je ziet... Zal later toch een echte koplamp kopen, ook met een E keurmerk en zo. heb ik wel gedaan voor de knippers. Leuke verre oosten dingetjes ook, met E24 maar weinig licht zo te zien, nog eens kijken of dat veilig is in daglicht buiten.
Voordat de toerenteller werkt moet die ook gevoerd worden, en je kan 'm niet zomaar aan de CDI of bobines knopen. Ook wat voor gemaakt
lijkt erger dan het is (schema op verzoek) maar 't moet ook weer een plaatsje hebben. Bij ronddraaien op de startmotor lijkt het in ieder geval te werken, da's alvast iets. Met de stroom er op best mooi hoor:
Voorlopig het standaard kontje er maar aangeschroefd en voorop een GL500 spatbord (nu ook blauw!) en de belasting voor 2019 betaald, misschien dat het machien dan in Maart eens een rondje om de kerk kan rijden. Daarna maar weer kijken of er nog wat in 't motorpotje gevallen is voor mooie zetel en ander fraais. Hoe dan ook, U ziet 't, ik ben nog wel even bezig. Zonder goed plan, dat zal duidelijk zijn, maar morgen weer een dag ! Volgende aflevering bij rijdend geheel.
Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰