Zoals gezegd zou ik nog wel eens een stukje verder vertellen wanneer het machien een rondje om de kerk had gedaan. Welnu, na het passeren van de carnavals optocht kon dat uiteindelijk. Hij rijdt ! (of is 't een zij, of zelfs een geslachtsloze non-binaire CX ? Geen idee...)
En hoe ziet íe er nu uit? Nou zo dus :
Valt mee hè? Ja, mij ook. Een Portugese gastarbeider hier heeft al eens opgemerkt dat ik echt geen CX500 Custom hoefde te maken, dat had Honda al gedaan toch - heeft 't niet begrepen 😁😎 .
Bij de eerste test rit(ten) konden wel gelijk wat open vragen beantwoord worden, zoals:
- werkt dat, zo'n GL500 voorvork met een CX500 Z/A/B frame?
Ja, dat werkt naar mijn persoonlijke smaak uitstekend. In eerste aanleg stond er wel teveel voorspanning op de nieuwe conische balhoofd lagers, dat was bijna gevaarlijk te noemen. Dat na gesteld en de GL vorkpoten (die wat langer zijn dan die van een CX) nog wat omhoog geschoven. Vindt dat het nu heel plezierig rijdt, iets meer rechtuit stabiel dan standaard CX zoals te verwachten, en de vering werkt merkbaar beter dan de originele CX500 voorvork, met dikkere poten (35mm ipv 33mm), betere geleiding en 1,2 bar luchtdruk bovenop. Nou nog zien of de luchtdruk houdt en de nieuwe seals dicht blijven.
terzijde : zal wel aan mij liggen, maar ik blijf CX balhoofdlagers rare dingen vinden. Honda doet veel moeite om aan te geven met hoeveel voorspanning je het spul zou moeten monteren en dan lijkt het goed. Ja, totdat je die glimmende dikke 30 mm moer bovenop het T-stuk vastzet met het voorgeschreven koppel, dan staan ze plotseling te strak en kan je weer terug om de stelmoer bovenop het lager wat losser te zetten.
- zitpositie goed?
tot m'n verbazing, ja. Ook weer persoonlijke smaak natuurlijk, maar met C(ustom) voetsteunen (die me wel aardig leken,benen iets meer gestrekt), C(ustom) stuur en het "race" zadel Allemaal spul dat ik nog had liggen, blijkbaar voor mij goed en die maten blijven dus ook als er nieuw of beter materiaal voor gebruikt gaat worden.
- de Harley uitlaten
Zien er best stoer uit, en zo klinken ze ook. Stevig bruin geluid, niet dat het nu echt een herrie is maar ik ga eens omzien naar ietsje minder stoer. Iemand die ruilen wil voor een redelijk setje standaard ? Of het hele spul inclusief tussenpot voor een redelijk goede 2-in-1 die ook redelijk stil is? Kopen kan ook, ze hebben mij 85 euro gekost en ik hoef er niet aan te verdienen.
- blok loopt uitstekend, ziet er naar uit dat de dik 30 duizend km die op de klok stond wel klopt (!)
- de Chinese teller werkt
Snelheid klopt, toerenteller OK, benzine meter geeft nu temperatuur aan. Wel wat gevechten met wat eigenbouw electronica gehad om een stuursignaaltje van de CDI te halen voor de toerenteller maar ook dat is uiteindelijk gelukt.
En nu ?
Nou, de wilde ideetjes blijken in de praktijk nogal stevig afgeremd te worden door de financiën. Ik was b.v. op zoek naar een leuk voorvorkje met een 21" spaakwiel. Dat moest dan ook nog wel beetje stevig, zo'n CX weegt wat meer dan een 125cc crossertje, en dan kom je er achter dat je daarvoor samen met de remmen en zo toch al gauw zo'n 400-600 Euro moet uitgeven. Dat gaat dus niet gebeuren. Andere wilde plannen gaan om dezelfde reden voorlopig ook maar even de kast in.
In deze uitvoering eerst maar eens afmaken, nog werk zat. Dan meer lootjes kopen of zo
. Voorlopig wordt de titel "K2" of wel de tweede klodder, vernoemd naar een eerdere CX samengesteld uit wat er zoal los in de garage lag. U komt 'm nog wel eens tegen ! Nee, ik bedoel op de weg, niet binnenkort op MPL voor slechts 4999 Euro omdat ik er zoveel werk en geld ingestoken heb
En dank voor de belangstelling, je ziet 't, met een CX kan je altijd leuk bezig blijven !
Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰