Goedendag allemaal,
Hierbij mijn CX500 1980 scrambler project.
De to-do lijst:
Blok:
- stralen
- spuiten (beige/zwart)
- startmotor overhaal
- stator overhaal
- cyl.kop overhaal
Frame:
- Strippen
- Subframe maken
- Zit maken
- Nieuwe vering
- Voorvork opfrissen
- Velgen opfrissen en spuiten
- CDI & B-box houder maken
Electra:
- Nieuwe kabelboom maken
- B-box installeren (hoort bij de kabelboom maken)
- Nieuwe stuur controls
- Gelijkrichter checken (anders een nieuwe)
- CDI oem behouden
- Nieuwe koplamp
- Nieuwe richting aanwijzers
- Nieuw rem/rij licht achter
Tank:
- Strippen
- Uitdeuken/plamuren
- Spuiten
Uiteraard allemaal kleine puntjes op de i echter de to-do is alles in grote lijken.
Foto's volgen van het process.
Groeten,
Nick
UPDATES:Nummer 1:Blok openmaken en eens kijken wat we aantreffen.
Nadat ik de motor in onderdelen heb gekocht en thuis in de garage uitgestalt heb zat ik redelijk op de schopstoel. HOE ZAL HET BLOK ERUIT ZIEN??????
Nou daar ging ik dan, dopje 8, 10 en 12 in de aanslag, bak voor de olie en een dop 19 om het blok te laten rond draaien.
Inderdaad eerst eens het blok laten draaien, dopje eraf nummer 19 erop en zo soepel als een klontje boter in een goed warme pan ging ze rond.
BIG SMILE!
Daarna de olie plug eruit (er liep nog een prima liter uit het blok), olie filter eraf (die zag er proper uit!) en de carters los maken en de schade bekijken.
De ketting:
In top vorm en recent vervangen.
Stator:
In top vorm en ook recent vervangen.
Daarna de koppen eraf, dit ging soepeltjes en ook daar geen beren op de weg.
Algehele eerste indruk, dat het een mooi blok is (wat ketting inslag schade van de oude ketting maar echt minimaal) schone zuigers, mooie kleppen en geen olie/koelvloeistof gemengd.
Ook de pakkingen zagen er vrij nieuw uit.
Zie foto's:
Nummer 2:Nu alles uit elkaar ligt, schoon gemaakt is kan ik de boel laten stralen bij een kennis.
Alles afdoppen was nog even wat werk maar het is gelukt.
Nu is het een kleur kiezen, verf (VHT lak), pakkingen en keringen bestellen zodat het blok er straks netjes bij staat.
Zie foto's:
Nummer 3:Een van de twee cylinders had naar mijn idee toch wat aanslag en last van het stilstaan. De uitlaat kleppen gestraald, gecheckt op scheuren en daarna weer gemonteerd en gelapt.
Hoedjes vervangen en de boel weer in elkaar gezet.
Nummer 4:Spuiten van het blok in delen.
Eerst heb ik het blok in zijn geheel in de primer gezet, dit was goed te doen en net zo makkelijk.
Daarna heb ik het middelblok gespoten in de kleur Beige, zo ook de koppen en deze heb ik in de oven afgebakken.
De klep deksels en cyl.kop deksels worden zwart ook van VHT.
Dat ziet er dan zo uit, zie foto's:
Nummer 5:Het frame, ja dat is en blijft toch altijd een ding. Iets wat net als het blok, moet kloppen.
Ik zie veel MONOSHOCK conversies, eventueel de achterbrug verstevigen. Dit was mijn plan ook, echter de vrouw klopte op mijn schouder en zei: Je gaat toch niet weer een 1 zitter bouwen hea !! Ik wil achterop kunnen. Daarom ook de titel, Scrambler. Want het word in deze een twee zitter met behoud van DUO SHOCKS.
Wel heb ik het volledige achterwerk eraf geknald, want het sub-frame maak ik volledig nieuw in lijn met de tank en daarbij ook nieuwe montage punten voor de vering.
Zie hier het frame voor en na het slijpen en ook mijn nieuwe veren set. (Het oranje word nog zwart of beide)
Nummer 6:We zijn weer een paar dagen/weken verder, intussen ben ik druk bezig met een BMW K75 voor een klant en tussendoor pak ik de CX aan.
Het was echt even aan kloten met het subframe. Veel meten, waterpas zetten van het blok en zorgen dat alles op maat is.
Dat is gelukt, althans dat vind ik zelf! Eerst wilde ik voor een mono-shock gaan maar aangezien mijn vriendin eens mee wilt ben ik voor duo shock gegaan. Anders heb ik een achterbrug en veer nodig zo sterk dat heel de motor uit proportie valt.
Hierbij de foto's van het subframe!
Honda CX500 - '80