Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Vraag en aanbod hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /   
 

CX500 voor de wereld rond

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver uk83
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 20 juli 2018 13:30 
Hoi,

Mijn eerste post op dit forum, en direct vol met vragen.

Kleine introductie,
Ik reis al enkele jaren de wereld rond, en een paar jaar geleden ben ik Azië begonnen met lokaal motoren te kopen/huren. Sindsdien wil ik niet meer anders.
Mijn favoriete trip was in india op een royal Enfield bullet.
Ik ben nu van plan om vanuit Nederland te vertrekken en via Africa richting het midden oosten te rijden.
Om één of andere reden blijf ik terug komen bij de honda cx500.

Ik ben dus op zoek naar een goede, vooral betrouwbare motor.

En ik hoop hier wat tips op te doen, of via hier één te vinden.

Verder zou wat input welkom zijn, misschien is de CX500 helemaal geen goede optie voor mij.

Vragen zoals 'hoe gaat de motor om met Afrikaanse of indische hitte'
Hoe betrouwbaar zijn ze eigenlijk nog?
Zijn ze een beetje repareerbaar in het buitenland?

Persoonlijk vind ik dit wel een mooi exemplaar:
CX500C op marktplaats

Het liefst vind ik hier iemand die een mooie te koop heeft, en hem graag uitzwaaid de wereld in.

Groetjes

Ted

Schrijver CxREW
Admin 
#2 | Geplaatst: 20 juli 2018 13:33 
Welkom!

Ik help je even met de link, want nieuwkomers kunnen pas na hun 2e of 3e bericht zelf links plaatsen:
https://link.marktplaats.nl/m1301775168
webmaster (JiMi)

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#3 | Geplaatst: 20 juli 2018 13:37 
ten eerste; welkom hier..

ten tweede;
uk83:
Hoe betrouwbaar zijn ze eigenlijk nog?

heel betrouwbaar (vind ik)
had een cx gekocht die toen 2 jaar stil laten staan, druk met andere cx'en
toen besloten om ermee op vakantie te gaan naar zweden.
kofferrek erop en nagekeken, alleen de rubbers vervangen van onder de radiator.
en een nieuwe achterband. olie bijgevuld en gaan rijden.
op en neer naar zweden alleen een slangeklem die niet goed zat en een knipperlichtdraadje los.
o ja we merkten dat de scharnier van de prolink vastzit, dat is ook nogsteeds zo...

groetjes werner (rij er nu nogsteeds zo me rond)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver uk83
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 20 juli 2018 13:49 
Cool!

Snellere reacties dan met sms 😊👍.

@beinhart, klinkt goed, ik ben niet vies van een beetje onderhoud zoals de dingen die je noemt.
Carburateurs elke paar duizend km schoonmaken zou ik bv wel wat te veel vinden

@CxREW. Thanks 👍

De aandrijving is ook één van de zorgen, gezien ik dat niet zo snel gerepareerd zie worden in Marokko oid.

Schrijver norby
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 20 juli 2018 18:52 
beste ted,
op zich is de cardan aandrijving betrouwbaar.
een custom heeft ook geen prolink maar achterveerpoten
vraag eens of deze nog de oude cdi ontsteking heeft. de transistoronts is beter
verder goede banden nodig en moet niet veel olie verbruiken.
een goed benzinefilter ertussen en nieuwe remblokken etc.
volgens mij heb je dan een zeer goede motor en de custom ziet er ook goed uit.
gr norby
nb

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 20 juli 2018 22:19 
Zo te zien is dit een canadese Custom en voorzien van een transistorontsteking. Dat zie ik aan één schijfrem voor en die heb ik ook.
Dus geen CDI problemen, zoals Norby vertelt. Succes!

Gr Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 21 juli 2018 09:17 | Aangepast door: JiMi 
De CX500 is juist vanwege de cardanaandrijving een betrouwbare motor te noemen. Dat neemt niet weg dat het verstandig is om te controleren of de vertanding van de meenemer in orde is en ook of er geen metaaldeeltjes in de cardanolie zitten.

Verder heeft de Custom een andere zithouding dan de gewone CX. Ik heb er nooit op gereden maar sommige mensen krijgen pijn in de rug van een Custom. Ik denk als je wat langer bent de Custom wellicht geen goede keuze is. Maar ik zou zeggen: maak een proefrit dan merk je het vanzelf.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 juli 2018 18:48 
Ik zou toch ook nagaan hoeveel km die heeft en of de distributieketting is vervangen, waterpompdichting, stator, en ander onderhoud.. Het is en blijft een motor van 40 jaar oud waar altijd wat kan aan schelen.

Schrijver uk83
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 21 juli 2018 19:41 
Eerst ff een bedankje voor alle reacties.

@jimi, bedankt voor de tip, ik zal met allebei even een proefritje maken. Is het verschil alleen bv stuurhoogte of is het echt helemaal anders?

@norby & @honkietonkie thanks, klinkt goed, maar iets om dus in de gaten te houden voor als ik andere modellen ga bekijken. Is er een makkelijke manier om dit te identificeren?
En als het de verkeerde ontsteking is, is het dan een lastig verhaal om die te vervangen voor de betere?

@boterkoek, goed punt, misschien is het na de aanschaf wel ook wel de moeite waard om hem even goed na te lopen.
Weet iemand een goed adres met eerlijke prijzen en goed verstand van deze dingen?
Of is er misschien een forumlid die dit soort dingen erbij doet?

Nogmaals thanks voor alle reacties 👍

Schrijver norby
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 21 juli 2018 20:34 
ik zou eerst vragen of er onderhoud gepleegd is, bv cardanolie, motorolie remolie.
dan horen of de motor goed loopt. zonder bijgeluiden of rammelen in blok.
of de distr ketting ooit is vervangen nodig bij ong 80000 km.
ook belangrijk is de ontsteking, bij transistor is het ok.
je zou ook iemand kunnen vragen voor het luisteren hoe die loopt.
mocht er onderhoud gepleegd zijn en aantoonbaar dan is de koop
zeker niet af te raden, een cx is betrouwbaar en houd haar waarde.
wanneer er geen onderhoud is gepleegd gewoon lager bieden.
nb

Schrijver norby
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 21 juli 2018 20:36 
bij een cdi ontsteking en je gaat het vervangen met ignitech zijn de kosten niet hoog.
ong 200 euro.
nb

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 21 juli 2018 21:53 
Let ook op tankinhoud is kleiner voor de Custom en daar zijn ook nog 2 maten in.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver norby
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 21 juli 2018 22:00 
actieradius cx a is ong 240 km met reserve, voor een custom ong 200 km met reserve.
men kan evt een grotere tank op de custom plaatsen.
maar ja een cx a of een custom zijn allebei betrouwbaar en bij een goed onderhouden excemplaar
zou je zo de wereld mee rond kunnen reizen{
Ik denk wel dat men een band kapot krijgt maar motorisch zijn ze beresterk}
nb

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 21 juli 2018 22:53 
uk83:
(mbt CDI : ) Is er een makkelijke manier om dit te identificeren

Ja. Onder het zadel ligt een zwart (meestal zwart) blok, ongeveer ter grote van een pakje sigaretten. En dat is dan de CDI. Ligt dat er niet, maar vind je twee zilverkleurige blokjes ter grote van een (half) lucifer doosje, met de opdruk NEC, dan heb je een transistor ontsteking.

Overigens , de door norby gestelde actie radius met reserve op een CX-a was/is bij mijn CX ongeveer 300km. Rond de 230/240 gaat íe op reserve. Van de custom hoorde ik dat de maximale afstand tot reserve iets van 170km is.
Henk "Honkie Tonkie"s custom komt veel verder maar die haalt makkelijk 1:22

Harmony,
Hans.
( zonder problemen 5000 km gedaan, ijzersterk die CX-en )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 21 juli 2018 23:09 
uk83:
@jimi, bedankt voor de tip, ik zal met allebei even een proefritje maken. Is het verschil alleen bv stuurhoogte of is het echt helemaal anders?

De hele zithouding is anders.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Vraag en aanbod hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /
 CX500 voor de wereld rond

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven